Startup-rahoituksen laskiessa kokeneiden perustajien osuus kasvaa, kertoo Maria 01:n vaikuttavuusraportti

Pohjoismaiden johtavan startup-kampuksen, Maria 01:n, vuotuinen Impact Report osoittaa, että vaikka startupit ovat keränneet vähemmän rahoitusta vuonna 2023 kuin edellisenä vuonna, perinteisiltä toimialoilta on noussut esiin uusia yrittäjiä ja pääomasijoittajilla on halukkuutta jatkaa sijoittamista laskusuhdanteessakin.

HELSINKI (14.3.2024) – Pohjoismaiden johtava startup-kampus Maria 01 julkaisi tänään tuoreimman Impact Report -raporttinsa, joka mittaa kampuksen startup-yritysten yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Vuotta 2023 tarkasteleva raportti osoittaa, että startupien keräämä rahoituspotti on pienentynyt, mutta jäsenyyttä hakevien uusien startupien määrä on kasvanut merkittävästi. Lisäksi Maria 01 saavutti tärkeän rajapyykin: sen startupit ja alumniyritykset ovat tehneet kampuksen perustamisvuodesta (2016) lähtien yhteensä yli miljardin euron kumulatiivisen liikevaihdon.

Vaikka rahoituksen määrä laski lähes 100 miljoonaa euroa, Maria 01 otti vastaan 20 prosenttia enemmän hakemuksia uusilta startupeilta kuin edellisvuonna. Hakemuksissa korostuivat yritykset terveysteknologian ja hyvinvoinnin, verkkokaupan ja -kauppapaikkojen, SaaS-palvelujen, tekoälyn ja peliteollisuuden aloilta.

“Rahoituksen väheneminen oli odotettavissa, mutta on ollut mukava yllätys nähdä, miten moni uusi startup on hakenut osaksi yhteisöämme. Hakemuksista on nähtävissä, että monilla perustajista vaikuttaa olevan pitkä työtausta teknologiateollisuuden ulkopuolelta. Tämä voi olla seurausta laajoista irtisanomisista isommissa yhtiöissä. Olemme havainneet myös muutoksen suhtautumisessa työhön ja elämänvalintoihin yleisesti. Monille taloudellinen taantuma ja mahdollinen irtisanominen ovat juuri se sysäys, joka saa heidät tavoittelemaan pitkään hautunutta unelmaa yrittäjyydestä”, sanoo Sarita Runeberg, Maria 01:n toimitusjohtaja.

Pitkän työuran tehneet perustajat tuntevat toimialojensa haasteet ja mahdollisuudet, sillä monet heistä ovat joutuneet painiskelemaan itse niiden ongelmien kanssa, joita nyt pyrkivät ratkaisemaan. Koska heillä on syvällistä ymmärrystä siitä, millaisia tuotteita markkinoilla kaivataan, he pystyvät luomaan realistisempia liiketoimintasuunnitelmia ja saamaan tuotteensa nopeammin markkinoille. Tämä voi osoittautua merkittäväksi eduksi jokseenkin vaikeasti ennustettavassa markkinaympäristössä.

Vuonna 2024 Runeberg uskoo monen rahoitusta etsivän yrityksen tilanteen näyttävän valoisammalta. Sijoittajien kiinnostuksen odotetaan kohdistuvan erityisesti terveysteknologiaan, biotieteisiin ja kaupallisiin tekoälyratkaisuihin. Startup-keskittymä odottaa saavuttavansa toisen merkittävän rajapyykin vuonna 2024, kun yhteisön startupien keräämä rahoitus ylittää miljardi euroa.

Impact Reportin mukaan Maria 01:n vieraana kävi ennätysmäärä kansainvälisiä delegaatioita vuonna 2023, mikä viittaa siihen, että suomalainen startup-ekosysteemi ja sen jäsenet kiinnostavat yhä vahvemmin monia kansainvälisiä sijoittajia ja muita sidosryhmiä.

“Valtaosa Suomen varhaisen vaiheen sijoittajista kuuluu yhteisöömme, ja moni niistä – esimerkiksi Lifeline Ventures, Voima Ventures ja Greencode Ventures – onnistui keräämään huomattavia rahastoja viime vuonna. Startupeille tämä tarkoittaa hyviä mahdollisuuksia kerätä rahoitusta uskottaville ja markkinaa kiinnostaville ratkaisuille. Saamiemme yhteydenottojen perusteella myös lukuisat kansainväliset sijoittajat ovat kiinnostuneet sijoittamaan suomalaisiin startupeihin”, Runeberg kertoo.

“Näistä positiivisista signaaleista huolimatta rahoituksen keräämisen odotetaan olevan haastavaa vielä jonkin aikaa. Startupeilta tullaan edelleen vaatimaan resilienssiä ja kykyä sopeutua muuttuvaan markkinaan. Uskomme vakaasti, että startupit ovat jatkossakin yhteiskunnan ja talouden positiivista muutosta ajava voima. Meidän vahvana tavoitteenamme Maria 01:ssä tulee jatkossakin olemaan se, että seuraavat maailmaa muuttavat yritykset luodaan Helsingissä”, Runeberg päättää.

Lue koko raportti täältä.

Lisätietoja:

Medialle kuvia

Sarita Runeberg

Toimitusjohtaja, Maria 01

sarita@maria.io

Maria 01

Maria 01 on Pohjoismaiden johtava kasvuyrityskampus. Maria 01:n yhteisöön kuuluu alkuvaiheessa olevia kasvuyrityksiä, arvostettuja venture capital -rahastoja sekä kansainvälisiä sijoittajia ja suuryrityksiä, joilla on vahva jalansija teknologian saralla. Yhteisön jäsenet tukevat toinen toisiaan matkassaan kohti menestystä.

Maria 01 on yhteisölähtöinen voittoa tavoittelematon yritys, joka on perustettu vuonna 2016 Helsingin keskustassa sijaitsevaan vanhaan sairaalarakennukseen. Yrityksen omistajia ovat Startup-säätiö, Helsingin uusyrityskeskus ja Helsingin kaupunki. Parhaillaan Maria 01 toimii kotina yli 1500 jäsenelle, joista 180 on startup-yrityksiä, 24 palveluja tarjoavia kumppaneita ja 29 paikallisia sekä ulkomaisia sijoittajayhteisöjä.

Lisätietoja: www.maria.io