Suomalainen startup Leadfeeder yhdistyy saksalaisen Echobotin kanssa – yhdysvaltalainen pääomasijoittaja investoi 180 miljoonaa euroa uuden yhtiön markkina-aseman vahvistamiseen

Yrityskaupan myötä uudella yhtiöllä on viisi toimistoa eri puolella Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Leadfeederin perustaja ja toimitusjohtaja jatkaa uuden yhtiön johtotehtävissä.

HELSINKI (21.6.2022) – Suomalainen B2B myyntiliidien tunnistamiseen erikoistunut startup Leadfeeder yhdistyy B2B myynnin prospektointityökalun kehittäneen saksalaisyritys Echobotin kanssa. Yhdistymisen myötä bostonilainen Great Hill Partners investoi 180 miljoonaa euroa uuteen yhtiöön, jonka teknologialla yritykset voivat automatisoida myyntiprosessejaan tekoälyn avulla. Uuden rahoituksen avulla yhtiö aikoo laajentaa tuotevalikoimaansa ja kasvattaa markkinaosuuttaan sen nykyisillä markkinoilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

“Olemme todella innoissamme tästä yhdistymisestä. Olemme suunnilleen samankokoiset yhtiöt ja täydennämme hyvin toisiamme. Yhdistämällä Leadfeederin myynnin työkalut Echobotin yritys- ja kontaktitietokantaan luomme yrityksille ainutlaatuisen ja tehokkaan tavan tunnistaa ja hyödyntää parhaat myyntiliidit”, kertoo Leadfeederin perustajajäsen ja toimitusjohtaja Pekka Koskinen. Koskinen jää yritykseen merkittäväksi osakkeenomistajaksi ja vastaa jatkossa yhtiön tuotekehityksestä ja -strategiasta.

Leadfeederin ja Echobotin muodostamasta yhtiöstä tulee merkittävä toimija markkinoille, sillä molemmat yhtiöt ovat alansa markkinajohtajia ja verkossa tapahtuva myynti on kasvanut entisestään. McKinseyn selvityksen mukaan yli 90 prosenttia yrityksistä aikoo säilyttää koronaviruspandemian aikana tehdyt myyntiprosessien muutokset, jotka perustuvat täysin verkossa tapahtuviin tai hybridimallia hyödyntäviin myynnin taktiikoihin.

Uuden yhtiön tarjoamilla tekoälyä hyödyntävillä työkaluilla yritykset voivat tehostaa myyntiään ja vastata nopeasti potentiaalisten asiakkaiden tarpeisiin. Palvelu kerää tietoa yritysten kotisivuilta ja yhdistää sitä älykkäästi heidän CRM-järjestelmissä ja muissa myynnin ja markkinoinnin työkaluissa olevaan tietoon. Analytiikan avulla tekoäly ehdottaa parhaita yrityksiä joihin asiakkaan kannattaa kohdistaa myyntitoimintaa ja tarjoaa työkalut ja yhteystiedot näiden kontaktoimiseen.

“Go-to-market-työkalut ovat yksi B2B-ohjelmistojen nopeimmin kasvavista osa-alueista. Myynti- ja markkinointitiimit tarvitsevat tuekseen ajantasaista ja täsmällistä tietoa sekä älykkäitä järjestelmiä, jotka analysoivat potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä ja automatisoivat myyntitoimintaa. Echobotin ja Leadfeederin yhdistyminen tarjoaa mahdollisuuden tuoda uusi, seuraavan sukupolven go-to-market-teknologia markkinoille”, kertoo pääomasijoitusyhtiö Great Hill Partnersin Derek Schoettle.

Uusi yhtiö työllistää 250 henkeä ja sen pääkonttori sijaitsee Saksassa, mutta Leadfeederin toimisto ja henkilökunta jatkavat Suomessa. Suomeen palkataan myös paljon uusia työntekijöitä myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen tehtäviin. Pohjoismaat ovat merkittävässä osassa yhtiön kasvustrategiaa.

Great Hill Partners on sitoutunut sijoittamaan tulevaisuudessa vielä 50 miljoonaa euroa lisää tukeakseen uuden yhtiön kasvutavoitteita erityisesti uusien yritysostojen kautta.

Pekka Koskinen
Toimitusjohtaja, Leadfeeder
pekka.koskinen@leadfeeder.com

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Leadfeeder

Leadfeeder on maailmanlaajuinen B2B myyntiliidien tunnistamiseen ja kontaktointiin kehitetty ohjelmisto. Leadfeeder tunnistaa asiakkaidensa kotisivuilla vierailleet yritykset, analysoi näiden käyttäytymisen ja siirtää parhaat myyntiliidit myyjille kontaktoitavaksi. Integroimalla CRM-järjestelmän ja muut myynnin ja markkinoinnin työkalut Leadfeederiin, asiakkaan myynti- ja markkinointiorganisaatio saa täyden kuvan asiakkaiden käyttäytymisestä ja myynnin tuloksesta. Leadfeederiä hyödyntää myyntinsä ja markkinointinsa tehostamiseen jo yli 60 000 käyttäjää maailmanlaajuisesti. Lisätietoja: www.leadfeeder.com.

Echobot Media Technologies GmbH

Echobot on Euroopan johtava verkkopalvelu B2B yrityksille yritys- ja päättäjätietojen etsimiseen ja hyödyntämiseen. Echobotin datan ja verkkopalvelun avulla B2B yritykset voivat löytää uusia myyntiliidejä, saavat päättäjien julkiset kontaktitiedot ja pitävät CRM-järjestelmässä olevat tiedot ajantasalla. Echobotia käyttää yli 1 500 yritystä Euroopassa myyntitoimintansa tehostamiseen. Lisätietoja: www.echobot.com

Great Hill Partners

Great Hill Partners on Yhdysvaltojen Bostonista kotoisin oleva pääomasijoitusyhtiö, joka tyypillisesti sijoittaa 100–500 miljoonaa dollaria nopeasti kasvaviin ohjelmistoyrityksiin sekä yrityksiin digitaalisen kaupankäynnin, rahoitusteknologian, terveydenhuollon ja digitaalisen infrastruktuurin aloilla. Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana Great Hill on kerännyt yli 12 miljardia dollaria pääomaa rahastoihinsa ja investoinut yli 90 yritykseen. Great Hill on äskettäin tunnustettu alan johtajuudestaan, sillä se sijoittui 5. sijalle vuoden 2021 HEC - DowJones Private Equity Performance Rankingissa, jossa arvioitiin 517 johtavan pääomasijoitusyrityksen rahastojen kehitystä vuosina 2008–2017. Lisätietoja: www.greathillpartners.com