Suomalainen TactoTek ja yhdysvaltalainen DuPont yhteisvoimin kasvaville rakenteellisen elektroniikan markkinoille

OULU ja WILMINGTON, DELAWARE, USA (21.6.2017) – Suomalainen rakenteellisen elektroniikan suunnittelija ja valmistaja TactoTek sekä johtava yhdysvaltalainen elektronisten materiaalien valmistaja DuPont Electronics and Communications ovat tänään julkistaneet yhteistyönsä, jolla he pyrkivät vastaamaan ruiskuvaletun rakenteellisen elektroniikan (IMSE, Injection Molded Structural Electronics) kasvavaan kysyntään.

Yhdistämällä DuPontin kehittyneet materiaalit ja TactoTekin innovatiiviset suunnitteluratkaisut yritykset tarjoavat kosketukseen perustuvia käyttöliittymiä, valaisuratkaisuja ja älykkäitä komponentteja erityisesti auto- ja kodinkonemarkkinoille.

TactoTekin ja DuPontin IME-ratkaisu (In-Mold Electronics, sisäänvalettu elektroniikka) antaa käyttöliittymien muotoilijoille ja suunnittelijoille mahdollisuuden luoda kauniita, toiminnallisia ja kestäviä kosketukseen perustuvia ratkaisuja. Valmiit komponentit pienentävät merkittävästi niin lopputuotteen painoa, kokoamiseen tarvittavaa työtä kuin kokonaiskustannuksiakin”, kertoo DuPontin kansainvälisten hankkeiden johtaja Michael Burrows. “DuPont haluaa laajentaa ja vahvistaa yhteistyötään TactoTekin kanssa tuodakseen uusia, kiinnostavia ratkaisuja asiakkaille.”

IMSE-tekniikka integroi toiminnallisuuden ja älyn osaksi kappaleen rakennetta yhdistämällä painetun elektroniikan, elektroniset komponentit sekä kolmiulotteiset ruiskuvaletut osat yhdeksi, saumattomaksi kokonaisuudeksi. IMSE:llä toteutettu kontrollipaneeli ei edellytä monimutkaisia, paksuja ja useista kerroksista koottuja painavia rakenteita. IMSE:n avulla kappaleen paksuus saadaan minimoitua, ja ohuimmat rakenteet ovat paksuudeltaan vain 2 mm.

TactoTekin ja DuPontin yhteistyön myötä ruiskuvaletun rakenteellisen elektroniikan valmistusmateriaaleja, tuotesuunnittelua, prototyyppien valmistusta sekä valmistusprosesseja kehitetään entisestään.

IMSE-tekniikka yksinkertaistaa merkittävästi elektroniikan integrointia ja mahdollistaa aivan uuden vapauden luovaan tuotesuunnitteluun ja -muotoiluun”, kommentoi TactoTekin markkinointijohtaja Dave Rice. “Yhdessä DuPontin kanssa voimme opastaa tuotesuunnittelijoita ja -insinöörejä IMSE:n tarjoamista mahdollisuuksista ja auttaa heitä ottamaan tekniikasta kaiken hyödyn irti. Olemme jo käynnistäneet useita asiakasprojekteja ja odotamme laajentavamme asiakaskuntaamme DuPont-yhteistyön myötä.”

TactoTekin pääkonttori sijaitsee Oulussa, ja Yhdysvaltojen toimipiste Detroitissa, Michiganin osavaltiossa. TactoTek on mukana paraikaa Stuttgartissa, Saksassa järjestettävässä Automotive Interiors Expo -tapahtumassa, jossa yrityksen teknologiajohtaja Antti Keränen isännöi konferenssisessiota autoalan mielipidevaikuttajille.

TactoTek kehittää maailmanlaajuisesti ainutlaatuista rakenteellista elektroniikkaa, joka mahdollistaa painetun elektroniikan ja eri komponenttien integroimisen ruiskuvaletun kolmiulotteisen muovirakenteen sisään. Yritys tarjoaa työkalut ja osaamisen uudenlaisen elektroniikan tuotantovalmiiden prototyyppien suunnitteluun sekä skaalautuvaan massatuotantoon muun muassa auto- ja kodinkoneteollisuuden sekä puettavan elektroniikan tarpeisiin. TactoTekin rahoittajia ovat suomalainen pääomasijoitusyhtiö Conor Venture Partners, kiinalainen Leaguer VC, Faurecia Ventures, VTT Ventures, Tekes, EU:n Horisontti 2020 -ohjelma sekä yksityiset enkelisijoittajat. Lisätietoja: www.tactotek.com

Vuonna 1802 perustettu DuPont  (NYSE: DD) on monialayritys, joka työllistää tänä päivänä n. 52 000 henkilöä yli 90:ssa maassa. Työskentelemme yhdessä löytääksemme kestäviä, innovatiivisia ja markkinalähtöisiä ratkaisuja, joiden avulla ratkaistaan maailman suurimpia haasteita ja tehdään ihmisten elämästä kaikkialla parempaa, turvallisempaa ja terveellisempää. Lisätietoja: www.dupont.com ja www.dupont.fi

Jussi Harvela, toimitusjohtaja
jussi.harvela@tactotek.com