Suomalainen fintech-startup Zervant on myyty tanskalaiselle Ageras Groupille

Espoolainen laskutusohjelmistoyritys Zervant on myyty tanskalaiselle taloushallintoyritykselle Ageras Groupille. Suomalainen kasvuyritys tulee osaksi Ageras Groupin kasvavaa joukkoa pienyrityksille ja freelancereille suunnattuja ohjelmistoratkaisuja. Nopeasti kasvava Zervant on perustettu vuonna 2010 ja sillä on Euroopassa yli 700 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, jotka käyttävät yrityksen työkalua lasku- ja maksuliikenteen hoitamiseen.

Yrityksen perustajat Mattias Hansson ja Tuukka Koskinen olivat pitkään ystäviä, ennen kuin he päättivät perustaa yrityksen turhauduttuaan markkinoilla oleviin ratkaisuihin.

Samaan aikaan kun kiinnostus pienyritysten perustamiseen on lisääntynyt Euroopassa, monet epäonnistuvat yksinkertaisesti siksi, että heillä ei ole tarvittavia työkaluja yrityksen taloushallintoa varten. Tämä on valtava ongelma, johon monen yrittäjän unelmat ovat kaatuneet. Perustimme yrityksen, koska halusimme muuttaa tilanteen. Zervantin tarkoituksena on ollut varmistaa että yritysten omistajat voivat laskuttaa työstään helposti”, sanoo Mattias Hansson, Zervantin perustaja ja toimitusjohtaja.

Pohjoismaiden lupaavimmaksi finanssiteknologiakasvuyritykseksi valitun Zervantin asiakkaita ovat pienyritykset ja freelancer-yrittäjät, joiden määrä on kasvanut nopeasti paisuneen freelancer-markkinan myötä. Eurostatin tilastojen mukaan Euroopassa on 41 miljoonaa pienyritystä, jotka lähettävät vuosittain yhteensä yli 2 miljardia laskua.

Olemme havainneet, että markkinoilla on suuri kysyntä Zervantin kaltaisille palveluille, sillä ne helpottavat pienen yrityksen perustamiseen liittyviä toimenpiteitä sekä auttavat taloushallinnossa. Zervantin viimeaikainen vuosikasvu on ollut yli 50 % – jopa pandemian aikana. Euroopan siirtyessä vauhdilla sähköiseen laskutukseen ja PSD2-direktiivin tarjotessa uusia mahdollisuuksia, voimme tarjota todellista lisäarvoa asiakkaillemme”, Hansson sanoo.

Uskomme, että pienyritykset tarvitsevat keskitetyn taloushallintoratkaisun. Siksi rakennamme järjestelmää, joka yhdistää eri ohjelmistotyökalut yksinkertaistaen yritysten taloushallinnan. Meillä on käytössä nykyaikaiset kirjanpito- ja palkanlaskentaohjelmistot sekä rahoituspalvelut – voimme tarjota täyden valikoiman ratkaisuja, joiden avulla yrittäjät voivat keskittyä liiketoimintansa harjoittamiseen”, sanoo Rico Andersen, Ageras Groupin perustaja ja konsernijohtaja, ja lisää: ”Zervant on erinomainen lisä tuotevalikoimaamme – yrityksen asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa ja yritys on alansa paras laskutuksessa ja maksuliikenteen hoitamisessa.”

Olemme todistaneet, että pienyritykset ovat Euroopan talouden selkäranka – ne luovat työpaikkoja, vaurautta ja lisäävät vapautta. Näemme, että pienyritykset muodostavat perustan toimivalle yhteiskunnalle ja olemme innoissamme, että olemme löytäneet Ageras Groupista kumppanin, jolla on samanlainen näkemys kuin meillä”, Hansson summaa.

Zervantista lyhyesti

• Zervantin perustivat vuonna 2010 Tuukka Koskinen ja Mattias Hansson. Zervant syntyi perustajien turhauduttua taloushallinnon monimutkaisuuteen, tavoitteena helpottaa yrittäjien ja freelancereiden arkea

• Zervant erottuu alallaan korkealaatuisella online-laskutuspalvelulla ja ensiluokkaisella käyttäjäkokemuksella – yrityksen asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa
  • Espoossa sijaitseva Zervant on Euroopan johtava laskutusohjelmisto, jonka päämarkkinoita ovat Ranska, Saksa, Englanti, Suomi, Ruotsi, Belgia, Itävalta, Sveitsi ja Alankomaat. Zervant työllistää noin 40 työntekijää
  • Nopeasti kasvavalla palvelulla on yli 700 000 rekisteröitynyttä käyttäjää
  • Deloitte Digital ja True Global Ventures nimittivät vuonna 2016 Zervantin Pohjoismaiden lupaavimmaksi fintech-alan kasvuyritykseksi
  • Zervantiin ovat sijoittaneet aiemmin mm. Tesi, Northzone, NFT Ventures, Conor Venture Partners ja RoosGruppen.

Ageras Groupista lyhyesti

• Ageras Groupin perustivat vuonna 2012 sarjayrittäjät Rico Andersen ja Martin Hegelund, joilla on on yhteensä yli 25 vuoden kokemus digiyritysten rakentamisesta

• Ageras Group aloitti online-markkinapaikkana, joka yhdistää pk-yrityksiä ja kirjanpitäjiä, mutta on kasvanut ostettuaan kirjanpito-ohjelmistot Billyn ja Tellowin, palkanlaskentaohjelman Salaryn ja viimeksi suomalaisen Zervantin
  • Ageras Groupin tavoitteena on auttaa yrittäjiä menestymään yksinkertaistamalla yritysten taloushallintoa. Keskittämällä laskutuksen, kirjanpidon, pankkipalvelut, palkanlaskennan ja rahoituksen saman katon alle, yrittäjät voivat keskittyä liiketoimintansa harjoittamiseen