Suomalainen Rive keräsi 23 miljoonan euron rahoituksen muuttaakseen tapaa jolla asuntoja ostetaan ja myydään

Kodit.io muutti nimensä Riveksi ja nosti merkittävän rahoituksen suoraviivaistaakseen asuntokauppaa teknologian avulla. Rive jatkaa laajentumista Eurooppaan yritysostoin ja kehittämällä palveluaan asunnon vaihtajille.

HELSINKI (30.11.2022) – Suomalainen kiinteistöalan kasvuyritys Rive, entiseltä nimeltään Kodit.io, on kerännyt 23 miljoonan euron rahoituskierroksen, jossa johtavana sijoittajana toimi espanjalainen IDC Ventures. Uudella brändillä ja rahoituskierroksella Rive vahvistaa jalansijaansa yhtenä Euroopan johtavista kiinteistöalan teknologiafirmoista. Suoraostotoiminnastaan tunnettu Rive aikoo jatkaa kiinteistönvälitys- ja asuntorahoitus-palvelujensa kehittämistä, missä teknologia tukee kokeneita välittäjiä ja auttaa asunnonostajia pääsemään kiinni omistusasumiseen.

Rive on kasvanut nopeasti sekä Suomessa että muualla Euroopassa, erityisesti Espanjassa ja Puolassa. Sen kasvuvauhtia ovat kiihdyttäneet merkittävät yritysostot, joiden avulla Rive on kasvattanut asuntoportfoliotaan sekä rakentanut kansainvälistä tiimiä. Suomessa Rive on ostanut mm. Kahdeksas päivä-kiinteistönvälitysliikkeen, joka yhdistyi Riveen brändiuudistuksen yhteydessä.

“Haluamme tehdä asunnonvaihdosta kitkatonta ja auttaa miljoonia eurooppalaisia löytämään unelmiensa kodin. Uusi rahoitus, brändi sekä yritysostot auttavat meitä jatkamaan vahvaa kasvua Euroopassa”, sanoo Riven perustaja ja toimitusjohtaja Kalle Salmi.

Rive tarjoaa myyjille nopean ja suoraviivaisen tavan myydä asuntonsa sekä ostajille remontoituja, muuttovalmiita koteja ja uudenlaisia tapoja päästä kiinni omistusasumiseen.  Tämän lisäksi Riven teknologia ja palvelut ovat välittäjän tukena, mahdollistaen entistä paremman asiakaskokemuksen asunnonvaihtajille.

Rive on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Vuodesta 2021 vuoteen 2022 sen liiketoiminta on kasvanut viisinkertaisesti ja sen kautta myydään yli 300 miljoonan euron edestä asuntoja vuosittain. Menestyksekkään yritysostostrategian myötä Rive on viime vuosien aikana ostanut neljä asunnonvälitysyritystä ja kaksi rent-to-own -alustateknologiayritystä.

Suomessa asuntomarkkinat ovat vakaat, mutta inflaatio ja korkojen nousu huolestuttavat

Euroopan asuntomarkkinat ovat suurimmassa kriisissä vuosikymmeneen, kertoo Bloomberg. Samaan aikaan SKVL:n selvityksen mukaan Suomessa asunnnovaihtotarve ei ole muuttunut – inflaatio ja korkojen nousu ovat toistaiseksi vaikuttaneet vain vähän asuntojen liikkumiseen. Kuitenkin nousseet elinkustannukset voivat aiheuttaa painetta asuntovelkaisille kotitalouksille.

“Talouden taantuman ja laskevan asuntomarkkinan kynnyksellä on tärkeää välttää joutumasta kahden asunnon loukkuun. Ratkaisumme tarjoaa asunnonomistajille mahdollisuuden nopeaan asuntokauppaan”, Salmi kertoo. “Tämän lisäksi eritysesti Helsingissä asuntojen hinnat ovat nousseet merkittävästi palkkakehitystä nopeammin. Siksi haluamme olla varmistamassa, ettei suomalainen eriarvoisuus lisäänny siksi, etteivät halukkaat voi ostaa asuntoa, joka on pitkällä aikavälillä erinomainen sijoitus”, Salmi jatkaa.

Riven ratkaisu auttaa nuoria pääsemään kiinni omistusasumiseen ilman vuosien säästämistä. Rent-to-own-mallissa asunnon ostohinta kiinnitetään heti sopimuksen alussa ja asukas kerryttää vuokranmaksun yhteydessä pääomaa kodin ostamiseen. Palveluun on rekisteröitynyt kansainvälisesti jo yli 30 000 potentiaalista ostajaa, jotka odottavat sopivan kodin vapautumista.

Rive on myös sitoutunut edistämään useita Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteita. Rakennusteollisuuden mukaan rakentamiseen ja rakennusten ylläpitoon palaa lähes lähes 40 prosenttia kaikesta energian kulutuksesta. Remontoimalla asuntoja Rive parantaa niiden energiatehokkuutta ja vähentää tarvetta uudisrakentamiselle, vähentäen merkittävästi rakennusalan haittoja ympäristölle.

“Rive on eturivin toimija kiinteistövälitysalalla. Se on todella muuttanut tapaa jolla asuntoja myydään ja ostetaan,” sanoo IDC Ventures -sijoitusyhtiön toimitusjohtaja Bobby Aitkenhead. “Tiimimme on seurannut kiinteistöalan teknologiainnovaatioita jo vuosia, ja Rive erottui heti joukosta. Johtavalla alustateknologialla, innovatiivisella liiketoimintamallilla ja vahvasti kasvavalla huippuosaajien tiimillä Rive pystyy tarjoamaan alalle merkittävästi paremman tavan tehdä asuntokauppaa.”

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kalle Salmi, perustaja ja toimitusjohtaja, Rive
kalle@rivehomes.com

Rive

Rive, entinen Kodit.io, on Suomessa vuonna 2017 perustettu teknologiayhtiö, jonka tehtävänä on tehostaa asuntomarkkinoiden toimintaa poistamalla kaikki asunnon vaihtoon liittyvät aikaa ja rahaa vievät vaiheet. Toimimme suurimmissa kaupungeissa Suomessa, Puolassa sekä Espanjassa.

Rive on voittanut mm. Startup of the Year 2019 ja Founder of the Year 2019 -palkinnot Nordic Startup Awards -kilpailussa. Financial Times on listannut Kodit.io:n yhtenä Europan kiinnostavimmista kasvuyhtiöistä 2020 ja Teknologiateollisuus Ry on huomioinut yhtiön yhtenä Suomen johtavista tekoäly-yrityksistä. Riven toimintaa rahoittavat Euroopan ja Yhdysvaltojen johtavat pääomasijoittajat