Slushin perustaja haastaa somejätit lanseeraamalla Prönö-alustan – tavoitteena ratkaisujen löytäminen tulevaisuuden työelämään

Slushin perustajiin lukeutuva startup-yrittäjä Helene Auramo lanseeraa tänään uuden Prönö-alustan, joka auttaa tekijöitä, eli prönöjä, löytämään luotettuja osaajia ja kumppaneita nopeammin ja helpommin. Prönön tavoitteena on tarjota osaajille maailman paras ammatillinen profiili, joka mahdollistaa uusia polkuja jokaisen työuralla. Yritys tähtää uudella palvelullaan vahvaan kansainväliseen kasvuun.

“Monet sosiaalisen median palvelut ovat nykyisin täynnä turhanpäiväistä sisältöä, itsensä markkinointia, brändäämistä ja mainoksia. Hyvät osaajat, jotka löytyvät jo omista verkostoistamme, hukkuvat näiden sisältöjen alle. Se on minusta väärin. Haluan vaikuttaa siihen, että maailmaa rakennetaan pätevien tyyppien avulla, eikä niiden, jotka osaavat somemainonnan ja algoritmit parhaiten”, kertoo Prönön perustaja ja toimitusjohtaja Helene Auramo.

Vakituisiin työsuhteisiin perustuvat pitkät työurat ovat tulevaisuudessa entistä harvinaisempia globaalilla tasolla. Yrittäjyys ja useamman työn tekeminen samanaikaisesti tulevat sen sijaan lisääntymään. Relevanttien mahdollisuuksien löytäminen ja niihin helposti tarttuminen nousevat arvoonsa, kun työmarkkinoilla siirrytään uuteen normaaliin koronakriisin koulimassa maailmassa.

“Haastavista ajoista huolimatta työelämä on täynnä mahdollisuuksia, mutta etätyössä emme kohtaa niitä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tässä Prönö tarjoaa ratkaisun nostamalla tekijöille merkitykselliset mahdollisuudet näkyväksi”, Auramo sanoo. “Prönössä tekijä voi kertoa verkostolleen, että hän on huomenna käytettävissä puolikkaan tai kokonaisen päivän jonkun toisen projektiin, tai että on halukas sparraamaan tai oppimaan uutta vaikkapa powerwalkin merkeissä kesken työpäivän. Kaikki nämä ovat mahdollisuuksia kasvattaa omaa osaamista, luoda uutta tai auttaa hyvää tyyppiä eteenpäin.”

Prönöksi pääsee luotettu osaaja, jota suositellaan
Tänään osoitteessa Prono.fi avautuvaan Prönö-alustaan kutsutaan alkuvaiheessa noin 100 tekijää, eli prönöä. Jokainen kutsun saanut prönö saa käyttöönsä rajatun määrän kutsuja, joilla hän voi laajentaa verkostoaan kutsumalla mukaan suosittelemiaan tekijöitä. Alustaan liittyminen on käyttäjälle maksutonta. Kutsun saatuaan tekijä luo Prönöön profiilin, jossa voi tuoda oman osaamisensa lisäksi esille myös arvojaan sekä unelmiaan – ja tulla näin löydetyksi myös niiden kautta. Samalla jokainen prönö auttaa myös muita verkoston jäseniä löytämään itselleen sopivia ja luotettuja osaajia. Suosittelu ja toisten auttaminen ovat vahvasti palvelun keskiössä.

“Ei maailma ole niin kylmä ja uraorientoitunut, etteikö siellä olisi sijaa myös pehmeydelle. Uskon välittämiseen ja siihen, että parempi maailma syntyy yhdessä tekemällä kilpailun sijaan. Tähän ajatteluun sopii myös muiden suosittelu sekä auttaminen”, Auramo kertoo.

Helene Auramo perusti vuonna 2007 Suomen ensimmäisen sosiaalisen median toimiston, Zipipopin, ja on seurannut alan kehitystä yli 10 vuoden ajan. Uransa aikana Auramo on ollut mukana useissa startup-yrityksissä ja rakentanut yhteisöjä niiden ympärillä, mikä on tuonut näkyväksi somejättien alustojen epäkohdat. Vuonna 2019 Auramo perusti Prönö-yrityksen tarjotakseen ratkaisuja tulevaisuuden työelämään ja etätyöhön. Yrityksen neuvonantajina toimivat mm. Tero Ojanperä, Rudy de Waele sekä Canay Atalay. Nyt lanseerattu Prönö-alusta on kehitetty yhteistyössä muotoilutoimisto Nordkappin, suunnittelutoimisto Kokoro & Moin sekä asianajotoimisto Dottirin kanssa. Mukana kehitystyössä olivat myös yrittäjät Liisa Paasio ja Anna Moilanen.

Helene Auramo, CEO, Founder, Prönö
helene@prono.fi

Media kit

Prönö on Helene Auramon 100-prosenttisesti omistama yritys, joka auttaa tekijöitä, eli prönöjä, löytämään luotettuja osaajia verkostoihinsa nopeammin ja helpommin. Yrityksen Prönö-alusta on kehitetty yhteistyössä muotoilutoimisto Nordkappin, suunnittelutoimisto Kokoro & Moin sekä asianajotoimisto Dottirin kanssa. Lisätietoja: https://prono.fi/

Helene Auramo on ikuinen prönö, jonka menestystarinoihin kuuluvat Slushin lisäksi Suomen ensimmäinen bloggaajaportaali Indiedays, Suomen ensimmäinen sosiaalisen median toimisto Zipipop sekä Okimo Clinic. Marraskuussa 2019 Auramo perusti Prönön ja liittyi listautuvan Fodelia Oyj:n hallitukseen.