Tamperelaiset pelastivat 7 000 kg hävikkiruokaa vajaassa vuodessa

Parhaiten menivät kaupaksi suklaa, kahvi ja nuudelit

Tamperelaiset pelastivat lähes 7 ooo kilogrammaa ruokaa poisheittämiseltä viimeisen vajaan vuoden aikana Matsmartin verkkokaupan kautta. Tamperelaisten suosituimpia pelastettuja tuotteita ovat tähän mennessä olleet raakasuklaa, kahvi, nuudelit, tomaattimurska ja tumma suklaa.

“Tamperelaiset ovat selvästi sitoutuneita ruokahävikin pienentämiseen ja ympäristön pelastamiseen. Vertailtaessa muiden Suomen kaupunkien kanssa, Tampereella on pelastettu ruokaa lähes saman verran kuin Espoossa ja Vantaalla yhteensä, ja pari tuhatta kilogrammaa enemmän kuin Turussa,” kertoo Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson.

Päivittäistavaroiden ja ruoan verkkokauppa on Suomessa vielä alkutekijöissään, mutta kuluttajien kiinnostus asiaa kohtaan kasvaa jatkuvasti. Päivittäistavaroiden verkkokauppa onkin kasvanut Suomessa 90 prosenttia viime vuonna. Suomalaiset ovat pelastaneet kokonaisuudessaan 334 tonnia hävikkiruokaa Matsmartin kautta.

“Asiakkaamme edistävät kestävämpää ympäristöä ja samalla säästävät rahaa. Samanaikaisesti me autamme ruoantuottajia myymään virheellisillä pakkauksilla varustettuja tuotteita tai tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on lähestymässä. Tamperelaiset ovat ottaneet meidät upeasti vastaan ja ovat todellisia ympäristösankareita”, sanoo Andersson.

Matsmartin ideana on pelastaa elintarvikkeita ja tuotteita, jotka olisivat muuten jääneet myymättä johtuen esimerkiksi lähestyvästä parasta ennen -päiväyksestä, vaihtuneesta pakkauksesta tai sesonkivaihtelusta. Tuotteiden hinnat ovat 20-90% normaalia edullisempia, ja toimitus tapahtuu koko Suomeen.

Michaela Böckelman, Suomen maajohtaja
michaela.bockelman@matsmart.se

Kuvia medialle

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu yritys, jonka tavoitteena on ostaa tuotteita, jotka muutoin päätyisivät hävikkiin. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen. 2016 Matsmartin liikevaihto oli 69 miljoonaa kruunua.