Superhero Capital julkistaa toisen rahastonsa sijoittaakseen ymmärryspohjaisiin kasvuyrityksiin Suomessa ja Baltiassa

Helsinkiläinen pääomasijoitusyhtiö on kerännyt 30 miljoonan euron rahaston sijoittaakseen kasvuyrityksiin, jotka muuttavat dataa ymmärrykseksi

Suomalainen pääomasijoitusyhtiö Superhero Capital on koonnut uuden 30 miljoonan euron rahaston. Yhtiön toinen rahasto tekee siemenrahoituksia Suomessa ja Baltiassa ja sen tavoitteena on sijoittaa 25 kasvuyritykseen neljän vuoden sisällä. Rahasto pysyy avoimena uusille sijoittajille vuoden loppuun asti.

Rahasto on kohdistettu kasvuyrityksille, joiden kilpailuetu perustuu ymmärrykseen eli siihen, että yritys pystyy tekemään oivalluksia keräämästään datasta. Superhero viittaakin sopiviin yrityksiin englanninkielisellä termillä ‘insight-driven’.

“Puhutaan siitä, että data on uusi öljy. Mutta mikä on pelkän datan arvo ennen kuin sen perusteella osataan tehdä jotain? Me etsimme yrityksiä, jotka eivät keskity ainoastaan datan keräämiseen, vaan siitä johdettuun ymmärrykseen”, sanoo Superhero Capitalin partneri Jakob Storå. “Olemme sijoittaneet Leadfeederin ja Zadaan kaltaisiin yrityksiin jo ensimmäisestä rahastostamme. Rahastoomme sopivia kasvuyrityksiä löytyy monilta aloilta, mutta niiden yhdistävä tekijä on sama lähestymiskulma arvon tuottamiseen.”

“Etsimämme startup-yritys saattaa esimerkiksi prosessoida asiakkaan dataa tai käyttää omaa dataansa tuottaakseen syvää ymmärrystä. Osa kasvuyrityksistä käyttää dataa kasvun mahdollistajana ja tällaisilla yrityksillä ajatus ymmärryksestä on usein jo alusta alkaen osana yrityskulttuuria”, kuvailee Superhero Capitalin partneri Juha Ruohonen

Rahaston teema kumpuaa Superhero Capitalin tiimin taustoista sekä intohimosta dataa ja siitä johdettavaa ymmärrystä kohtaan. He ovat aikaisemmissa rooleissaan nähneet miten kerätystä tiedosta tehdään päätelmiä – alkaen tiedonkeruusta sen analysointiin ja johtopäätelmistä ymmärryksen muodostamiseen asti.

“Olin perustamassa ja 11 vuotta teknisenä johtajana ohjelmistoyritys Eniramissa, jonka ratkaisu auttoi laivoja säästämään polttoainetta”, kertoo Superhero Capitalin partneri Jussi Pyörre. “Pörssiyhtiö osti Eniramin vuonna 2016, koska yrityksemme pystyi luomaan syvää ymmärrystä, jonka avulla pystyttiin puolestaan vähentämään polttoaineen kulutusta ja siitä aiheutuvia päästöjä.”

Vaikka rahasto keskittyy pääosin Suomeen, Superhero etsii portfolioonsa yhä enemmän kasvuyrityksiä myös Baltian maista. Osana strategiaa rahaston uusiksi partnereiksi nimitettiin virolainen sarjayrittäjä ja enkelisijoittaja Ivo Remmelg sekä latvialainen sarjayrittäjä Ernests Stals.

“Kasvuyritysten määrä Baltiassa on kasvanut 44 prosentilla vuosien 2018 ja 2019 välillä. Mielestäni kyseinen muutos kertoo Baltian maissa olevista mahdollisuuksista”, kertoo Ivo Remmelg, joka toimii myös EstBANin eli Viron enkelisijoittajien verkoston puheenjohtajana.

Uusi rahasto tekee ensisijoituksia aina miljoonaan euroon asti, tyypillisen ensisijoituksen ollessa noin 400 000 euroa.

Rahasto on tehnyt jo ensimmäiset sijoituksensa. Näistä voidaan mainita liettualainen tavaroiden jakelualusta Ziticity, jolla on toimintaa jo 11 kaupungissa kolmessa maassa. Superhero sijoitti myös Attractive.ai:hin, jonka perustajana toimii sarjayrittäjä Kristoffer Lawson. Samassa kierroksessa sijoitti myös mm. Japanin tunnetuin jalkapalloilija Keisuke Honda.

“Olemme koronakevään aikana sijoittaneet jo neljään yritykseen ja etsimme jatkuvasti uusia sijoituskohteita. Haluammekin kannustaa yrittäjiä olemaan meihin rohkeasti yhteydessä – se ei ole koskaan liian aikaista”, sanoo Superhero Capitalin sijoitusjohtaja Kasper Suomalainen.

Uuden rahaston sijoittajaksi lähtivät pääomasijoitusyhtiö Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) ja sen Kasvurahastojen Rahasto III sekä monia yrittäjiä mukaan lukien Marketing Clinicin, Fellow Financen ja Nitorin perustajia.

Lisätietoja:

Superhero Capital Media kit (Dropbox)

Jakob Storå
jakob@superherocapital.com

Superhero Capital
Superhero Capital on suomalainen aikaisen vaiheen pääomasijoitusyhtiö, jolla on tiimin jäseniä myös Virossa ja Latviassa. Superhero Capital perustettiin vuonna 2015 ja sen jälkeen se on sijoittanut 50 miljoonaa euroa kahdesta rahastostaan keskittyen siemenrahoituksiin Suomessa ja Baltiassa. Yhtiön portfolioon kuuluu mm. Fractory, Leadfeeder, Singa, Valohai ja Zadaa. Lisätietoja: www.superherocapital.com