• San Francisco Oy/

Suomalainen Evli Growth Partners -rahasto sijoitti vuosi sitten jättipottiin: sähköpotkulautayritys TIER keräsi $ 250M rahoituksen

Saksalainen TIER keräsi maailman suurimman rahaston SoftBank Vision Fundin johdolla merkittävän C-rahoituskierroksen, jolla se pyrkii mullistamaan pienliikennemarkkinan

Suomalainen Evli Growth Partners -rahasto sijoitti vuosi sitten saksalaiseen TIER-sähköpotkulautayritykseen, joka julkaisi tänään tiedon uusimmasta yli $250M rahoituskierroksestaan. TIER on johtava sähköpotkulautatoimija, jonka tavoitteena on tarjota uusia vaihtoehtoja autoilulle, vähentäen kaupunkien saastumista ja ruuhkautumista.

Vuonna 2018 perustettu yritys on kasvattanut markkinaosuuttaan nopeasti, ja TIERin sähköpotkulautoja löytyy jo yli 60 000 kappaletta kymmenessä eri maassa ja 81 kaupungissa. Uudella rahoituksella yritys pyrkii kasvamaan uusille markkinoille, vahvistamaan asemaansa Euroopassa sekä avaamaan kestäviä latauspisteitä ekologisemman tulevaisuuden puolesta.

Evli Growth Partners tutustui TIERiin ensimmäistä kertaa loppukeväästä 2019. “Olimme jo perehtyneet sähköpotkulautamarkkinaan, sillä tiesimme eurooppalaisten kaupunkien tarvitsevan uusia ratkaisuja perinteisen joukkoliikenteen rinnalle. TIER vakuutti meidät aikaansaavalla johdollaan sekä selkeällä ja yksityiskohtaisella suunnitelmallaan, miten toiminnasta saadaan kannattavaa. Neuvottelujen alkaessa yritys oli raskaasti tappiollinen”, kertoo Riku Asikainen, Evli Growth Partnersin vetäjä ja perustajaosakas.

Teimme omat laskelmamme heidän liiketoimintamallistaan sekä analysoimme markkinaa ja kilpailutilannetta syvällisesti. Yhtiön vahva operatiivinen malli ja tiimin kokemus ratkaisivat päätöksen osallistua yhtiön B-sijoituskierrokselle”, Asikainen jatkaa. Evli Growth Partners osallistui myös tänään julkaistuun C-rahoituskierrokseen.

Nyt yrityksen liiketoiminta on voitollista, ja se voi keskittyä pienliikennemarkkinan viemiseen seuraavalle tasolle. “Päästyämme voitollisiksi sähköpotkulautojemme kanssa voimme johtaa tietä kohti saumatonta ja kestävää liikkumista. Visiomme on muuttaa ihmisten tapa liikkua kaupungeissa: täysin sähköisesti, jaetusti ja edullisesti erilaisilla kulkuneuvoilla, joilla on kaikilla sama energianlähde”, kommentoi Lawrence Leuschner, TIERin perustajajäsen ja toimitusjohtaja.

“TIERin Suomen johtavan markkina-aseman taustalla on operatiivinen malli, joka nojaa vahvaan paikalliseen päätöksentekoon, huipputiimiin ja hyvään yhteistyöhön kaupunkien kanssa. Meillä on koko ajan ollut vahva usko TIERin visioon ja strategiaan ja siihen, miten sitä Suomessa toteutamme”, sanoo Katja Ojala, TIER Suomen toimitusjohtaja.

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat olleet TIERille kannattava markkina toimia, sillä ihmiset ovat halukkaita kokeilemaan sähköskoottereita ja julkista omaisuutta kunnioitetaan. Erityisesti Tampereella  on lanseerattu lukuisia TIERin uusia innovaatioita.

“Tampereella on pilotoitu TIERin latausverkoston konseptia, jossa asiakas voi itse vaihtaa akun esimerkiksi K-Marketeissa tai Hesburgerin ravintoloissa sijaitsevissa latauspisteissä. Tämä on uusi ja kestävämpi kehityssuunta, ja olemme iloisia, että TIER nimenomaan kokeilee ideoitaan Suomessa. Tuemme jatkossakin TIERin toimintaa erityisesti Suomessa ja Pohjoismaissa”, päättää Asikainen.

Riku Asikainen Vetäjä ja perustajaosakas, Evli Growth Partners riku.asikainen@evli.com
Katja Ojala Maajohtaja, Suomi ja Norja, TIER app katja.ojala@tier.app

Lisää kuvia löydät täältä:

Evli Growth Partners

TIER

Tietoja yrityksistä:

Evli Growth Partners

Evli Growth Partners on suomalainen pääomasijoitusrahasto, joka tekee vähemmistösijoituksia johtavien suomalaisten ja eurooppalaisten kasvuyhtiöiden Series A- ja Series B -rahoituskierroksille. Rahaston taustalla on 5 kokenutta sarjayrittäjää, ja se sijoittaa nopeasti kasvaviin teknologiayhtiöihin toimialasta riippumatta. Rahaston portfolioyhtiöihin kuuluu TIER Mobilityn ja Klevun kaltaisia eurooppalaisia menestystarinoita.

TIER Mobility

TIER Mobility on Euroopan johtava pienliikenneratkaisuja tarjoava toimija, jonka tavoite on muuttaa liikkuminen pysyvästi paremmaksi, ”change mobility for good”. Yritys onliikenteen murroksen liikkeellepaneva voima, jonka tavoitteena on vähentää merkittävästi kaupunkien autoliikennettä laajan sähköajoneuvovalikoiman avulla.
TIER toimii YK:n kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja sillä on määrätietoinensuunnitelma päästöjen vähentämiseksi ja kompensoimiseksi. TIER on ollut ilmastoneutraali tammikuusta 2020 alkaen. TIER Mobility toimii yli 80 kaupungissakymmenessä eri maassa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Berliinissä ja sen palveluksessa on noin 900 henkilöä. Yrityksen perustajat ovat Lawrence Leuschner, Matthias Laug ja Julian Blessin.
Nykyisiin sijoittajiin kuuluvat SoftBank Vision Fund 2:n lisäksi muun muassa suomalainen Evli Growth Partners, Mubadala Investment Companyn sijoitusyhtiö, Mubadala Capital, Goodwater Capital, White Star Capital, Northzone ja monet muut maineikkaat eurooppalaiset pääomasijoittajat. Yritykseen on lisäksi sijoittanut joukko bisnesenkeleitä ja yksityissijoittajia, muun muassa F1-maailmanmestari Nico Rosberg.
www.tier.app.