• San Francisco Oy/

Tesseract keräsi 25 miljoonan dollarin rahoituksen vahvistaakseen institutionaalisille sijoittajille suunnattua virtuaalivaluuttojen lainaustoimintaansa

Huomattavasti ylimerkityn kierroksen pääsijoittaja on Augmentum Fintech. Muina sijoittajina mukana oli korkean profiilin teknologia-, finanssi- ja lohkoketjualan toimijoita. Tesseract tarjoaa virtuaalivaluuttojen lainausratkaisuja institutionaalisille asiakkaille.

21 kesäkuuta 2021, 10:00 EEST

HELSINKI – Tesseract, Euroopan johtava institutionaalinen virtuaalivaluuttojen lainamarkkinoihin keskittynyt yritys, on nostanut 25 miljoonaa dollaria A-sarjan rahoituskierroksellaan. Euroopan ensimmäistä sektorille kohdistuvaa rahoituskierrosta johti lontoolainen FinTech-sijoitusyhtiö Augmentum Fintech. Kierrokseen sijoittivat myös kansainväliset VC-sijoitusyhtiöt BlackFin Capital Partners, Concentric, DN Capital, Jabre Capital Partners Family Office, LeadBlock Partners ja Sapphire Ventures. Alan toimijoista Coinbase Ventures, Wintermute ja Woorton osallistuivat kierrokseen yhdessä suomalaisen Icebreaker.vc:n sekä nimeämättömien strategisten enkelisijoittajien kanssa.

Tesseract yhdistää perinteisen rahoitusalan sekä virtuaalivaluutta-alan pääomavirtoja tarjoamalla erinäisiä lainatuotteita. Tesseractin ydintuotteita ovat muun muassa vakuudellinen limiittiluotonanto, OTC-lainaus, yhteistyökumppanuudet yksityishenkilöille suunnattujen virtuaalivaluuttapalveluntarjoajien kanssa sekä hajautetun rahoituksen (DeFi) palvelut. Tesseractin ainutlaatuinen vakuudellisen limiittiluotonantoon tarkoitettu alusta parantaa instituutioiden, kuten hedgerahastojen ja markkinatakaajien, pääoman tehokkuutta. Tesseract tarjoaa virtuaalivaluuttapörsseille, vaihtopalvelutarjoajille sekä lompakkopalvelutarjoajille mahdollisuuden parantaa kilpailullista asemaansa ja kannattavuuttaan.

Yichen Wu, Tesseractin toimitusjohtaja ja perustaja sanoi: ”Tämä rahoituskierros on huomattava virstanpylväs Tesseractille ja yksi suurimmista A-sarjan kierroksista Suomessa. Olemme kiitollisia saadessamme teknologiaan, rahoitukseen ja lohkoketjuihin erikoistuneita sijoittajia osaksi Tesseractin omistajakatrasta. Heidän huomattava osaamisensa ja kokemuksensa tuovat Tesseractille selkeää arvoa nyt ja tulevaisuudessa. Olemme erittäin iloisia nähdessämme voimakasta kansainvälistä kiinnostusta toimintaamme kohtaan tällä ylimerkityllä kierroksella.”

”Rahoitus tullaan suuntaamaan institutionaalisen tarjontamme kehittämiseen, lahjakkaiden ammattilaisten rekrytoimiseen osana kehitystyötämme nykyisten ja uusien yhteistyökumppanuuksien parissa, sekä innovaatiotyömme tukemiseen uusien julkistamattomien rahoitustuotteiden parissa. Investoimme voimakkaasti myös vakuudellisen limiiittiluotonantoalustamme kehittämiseen sekä kansainväliseen kasvuun.

Institutionaaliset sijoitukset virtuaalivaluuttoihin ovat nopeassa kasvussa. Institutionaalisen omistuksen ennustetaan nousevan tämänhetkisestä kymmenestä prosentista kolmeenkymmeneen prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Perinteiseen rahoitusalaan verrattuna virtuaalivaluuttamarkkinoiden institutionaalinen puoli on huomattavan alikehittynyt. Tesseract on kokenut räjähdysmäistä kasvua viimeisen vuoden aikana tiimin kasvaessa kolmesta yli kahteenkymmeneen, liikevaihdon kasvaessa samanaikaisesti yli kaksikymmenkertaisesti. Helsinkiläisen virtuaalivaluuttalainanantajan toiminta on ollut kannattavaa vuoden 2020 alusta alkaen mikä on Wu:n mukaan ”erittäin harvinaista VC-rahoittajien tukemalle yritykselle, joka kasvaa näin nopeasti.”

Pääsijoittaja Augmentum on tunnistanut markkinan suuren potentiaalin ja Tesseractin ainutlaatuisen markkina-aseman. Augmentumin osakas Martyn Holman kommentoi sijoitusta seuraavasti: ”Olemme todistamassa laajoja muutoksia virtuaalivaluutta-alaa tukevassa infrastruktuurissa samalla kun se kehittyy vastaamaan institutionaalisia tarpeita. Tesseractin toiminta kohdistuu yhteen alan fundamentaalisista ongelmista - lainanottomahdollisuuksien parantamiseen. Näemmekin Tesseractin kehityskäyrän seuraamassa kryptovaluuttojen kehitysaaltoa, jonka ensimmäisessä vaiheessa kaupankäynti erkani säilytystoiminnasta. Yichen, Ilkka ja heidän harvinaislaatuinen tiiminsä ovat kasvattaneet vahvan ja kannattavan pohjan liiketoiminnalleen, loistavan tuotteen, selkeän vision ja kyltymättömän tahdon voittaa. Liitymme innoissamme osaksi heidän tiimiänsä tätä matkaa varten.”

Vaikka Tesseract sijaitsee Helsingissä, on suurin osa yrityksen asiakkaista globaaleja. ”Säänneltynä yrityksenä toimimme pääosin suurten kansainvälisten organisaatioiden kanssa. Virtuaalivaluuttojen kansainvälinen luonne mahdollistaa kansainvälisen johtoasemamme, vaikka olemmekin Helsingissä. Helsingin start-up yhteisö, yhteistyökykyiset ja ymmärtäväiset viranomaiset ja äärimmäisen kehittynyt julkinen infrastruktuuri ovat tukeneet yrityksemme menestystä valtavasti”, kommentoi Wu.

Lue tiedote englanniksi osoitteessa tesseractinvestment.com/series-a

Media Kit

Lisätietoja englanniksi