Suomalainen työntekijöiden sitouttamisen asiantuntija Teamspective keräsi 900 000 euroa rahoitusta

Teamspective auttaa yrityksiä seuraamaan ja kehittämään työntekijäkokemusta ja optimoimaan rakenteita yhteistyössä, tiedonkulussa ja päätöksenteossa. Tekoälyä analyysissaan soveltava Teamspectiven työkalu mahdollistaa työntekijöiden korkean autonomian, edistää ihmiskeskeistä päätöksentekoa ja auttaa varmistamaan, että jokaisen työntekijän ääni tulee kuulluksi.

HELSINKI (13.3.2024) – Suomalainen työntekijöiden sitouttamista edistävä startup Teamspective on kerännyt 500 000 euron varhaisen vaiheen rahoituksen. Enkelisijoittajakierrokselle osallistui muun muassa Sievon toimitusjohtaja ja perustajaosakas Sammeli Sammalkorpi, jolla on työkalusta myös omakohtaista käyttökokemusta asiakkaana. Lisäksi Teamspective on saanut 400 000 euroa julkista rahoitusta Business Finlandilta. Teamspective käyttää rahoituksen verkostotietoisen sitouttamisratkaisunsa kehittämiseen sekä kaupallisen tiiminsä rakentamiseen niin Suomessa kuin Yhdysvalloissa.

Sitoutuneet ja tyytyväiset työntekijät ovat jokaisen yrityksen onnistumisen edellytys, ja tähän keskittyviä ratkaisuja hyödynnetään jo laajasti. Perinteiset työntekijöiden sitouttamisratkaisut mittaavat henkilöstön kokemusta ja keräävät palautetta, mutta eivät ota huomioon rakenteita, jotka määrittelevät, kuinka organisaatiossa työskennellään. Sosiaaliset verkostot sekä ennen kaikkea organisaation verkostoanalyysi (Organizational Network Analysis, ONA) tutkivat näitä yhteyksiä.

“Organisaatiot ovat järjettömän monimutkaisia sosiaalisia rakennelmia, ja ihmisten välisten yhteistyösuhteiden ymmärtäminen koko organisaatiossa vaatii yli-inhimillistä tietoisuutta. Ihmiset ovat visuaalisia olentoja, joten kun asiakkaamme näkevät kokonaisuuden – organisaation verkostokaavion – he tietävät, mitä todelliset haasteet ovat ja missä ne ilmenevät. Tavoitteenamme on auttaa yrityksiä havaitsemaan riskit ja puuttumaan niihin ennen kuin ne muodostuvat ongelmaksi”, kertoo Teamspectiven toimitusjohtaja ja perustajaosakas Jaakko Kaikuluoma.

Teamspective uskoo, että sitoutumisen ja ONA-mittareiden yhdistämisen myötä yritykset pystyvät korjamaan yritysten eri osastot ylittävässä yhteistyössä ilmeneviä puutteita aiempaa paremmin, vähentämään siiloutumista, pienentämään burnoutien riskiä ja ratkaisemaan koordinoinnin pullonkauloja. Näillä kaikilla tekijöillä on positiivinen vaikutus työntekijöiden hyvinvointiin ja suoriutumiseen.

Viime vuosien aikana merkittävä osa työstä on muuttunut digitaaliseksi, mitä ajaa myös lisääntyvä etätyöskentely. Teamspective hyödyntää yrityksen digitaalisten ratkaisujen käytöstä syntyvää dataa. Tästä saadaan oikea-aikainen ja tarkka ymmärrys siitä miten organisaatio todella toimii.

Sijoittajat näkevät työntekijöiden sitouttamistyökaluissa lukuisia kasvumahdollisuuksia, sillä työntekijöiden tyytyväisyyteen ja osallisuuteen panostaminen on kasvavassa suosiossa. Syyt ovat selkeitä: hyvä kulttuuri vaikuttaa motivaatioon, tuottavuuteen ja työpaikoissa pysymiseen. Työpaikkojen kulttuuria mittaavien ja kehittävien ohjelmistoratkaisujen kysynnän kasvaessa alan markkina-arvon ennustetaan nousevan 4,4 miljardiin dollariin vuoteen 2033 mennessä.

“Sievo keskittyy hankinta-analytiikkaan, joten analytiikka on meille sydämenasia – myös työntekijäpuolella. Teamspective antaa meille selkeyttä tämän hetken haasteista ja ohjaa meitä keskustelemaan niistä. Heidän ainutlaatuinen lähestymistapansa yhdistää verkostoanalyysi ja pulssikyselyt vakuutti minut ryhtymään myös sijoittajaksi. Teamspectiven erinomainen tiimi tekee tiukkaa tulosta”, sanoo sijoittajana toiminut Sievon toimitusjohtaja ja perustajaosakas Sammeli Sammalkorpi.

Organisaation verkostoanalyysit ovat erityisen tärkeitä nopeasti kasvaville teknologiayrityksille, sillä niiden muutosvauhti on nopeampaa kuin yhdelläkään muulla alalla.

“Työntekijöiden hyvinvointi ja sitoutuminen ovat olennainen osa strategiaamme ja kulttuuriamme Metacorella. Hittipeli Merge Mansionin jälkeen olemme kasvaneet nopeammin kuin koskaan ja tarvitsimme parempia työkaluja varmistaaksemme sujuvan ja jatkuvan keskustelun työntekijäkokemuksestamme. Kuunteleminen on kasvun mahdollistaja, ja Teamspective on tehokas työkalu työntekijöiden kuuntelemiseen. Valitsimme Teamspectiven, koska se on mielestämme aidosti nykyaikainen ratkaisu, jolla on myös poikkeuksellisen kunnianhimoinen tuotesuunnitelma, missä myös meidän toiveemme avainasiakkaana huomioidaan konkreettisesti”, kertoo Metacoren Wellbeing & Performance Lead Maria Törnroos.

Teamspectiven asiakkaat edustavat lukuisia eri toimialoja aina teknologiayksisarvisista teollisuuden toimijoihin ja peliyhtiöistä konsulttiyrityksiin.

“Jokaisessa yrityksessä on haasteita – merkittävin ero syntyy siinä, miten nopeasti haasteet huomataan ja miten niihin puututaan”, Kaikuluoma päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Jaakko Kaikuluoma, toimitusjohtaja

Teamspective

jaakko.kaikuluoma@teamspective.com

Teamspective

Helsingissä vuonna 2020 perustettu Teamspective tarjoaa uuden sukupolven työntekijöiden sitouttamisratkaisuja, jotka auttavat luomaan menestyviä työpaikkoja, joissa ihmiset haluavat pysyä ja kasvaa. Teamspectivella on satoja asiakkaita, joihin lukeutuvat esimerkiksi Sievo, M-Files ja Metacore. Teamspectivellä on työntekjöitä Helsingin lisäksi esimerkiksi Palo Altossa ja Los Angelesissa. Lisätietoja osoitteessa https://teamspective.com.