Torniolaisen Aromtech Oy:n Membrasin-brändin tuotteita on myyty Yhdysvalloissa jo 20 miljoonalla dollarilla

Terveystuotteiden valmistajan Aromtechin Membrasin-brändi on kasvattanut suosiotaan vauhdilla Pohjois-Amerikassa. Vuonna 2022 brändin tuotteita myytiin Yhdysvalloissa peräti viidellä miljoonalla dollarilla. Suomalaistuotteita myydään muun muassa Amazonissa ja Walmartissa.

HELSINKI (24.8.2023) – Torniolaisen terveystuotteiden valmistajan Aromtech Oy:n kuluttajabrändi Membrasinin Pohjois-Amerikan valloitus on edennyt mallikkaasti, sillä Membrasin-tuotteiden myynti ylitti Yhdysvalloissa tänä vuonna 20 miljoonan dollarin rajan.

Membrasin on tieteelliseen tutkimukseen perustuva luonnollinen tuotesarja kuiville limakalvoille, iholle ja silmille. Tuotesarja sisältää sekä lääkinnällisiä tuotteita että ravintolisiä.

Suomalaisbrändi aloitti myynnin Yhdysvalloissa viisi vuotta sitten paikallisen jakelijan kautta, ja kehitys on ollut vakuuttavaa: vuonna 2022 Membrasin-tuotteita myytiin maassa noin viidellä miljoonalla dollarilla eli noin 4,7 miljoonalla eurolla. Kasvun odotetaan vauhdittuvan tulevaisuudessa muun muassa uusien jakelukanavien kautta.

“Myyntiä on tehty alusta lähtien Amazonissa ja jakelijan omassa verkkokaupassa, ja tänä vuonna mukaan on tullut Walmartin verkkokauppa. Seuraavaksi tuotteemme tulevat myyntiin apteekkiketju CVS Pharmacyyn. Brändin vahva näkyvyys on poikinut meille paljon yhteydenottoja, esimerkiksi brändin ostamisesta on oltu kiinnostuneita”, avaa Aromtechin toimitusjohtaja Helena Korte.

Amazon on maailman suurin verkkokauppa, Walmart puolestaan maailman suurin vähittäiskauppa. CVS taas on maailman suurin verkkokauppatoimija farmasia-alalla.

Aromtechin tuotteita löytyy kymmenistä maista, ja yrityksen liikevaihdosta 75 prosenttia tuleekin viennistä. Membrasinin osuus yrityksen liikevaihdosta on lähes 40 prosenttia. Puolet liikevaihdosta tulee muille brändeille valmistettavista tuotteista.

“Membrasin-brändin tuotteiden menestyksen taustalla on kliinisesti tutkittujen ja tehokkaiden tuotteiden lisäksi etenkin niiden sopivuus tämän päivän kysyntään. Ihmiset ovat kiinnostuneita huolehtimaan terveydestään, vastuullisuudesta, kasviperäisyydestä, kiertotalouden raaka-aineista ja päästöttömistä meneltelmistä, jotka kaikki kaikki ovat tuotteidemme ytimessä”, Korte kertoo.

Entistä suurempia panostuksia brändiin

Jo vuonna 1990 perustettu Aromtech valitsi muutama vuosi sitten liiketoiminnassaan uuden tien, joka johti Membrasin-brändin menestykseen. Aiemmin Aromtech keskittyi B2B:hen, mutta vuodesta 2017 lähtien yritys on panostanut suoraan kuluttajille markkinointiin rakentaen Membrasin-brändiä. Korte kertoo, että muutoksen taustalla on maailman muuttuminen.

“Jakelukumppanit panostivat aiemmin enemmän markkinointiin, kun kauppaa käytiin lähinnä omassa markkinassa, mutta digitalisaation myötä kaupanteko ei katso maarajoja, ja sen takia valmistajilla on aiempaa suurempi rooli markkinoinnissa. Nykymaailmassa meidän täytyy panostaa brändiin, sillä kukaan ei tee sitä puolestamme”, Korte jatkaa.

Membrasin on tänä vuonna lisännyt kierroksia brändin rakentamisessaan aloittamalla yhteistyön markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan kanssa, minkä myötä brändin markkinointibudjetti kasvoi merkittävästi.

“Halusimme lähteä yhteistyöhön Foppan kanssa, koska heidän avullaan saamme markkinoinnin ja median asiantuntijuutta, hankittua mediatilaa kustannustehokkaasti ja minimoitua rahoitusriskejä, koska takaisinmaksu on linjassa myynnin kasvun kanssa. Miksi maksaa markkinoinnista lyhyen aikavälin maksuehdoilla, kun tuotto syntyy pidemmällä aikajänteellä? Ymmärrämme, että brändiin pitää sijoittaa pitkällä tähtäimellä – etenkin nyt, kun maailman ennustettavuus on vaikeampaa”, Korte sanoo.

Foppan toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija Antti Kaihlanen painottaa, että tällaisessa maailmantilanteessa viisaat brändit, kuten Membrasin, voivat menestyä entistä paremmin.

“Epävakaassa maailmantilanteessa monet yritykset kiristävät markkinointi-investointejaan, mutta se on usein virhe. Pandemia-aikakin näytti, että yritykset, jotka investoivat tulevaisuuteen pahimmassa kuopassa, nousivat ylös muita nopeammin ja lähtivät jopa entistä kovempaan kasvuun. Viisailla brändeillä on nyt tilaisuus repiä eroa kilpailijoihinsa”, Kaihlanen kiteyttää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Helena Korte

Toimitusjohtaja, Aromtech

helena.korte@aromtech.com

Antti Kaihlanen

Toimitusjohtaja, Foppa

antti@foppa.fi

Aromtech

Aromtech Oy on suomalainen 25 vuotta sitten toimintansa aloittanut terveystuotteita ja niiden ainesosia kehittävä ja valmistava yritys, jonka kotipaikka on Tornio. Tuotteiden aktiiviaineina ovat erityisesti marjojen siemenöljyt, jotka valmistetaan Aromtech Oy:n tehtaalla käyttäen luontoystävällistä liuotinvapaata SFE-menetelmää. Raaka-aineina käytetään luomumarjojen lisäksi mahdollisimman paljon elintarviketeollisuuden sivuvirtoja. Yritys on alusta saakka tehnyt yhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten sekä lääkäreiden kanssa tuotteiden kehityksessä ja kliinisessä tutkimuksessa. Aromtech Oy:n liikevaihto vuonna 2022 oli 8 miljoonaa euroa.

Foppa

Foppa Oy on suomalainen vuonna 2019 perustettu yhtiö, joka tarjoaa markkinointibudjettien rahoitusta yrityksille. Foppan avulla yritykset voivat maksimoida markkinointibudjettinsa, optimoida käyttöpääomia ja kassavirtaa sekä nopeuttaa liikevaihdon kasvua niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla.

Foppa on auttanut kasvussa useita merkittäviä suomalaisia yrityksiä, mm. Dagsmark Petfoodia ja Lempi Kodinhoitoa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli noin 2,7 miljoonaa euroa ja rahoitussopimuksia on solmittu yli 11 miljoonan euron edestä.

Lisätietoja: www.foppa.fi