Suomalainen Codemate kehitti Netflixin datatyökaluun ensimmäisen graafisen käyttöliittymän

Netflix ja suomalainen teknologiayritys Codemate kehittivät Netflixin datatyökalu Metaflowlle sen ensimmäisen graafisen käyttöliittymän. Tämän ansiosta Netflixin datatieteilijät voivat toteuttaa useita mittavia projekteja samanaikaisesti ja lisätä datatieteen tuomaa arvoa asiakkailleen. Netflix julkaisee nyt Metaflown graafisen käyttöliittymän avoimen lähdekoodin ja tuo sen vapaasti datatiedeyhteisön hyödynnettäväksi.

Data auttaa Netflixiä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia ja haasteita, joita olisi lähes mahdotonta selvittää ilman suuria datamassoja. Netflixin datatieteilijät käyttävät Metaflow’ta kehittämään algoritmeja, joiden avulla voidaan tehdä entistä parempia päätöksiä niin liiketoiminnan kuin Netflixin käyttäjien näkökulmasta.

Netflixin koneoppimisen asiantuntijat havaitsivat tarpeen kehittää Metaflow’lle paremman ja eri projektien seuraamista helpottavan käyttöliittymän. Netflix tarvitsi myös tehokkaamman ja nopeamman tavan johtaa ja hallita lukuisia datatiedeprojektejaan.

Codemate on ollut Netflixin Metaflow-kehityskumppani keväästä 2020 lähtien. Codemate kehitti Metaflown ensimmäisen graafisen käyttöliittymän (GUI) lähtökohtanaan datatieteilijöiden tarpeet ja toiveet. Kehityksen ansiosta Netflixin datatieteilijät voivat entistä paremmin keskittyä mallintamiseen ja käyttää Metaflow’n graafista käyttöliittymää koneoppimisen työjonojen automatisointiin, seurantaan ja hallintaan.

Codemate myös suunnitteli graafisen käyttöliittymän toimimaan yhdessä Amazon Web Servicesin (AWS) kanssa. Samalla laadittiin selkeä dokumentaatio GUI-projektista, mikä mahdollistaa sujuvan avoimen lähdekoodin julkaisun. Alustava palaute Netflixin datatieteilijöiltä on ollut erittäin myönteistä, sillä graafisen käyttöliittymän on koettu säästävän huomattavasti käyttäjien aikaa.

"Yhdessä Codematen ja heidän ketterän suunnittelu- ja kehitystiiminsä kanssa kehitimme Metaflow’sta entistä paremman ja tehokkaamman työkalun uudella intuitiivisella visuaalisella käyttöliittymällä. Tämän ansiosta Metaflow helpottaa datan käyttämistä ja datatieteitä organisaatioiden päivittäisessä toiminnassa merkittävästi. Metaflow tekee datatieteistä entistä tehokkaampaa ja näin auttaa organisaatioita tarjoamaan entistä parempia tuotteita ja palveluita. Asiakkaillemme tämän kehityksen tulokset näkyvät Netflixin entistä parempana käyttäjäkokemuksena ja sisältösuosituksissa”, sanoo Brett Rose, koneoppimisen infrastruktuurin tekninen päällikkö Netflixiltä.

"On ollut todella hienoa Netflixin kanssa kehittää Metaflow’ta, jolla on suora vaikutus miljooniin Netflixin käyttäjiin maailmanlaajuisesti. Yhteistyössä onnistuimme hienosti vastaamaan erilaisten käyttötapojen ja koneoppimisen projektien asettamiin tarpeisiin ー samalla kun Metaflow’n käytön helppous ja nopeus nostettiin uudelle tasolle. Yhdessä Netflixin kanssa pystyimme mullistamaan datatieteilijöiden työn. Nyt organisaatioilla on mahdollisuus luoda entistä enemmän arvoa datastaan datatieteen avulla, ja tehdä tämä vähemmällä koodauksella”, sanoo Codematen toimitusjohtaja Toni Piirainen.

Vaikka Metaflow on Netflixin kehittämä, se on ollut avoimen lähdekoodin tuote vuodesta 2019 lähtien, ja sitä käyttävät useat datatieteitä hyödyntävät organisaatiot.

Metaflown uusi graafinen käyttöliittymä esitellään Netflixin virtuaalisessa Metaflow GUI -julkaisutapaamisessa 27. lokakuuta 2021. Lisätietoja ja ilmoittautuminen: https://metaflow-gui-meetup.eventbrite.fi

Tallenne on katsottavissa täältä tapahtuman jälkeen: https://youtu.be/1feubdiYla0

Janne Salmi
Codemate Oy