Skipperin data paljastaa: suomalaisveneilijät ajavat muita pohjoismaalaisia kovempaa mutta osuvat silti kiviin harvemmin

Suomalainen veneilyalan teknologiastartup Skipperi julkaisee vuoden 2022 State of Boating -raporttinsa, joka paljastaa, millaisia veneilijöitä suomalaiset ovat.

HELSINKI (9.5.2023) – Suomalaisen veneiden vuokravälityspalvelu Skipperin vuosittainen State of Boating -raportti paljastaa, millaisia veneilijöitä suomalaiset ovat muihin pohjoismaalaisiin verrattuna. Raportti perustuu yli 110 000 venematkaan, joista 40 000 tehtiin vuoden 2022 aikana. Data paljastaa, että käyttäjät kaipaavat erityisesti helppokäyttöisiä keinoja rentoutua ja vähentää stressiä – luontokokemuksia unohtamatta.

Kaikissa maissa keskimääräinen veneilynopeus hidastui vuoteen 2021 verrattuna, ja myös keskimääräinen etäisyys pieneni. Pääasiallisena syynä voidaan pitää polttoainekustannusten nousua ja epävakaata maailmantaloutta.

Suomalaisilla on Skipperin datan perusteella Pohjoismaiden kovin kaasujalka, ja Suomessa ajettiin keskimäärin 16 kilometrin (8,8 solmua) tuntivauhtia. Ero ruotsalaisiin ei ollut tosin merkittävä, sillä Ruotsissa keskivauhti oli noin 15 kilometriä tunnissa (8,5 solmua). Vauhdistaan huolimatta suomalaisveneilijät osuivat kiviin harvemmin kuin ruotsalaiset ja norjalaiset. Tanskalaiset ja norjalaiset taas ajoivat selvästi hitaammin, keskimäärin 12 kilometriä tunnissa.

“Seuraamme veneilykauden aikana dataa erityisen tarkasti voidaksemme varmistaa, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä. Toisaalta haluamme myös tietää, missä meillä on kehitettävää. Meille on tärkeää tarjota uusillekin käyttäjille matalan kynnyksen mahdollisuus veneilyyn, mikä näkyy myös vuoden 2022 tilastoissa, sillä tiimimme koulutti uusia veneilijöitä yhteensä yli 900 tunnin ajan”, kertoo toinen Skipperin perustajista, toimitusjohtaja Kristian Raij.

Skipperin käyttäjille tärkeimpiä veneilyn tuomia hyötyjä ovat uudet kokemukset, vapauden tunne ja stressin lievittäminen. Veneen omistaminen ja säilyttäminen on kuitenkin usein liian kallista, eivätkä monet siksi pääse nauttimaan veneilyn iloista niin usein kuin haluaisivat. Skipperi haluaa tehdä veneilystä helppoa, edullista ja vaivatonta. Samalla yritys haluaa kannustaa kaupunkeja yhteiskäyttöpalveluiden hyödyntämiseen.

“Satamissa seisoo lukuisia veneitä täysin tai lähes käyttämättöminä. Jos käyttämättömät veneet saataisiin pois satamien parhailta paikoilta ja veneiden talvisäilytyspaikoilta, saataisiin satamiin merkittävästi lisää kapasiteettia aktiiviselle veneilylle ja aktiivisille veneilijöille. Jos kaupungit tarjoaisivat venepaikkoja yhteiskäyttöveneille, yhtä venepaikkaa kohden olisi enemmän veneilijöitä, enemmän veneilyä ja samalla myös lisää palveluiden käyttäjiä saariston palveluille”, kertoo Espoon kaupungin erityisasiantuntija Lennart Petterson.

Skipperin raportin mukaan suomalaiset veneilijät nauttivatkin lähivesistöjen luontokokemuksista. Koska Skipperin veneitä voi vuokrata lyhyitäkin matkoja varten, käyttäjät pystyvät tukemaan alueiden saaristojen paikallisia yrityksiä entistä paremmin. Suosituimpia veneilykohteita suomalaisten keskuudessa ovat Helsingin Pihlajasaari sekä Pentala ja Iso-Vasikkasaari Espoossa, joista jokaisessa vierailtiin yli 500 kertaa.

Vuonna 2017 perustettu Skipperi on kerännyt yhteensä 12,6 miljoonaa euroa rahoitusta ja toimii tällä hetkellä yli 40 lokaatiossa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kristian Raij
toimitusjohtaja & toinen perustajista, Skipperi
kristian@skipperi.fi

Skipperi

Skipperi on vuonna 2017 Suomessa perustettu, nopeasti kasvava veneilyalan startup. Kehitämme helppoja ja kestäviä tapoja tehdä veneilystä saavutettavaa ja edullista, jotta mahdollisimman moni voisi kokea ainutlaatuisia kokemuksia vesillä.

Skipperi Fleet on sovelluksen avulla toimiva veneiden yhteiskäyttöpalvelu, jossa jäsenet voivat käyttää yli 400 venettä kuudessa eri maassa kausikohtaisella kuukausimaksulla. Fleet-palvelun käyttöönotto ei vaadi erillistä rekisteröitymismaksua, eli jäsenet maksavat kuukausimaksun lisäksi vain polttoainekustannukset. Skipperi Rent on vertaisvuokrauspalvelu, jossa veneenomistajat voivat vuokrata veneitään toisille päteville veneilijöille.

Skipperi on kerännyt yhteensä 12,6 miljoonaa euroa rahoitusta ja toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa. Lisätietoja: www.skipperi.fi.