Singles’ Day kolminkertaisti verkkokauppamyynnin Suomessa – Black Friday ja Cyber Monday -myynnille ennustetaan yli 50 % kasvua verkossa

Verkkokaupalle ennustetaan yli 50 prosentin kasvua tulevien Black Friday ja Cyber Monday -kampanjapäivien aikana, kertoo Suomen johtava verkkokaupan ostohyvityspalvelu Bonusway. Vahvaa kasvua lupaavat 11. marraskuuta järjestetyn Singles’ Dayn toteutuneet myyntiluvut. Tänä vuonna yhä useampi yritys osallistuu marraskuun ostoskampanjoihin hakeakseen nostetta haastavassa taloustilanteessa. Myös kuluttajapuolella nähdään ennenkokematon siirtymä kivijalasta verkkokauppaan, sillä koronavirustilanteen vuoksi kokoontumista kauppoihin halutaan välttää.

Maailman suurin ostostapahtuma Singles’ Day käynnisti vuosittaisen tarjoushaukkojen suosikkikuukauden, joka huipentuu Black Fridayn (27.11.) ja Cyber Mondayn (30.11.) merkeissä. Vaikka Singles’ Day on Suomessa verrattain tuore ilmiö, on sen rooli kansainvälisesti merkittävä. Vuonna 2019 kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban Singles’ Dayn myynti oli 38 miljardia dollaria. Black Fridayn ja Cyber Mondayn myynti ylsi yhteensä 16,8 miljardiin dollariin. Bonuswayn tilastojen mukaan Singles' Day näkyy myynnissä etenkin Itä-Euroopan markkinoilla, joissa verkkokauppamyynti on jopa kymmenkertainen suhteessa tavanomaiseen päivään. Suomessa Singles' Day kolminkertaisti verkkokauppamyynnin. Vastaavasti Black Friday ylsi jo vuonna 2019 kymmenkertaistamaan päivämyynnin Suomessa.

Tänä vuonna Singles’ Dayn suosion nousu jatkui Suomessa, ja kampanjapäivän myyntiluvut kasvoivat Bonuswayn partnerikaupoissa keskimäärin 20 prosenttia suhteessa viime vuoden lukuihin. Vuoden 2020 Singles’ Dayn kovinta myyntiä tehtiin edelleen kiinalaisissa Suomeen toimittavissa kaupoissa, mutta tänä vuonna myös pohjoismaiset muodin verkkokaupat panostivat sesonkiin ja osa yli kaksinkertaisti myyntinsä suhteessa edelliseen vuoteen. Perinteisesti myös elektroniikan verkkokaupat menestyivät vahvasti.

"Singles’ Day ja Black Friday -viikonloppu tulevat mullistamaan verkkokaupan tänä vuonna", kertoo Bonuswayn toimitusjohtaja Tatu Koistinen. "Ostohyvityspalveluumme on vuoden ensimmäisellä puoliskolla liittynyt yli 60 prosenttia enemmän kauppiaita, jotka haluavat sekä selviytyä koronan aiheuttamasta talouskriisistä, että löytää kasvun mahdollisuuksia uudessa normaalissa. Yritykset haluavat hyödyntää verkkokauppaa selviytyäkseen pandemian vaikutuksista. Samalla kun yhä useampi yritys lähtee mukaan marraskuun kampanjoihin, myös kuluttajapuolella nähdään ennenkokematon siirtymä kivijalasta verkkokauppaan”, Koistinen jatkaa.

Tänä vuonna monet Black Friday -tarjoukset, joilla aikaisemmin houkuteltiin kuluttajia kivijalkakauppoihin, näkyvät verkossa koko marraskuun ajan. Koronan aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi kuluttajilla voi olla vähemmän rahaa käytettävänä joulun alla tehtäviin ostoksiin, tai ostoksia vähintäänkin harkitaan aiempaa tarkemmin. Kauppiaat pyrkivätkin helpottamaan tilannetta tarjoamalla verkossa hyviä tarjouksia, joilla joulukauppa saadaan hyvään vauhtiin jo marraskuussa.

Bonuswayn partnerikauppa Zalando on erinomainen esimerkki tästä trendistä. Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa kasvatti kolmannella vuosineljänneksellä myyntiään poikkeukselliset 29,9 prosenttia. Vuoden 2019 Black Friday -viikolla myynti kasvoi 32 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Jos molemmat trendit jatkuvat, yli 50 prosentin kasvu Black Friday -viikolla on mahdollista tänä vuonna myös Zalandolle.

"Monissa Euroopan maissa Black Friday -kampanjamyynnin odotetaan jopa kaksinkertaistuvan edellisestä vuodesta. Myös Suomessa tullaan näkemään joulunaluskaupan siirtyminen yhä vahvemmin verkkoon ja Black Fridayn myynnin ennustetaan kasvavan yli 50 prosenttia”, Bonuswayn Koistinen kertoo.

Tatu Koistinen, CEO & Co-founder
Bonusway
tatu@bonusway.com

Media kit

Vuonna 2011 Suomessa perustettu Bonusway on Euroopan johtava verkkokaupan ostohyvityspalvelu, joka kasvattaa verkkokauppiaiden myyntiä jakamalla käyttäjilleen verkon parhaat tarjoukset. Yritys toimii 17 maassa, ja sen alustaa käyttää yli 5 miljoonaa käyttäjää ja 5000 kauppiasta. Lisätietoja: bonusway.com.