Taaleri ja FA Solutions teknologiakumppanuuteen, joka tuo vaihtoehtoiset sijoitustuotteet kaikkien saataville

FA Solutions auttaa Taaleria kasvattamaan vaihtoehtoisten ja impaktisijoitustuotteiden portfoliotaan digitalisoimalla varainhoidon liiketoimintaprosesseja

Julkisesti noteerattu finanssipalveluyritys Taaleri on valinnut Helsingissä toimivan pilvipohjaisia portfoliohallintaratkaisuja tarjoavan FA Solutionsin teknologiakumppanikseen varallisuudenhoidon liiketoiminta-alueella. Yhteistyön tavoitteena on tuoda vaihtoehtoiset ja impakti-, eli vaikuttavuussijoitustuotteet tasapuolisesti kaikkien saataville.

Taaleri kasvattaa kilpailuetuaan tarjoamalla vaikuttavuussijoitusmahdollisuuksia laajemmalle joukolle sosiaalisesti valveutuneita piensijoittajia. Suomessa Taalerilla on yli 5500 varainhoitoasiakasta ja se hallinnoi 7,1 miljardin euron varoja.

"Institutionaaliset sijoittajat tekevät valtaosan sijoituksista, mutta olemme havainneet yksityissijoittajienkin joukossa huomattavaa kysynnän kasvua vaikuttavuussijoitustuotteisiin, joilla pyritään saamaan positiivisia muutoksia maailmaan", kertoo Taaleri-konsernin varatoimitusjohtaja Karri Haaparinne.

“Toimialalainsäädännön noudattaminen ja läpinäkyvyys on haastavampaa kun tuotetarjonta lisääntyy. Liiketoimintaprosessiemme täydellinen automatisointi oli välttämätöntä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme suuremman valikoiman vaihtoehtoisia sijoitustuotteita. FA Solutionsin tarjoama teknologia-alusta oli meille paras vaihtoehto, sillä nyt pystymme rakentamaan tuotteitamme tehokkaasti ja helposti tulevaisuutta ajatellen. Teknologiakumppanimme pyrki ymmärtämään liiketoimintaprosessejamme proaktiivisesti ja hoiti toteutuksen ketterästi, mikä osoittaa heidän olleen oikea valinta tehtävään. Nyt voimme tarjota uusia sijoitustuotteita sekä olemassa oleville että potentiaalisille asiakkaille,” Haaparinne jatkaa.

FA Solutions tarjoaa varainhoitajille pilvipohjaisen sijoittussalkun hallinta-alustan, joka automatisoi ja keskittää operatiiviset prosessit yhteen helppokäyttöiseen järjestelmään useiden sovellusliittymien kautta. Jos automatisoitua järjestelmää ei ole käytössä, on henkilöstön suoritettava rutiinitehtäviä manuaalisesti vanhentuneilla järjestelmillä ja työkaluilla, ja samalla hoidettava edelleen kasvava regulatiivinen raportointi. FA-järjestelmän avulla toimijan keskeiset tiedot ovat keskitettyjä ja monet työprosessit automatisoituja. Tämä mahdollistaa toimijan keskittymisen ydinliiketoimintaan sekä päätösten tekemisen esimerkiksi vaikuttavuuden tasosta suhteessa perinteisiin omaisuuslajeihin.

“Olemme ylpeitä siitä, että Taaleri valitsi meidät teknologiakumppanikseen. Yhteistyömme myötä vaihtoehtoisia ja impaktisijoitusmahdollisuuksia on mahdollista tarjota tiedostaville sijoittajille, jotka haluavat vaikuttaa maailmaan sijoituspäätöksillään. Yritysten on pidettävä kustannukset kurissa, mutta kilpailukykyiset vaikuttavuussijoitukset edellyttävät myös uudenlaista läpinäkyvyyttä ja raportoinnin tasoa”, sanoo FA Solutionsin hallituksen puheenjohtaja Hannes Helenius. “Yhteistyö Taalerin asiantuntijoiden kanssa on ollut varsin hedelmällistä, ja meillä vaikuttavuussijoittaminen on merkittävä ja kasvava teema nykyisessä asiakaskunnassa 15 maassa. Taaleri on yksi edelläkävijöistä tällä saralla, ja olemme hyvin ylpeitä saadessamme palvella Suomen johtavaa toimijaa", Helenius jatkaa.

Taaleri Wealth Management on tunnettu maailmanlaajuisesti Taaleri Energyn tuulivoima- ja aurinkoenergia-projekteista. Yritys pyrkii nyt vaikuttamaan näihin teemoihin entistä enemmän panostamalla vaihtoehtoisiin investointeihin, kuten raakamäntyöljyn puhdistamiseen biopolttoaineen valmistamiseksi. Taaleri investoi äskettäin yli 100 miljoonaa euroa Haminan biojalostamoon, jonka tavoitteena on myös vähentää ilmaston lämpenemisen vaikutuksia ja tuoda samalla uusia työpaikkoja maaseudulle.

”Biopolttoaineen hiilijalanjälki on jopa 90 prosenttia pienempi kuin vertailukelpoisilla fossiilisilla vaihtoehtoisilla tuotteilla, ja tämä on myös liiketoiminnallisesti kannattavaa. Raaka mäntyöljy on havusellun tuotannon sivutuote, jonka voimme jalostaa ja tislata vaihtoehdoksi esimerkiksi palmuöljylle biopolttoaineissa. Tämän tyyppiset sijoitusmahdollisuudet ovat täsmälleen sitä, mitä asiakkaamme etsivät. FA Solutionsin automatisoidun työkalun ansiosta voimme keskittyä tällaisten tuotteiden kehittämiseen ilman lisäkustannuksia ”, Haaparinne selittää.

FA Solutions palvelee tänä päivänä yli 70 suurta pankkia, riippumattomia varainhoitajia ja institutionaalisia sijoittajia 15 eri maassa. Vuonna 1999 perustetulla FA Solutionsilla on toimipisteet Suomessa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.

Media kit ja kuvia

Hannes Helenius
hannes@fasolutions.com

FA Solutions
FA Solutions on Pohjoismaiden johtava varainhoitajien, rahastonhoitajien, family office -sijoitusyhtiöiden ja pankkien ohjelmistotoimittaja, joka auttaa heitä hallitsemaan asiakkaidensa varallisuutta maailmanlaajuisesti. Tarjoamme pilvipohjaisen salkunhallintaratkaisun, joka automatisoi ja keskittää monenlaiset operatiiviset prosessit yhteen helppokäyttöiseen FA-järjestelmään. Uskomme, että korkealaatuinen teknologia mahdollistaa laadukkaat varallisuudenhallintapalvelut kaikille. Lisätietoja osoitteessa www.fasolutions.com.

Taaleri Wealth Management Ltd
Taaleri-konserni toimii kolmella ydinliiketoimintasegmentillä: varallisuudenhoito, energia ja rahoitus. Suomalaisella finanssikonsernilla on useita tytäryhtiöitä: Taaleri Wealth Management Ltd, Taaleri Energia Oy, Taaleri Private Equity Fund Ltd ja Garantia Insurance Company Ltd. Emoyhtiö Taaleri Oyj on listattu Nasdaq Nordicin ylläpitämässä Helsingin pörssissä. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 67 miljoonaa euroa, sillä oli 7,1 miljardin euron hallinnoimat varat ja 1,8 miljardin euron vakuutussalkku joulukuun lopussa 2019. Taalerilla on tällä hetkellä yli 4700 osakkeenomistajaa. Lisätietoja osoitteessa www.taaleri.com/en