• San Francisco Oy/

Suomalainen terveysteknologiayhtiö Koite Health laajenee Ruotsiin ja solmii Lumoral®-kumppanuuden Aqua Dental -hammaslääkäriketjun kanssa

Suomalainen terveysteknologiayritys Koite Health Oy on solminut yhteistyösopimuksen ruotsalaisen hammaslääkäriketju Aqua Dental Ab:n kanssa. Kumppanuuden ansiosta noin kaksikymmentä Aqua Dental -klinikkaa ympäri Tukholmaa ja Göteborgia ottavat osaksi tarjontaansa Lumoral-laitteen, joka edustaa viimeisintä markkinoilla olevaa teknologiaa suunterveyden omahoidon tehostamiseksi.

HELSINKI (19.10.2022) Huolellinen hampaiden omahoito on perusta iensairauksien, kuten parodontiitin, ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Tehokas mekaaninen hampaiden harjaus ja lankaus ei yleensä riitä.

Lumoral-hoito tehostaa hampaiden omahoitoa etenkin silloin, kun perinteinen omahoito ei riitä tai olemassa oleva suun sairaus vaatii järeämmät keinot kuin pelkän hampaiden harjauksen ja hammasvälien puhdistamisen.

Lumoral tuo klinikkatason hoidon potilaiden omiin käsiin

Tutkimusten mukaan Lumoralin antibakteerinen aPDT-valohoito eliminoi tehokkaasti suun haitallista bakteeristoa hoitaen myös pitkälle edennyttä iensairautta. Vastaavanlaisia valoaktivoitavia antibakteerisia hoitoja on aiemmin ollut käytössä esimerkiksi hammaslääkäriasemilla. Ongelmana on kuitenkin ollut hoitojen kalleus ja toteuttaminen riittävän usein, jotta niistä olisi riittävästi apua.

Koite Health tuo klinikkatason hoitomenetelmän asiakkaiden omaan käyttöön. Lumoral-laite on saanut hiljattain myös Suomen suuhygienistiliiton suosituksen.

– Lumoral on osoittanut lupaavia tuloksia sekä kliinisesti että kehittyneellä molekyylitasolla, kiittää Aqua Dentalin parodontologian erikoishammaslääkäri ja koulutuspäällikkö Nilminie Rathnayake.

Rathnayaken mukaan Aqua Dental -ketjun potilaat ovat jo pitkään toivoneet, että voisivat tehostaa jokapäiväistä hampaiden omahoitoaan.

– Se, että voimme suositella Lumoral-hoitoa omahoidon täydentäjäksi, tuntuu lupaavalta, sillä tutkimustulokset osoittavat, että Lumoral-hoidolla on saavutettu erinomaisia tuloksia.

Uuden yhteistyön ansiosta ruotsalainen hammaslääkäriketju voi parantaa potilaiden suun terveyttä ja tyytyväisyyttä, sillä potilaat voivat itse hallita suunsa terveyttä sisällyttämällä Lumoralin päivittäiseen kotihoitoonsa.

– Uskon, että tämäntyyppinen päivittäisen suuhygienian täydennys auttaa pääasiassa potilaita, joilla on suun sairaus kuten parodontiitti tai peri-implantiitti. Aqua Dental -ketjun tavoitteena on tarjota potilailleen parasta mahdollista nykyhoitoa suun sairauksien hoitoon. Uskomme, että yhteistyösopimus Koite Healthin kanssa on yksi tapa tarjota potilaillemme parasta mahdollista hoitoa.

Erottautumistekijä kumppaniklinikoille

Koite Healthin toimitusjohtaja Sakari Nikinmaan mukaan yhteistyösopimuksen tarjoama etu on molemminpuolinen.

– Yhteistyöllä pystymme parantamaan hoidon tasoa ja antamaan potilaille parhaan mahdollisen hoitokokemuksen ja -tulokset. Aqua Dental tarjoaa ensiluokkaisen potilaskohtaamisen ja hoidon tason, mikä yhdistyy erinomaisesti Lumoralin ainutlaatuisuuteen ja tehokkuuteen, sanoo Nikinmaa.

Nikinmaan mukaan yhteistyö tulee syksyn aikana näkymään Ruotsissa yhteisesti toteutettuina markkinointikampanjoina, joissa kasvatetaan Lumoral hoidon näkyvyyttä ja tietoisuutta sen saatavuudesta Aqua Dental -klinikoilla.

– Henkilökuntamme käy aktiivisesti myös kouluttamassa klinikoiden henkilökuntaa uusimmista tutkimustuloksista, jotta heillä on tietoisuus uusimmista teknologioista ja paras osaaminen potilaiden hoitoon.

Aqua Dentalin toimitusjohtaja Niklas Virta sanoo, että uusi kumppanuus on osoitus siitä, että Aqua Dental pyrkii aina parantamaan tarjoamaansa hammashoitoa ja olemaan uusien hoitomenetelmien eturintamassa.

– Lumoralin avulla toivomme voivamme auttaa potilaita, joilla on erilaisia suun sairauksia, nykyaikaisella ja tehokkaalla tavalla. Tutkimus- ja kehitystyö on lähellä sydäntämme, ja , ja Lumoral on keino sekä vaikuttaa tulehdusprosessiin että ehkäistä sitä. Tämä vastaa visiotamme edistää suu- ja yleisterveyttä, Virta sanoo.

– Me Aqua Dentalissa odotamme innolla yhteistyötä.

Koite Health Oy:n Tukholman toimipisteen tuotepäällikkö Helén Huttunen on tyytyväinen uudesta kumppanuudesta, sillä se on yksi askel kohti paljon kaivattua hammasterveyden kohentumista Ruotsissa.

– Monet ihmiset kärsivät päivittäin jonkinlaisesta bakteeritulehduksesta suussaan ja huonosta suun terveydestä. Onnistuaksemme suun terveyden hoidossa meidän on muutettava tapojamme ja hankittava parempia työkaluja. Suun terveyden ja sydänongelmien tai diabeteksen välisellä yhteydellä on vakavia seurauksia. Siksi päivittäinen suun terveys on erittäin tärkeää. Myös hammaslääkärissä käynti vuosittaisissa tarkastuksissa on erittäin tarpeellista, Huttunen sanoo.

Huttusen mukaan suun terveydenhoidon tilanne Ruotsissa on haastava. Samoin on muissakin Pohjoismaissa, joissa hammashoidon jonotuslistat ovat pitkiä ja julkiset suun terveydenhuollon resurssit niukat.

– Pohjois-Ruotsissa jotkut potilaat joutuvat odottamaan hoitoa jopa kuusi vuotta. Jos potilaat tietäisivät Lumoral-menetelmästä, he voisivat hoitaa itseään kotona odottaessaan hammaslääkärin vastaanottoa. Näin ne voivat vähentää infektioiden ja karieksen riskiä ja estää myös hampaiden menetyksen. Toivon, että kaikki hammaslääkärit tietävät pian Lumoralista.

Huttunen huomauttaa, että väestön ikääntyminen tuo omat haasteensa myös suun terveyden ylläpitämiseen.

– Hammasimplantit ja muut hammasproteesit asettavat suuria vaatimuksia potilaan omalle kyvylle pitää hampaat puhtaana, ja tämä on entistä haastavampaa ikääntymisen myötä. Syöminen ja hymyileminen ovat elämän perusedellytyksiä! Lumoral tuo suuren avun monille ihmisille.

Sakari Nikinmaa

Toimitusjohtaja, Koite Health

+358 40 8222034

sakari@koitehealth.com

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Koite Health

Koite Health on suomalainen terveysteknologiayritys, jonka kehittämä kaksoisvalohoitoon perustuva innovaatio on mullistanut suomalaisten ennaltaehkäisevän hammashoidon. Yrityksen asiantuntijatiimi koostuu kokeneista lääkäreistä ja teknologiaosaajista. Perustajat Sakari Nikinmaa ja Tommi Pätilä perustivat Koite Health -yrityksen Biodesign-projektin ja Business Finlandin ja Aalto-yliopiston rahoittaman kaupallistamishankkeen myötä syyskuussa 2018.

Yhtiön kehittämä Lumoral on hampaita puhdistava laite, jota käytetään säännöllisen hampaiden harjauksen lisäksi. Laite soveltuu kaikille, mutta on erityisen tärkeä niille, joilla esiintyy reikiintymistä tai ientulehdusta. Lumoral on tieteellisesti kehitetty, ja sen antibakteerinen teho on hyvin todettu. Lumoral on luokan II lääketieteellinen ja CE-hyväksytty laite, jota on myyty jo yli 5 000 kappaletta.