Suomalainen Basemark kehittää lisätyn todellisuuden sovelluksia yhdelle maailman johtavista premium-automerkeistä

Autoteollisuuden ohjelmistoihin erikoistunut Basemark kehittää uusia edistyksellisiä lisätyn todellisuuden sovelluksia BMW Groupin uuteen iX-automalliin. Nämä uudet ominaisuudet nostavat ajokokemuksen, mukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle. Kuvia näistä lisätyn todellisuuden sovelluksista löytyy täältä.

Basemark, johtava autoteollisuuden ohjelmistoihin erikoistunut ohjelmistoyritys, kehittää lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) sovelluksia BMW Groupille. Ensimmäinen näistä on AR over-video -sovellus, joka on nyt saatavilla joissakin uusimmissa BMW-automalleissa.

Yhteistyön tuloksena uusissa BMW iX:issä on huippuluokan AR-sovelluksia, jotka hyödyntävät ajoneuvon anturitietoja ja konenäköä. Ne mahdollistavat AR-tehostettujen tietojen näyttämisen auton näytöissä navigoinnin aikana.

AR-sovellukset auttavat kuljettajaa paremmin havainnoimaan ympäristöään ja hallitsemaan ajoneuvoa. Uusissa BMW iX:issä lisätty todellisuus tekee esimerkiksi auton navigointijärjestelmän käytöstä entistä helpompaa, tarkempaa ja turvallisempaa. AR-sovelluksilla ajoreitin käännökset ja kaistasuositukset näytetään kuljettajalle suoraan infotainment-näytöllä. Auton etukamera lähettää automaattisesti suoraa kuvaa auton kaarevalle kosketusnäytölle, jolla opastinnuolet näyttävät kuljettajalle tarkasti esimerkiksi missä kohtaa kääntyä. Navigointikartta säilyy kuljettajalle jatkuvasti näkyvissä jaetun näytön ansiosta. Näin kuljettaja saa entistä tarkempaa tietoa ehdotetusta ajolinjasta ja -reitistä.

Lisätyn todellisuuden ominaisuudet helpottavat myös pysäköintiä kaupunkiympäristössä. Kuljettajaa voidaan ohjata kohti vapaita pysäköintipaikkoja sekä kertoa pysäköintirajoituksista ja -hinnoista. AR-sovellus myös varoittaa muista ajoneuvoista ja esteistä pysäköinnin aikana.

"BMW Groupin lisätyn todellisuuden sovellukset asettavat uuden standardin ajokokemukselle, mukavuudelle ja turvallisuudelle. Olemme erittäin iloisia siitä, että Basemarkin ohjelmisto-osaamista haluttiin BMW Groupin AR-toteutuksiin, jotka täyttävät tekniseltä toimivuudeltaan ja korkealta suorituskyvyltään BMW Groupin vaatimukset. Olemme kehittäneet yhteistyössä myös BMW Groupin suunnittelu- ja kehitysprosesseja, mikä on vähentänyt sovellusten kehitystyöhön vaadittavaa aikaa. Yhteistyöhömme kuuluu myös uusien AR-ominaisuuksien konseptointia ja simulointia”, sanoo Basemarkin toimitusjohtaja ja perustaja Tero Sarkkinen.

Sami Niska
COO, Basemark
+358-50-487-6582
sami.niska@basemark.com

Mediapaketti ja kuvat

Basemark

Basemark Oy on ohjelmistoyritys, joka tarjoaa kehitystyökaluja autoteollisuudelle. Yritys on perustettu Helsingissä vuonna 2015 ja sillä on toimintaa Suomessa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Basemark on Rocksolid Coren kehittäjä, joka on maailman ensimmäinen autojen käyttöjärjestelmä ja alusta, joka kattaa kaikki ajoneuvon toiminnot. Basemark kehittää myös järjestelmän suorituskyvyn arviointityökaluja, esimerkkinä Basemark Automotive Testing Suite ja GPUScore. Lisätietoja osoitteessa www.basemark.com.

Basemark ja Rocksolid ovat Basemark Oy:n tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä. Kaikki muut mainitut merkit voivat olla omistajiensa omaisuutta.