• San Francisco Oy/

Tutkimus: Pyöräedun hyödyntäminen lisää pyöräilyä merkittävästi – yli 80 prosenttia pyöräilee nyt enemmän

Pyöräetua hyödyntävistä lähes neljä viidestä pyöräilee useita kertoja viikossa, selviää tähän asti laajimmasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin pyöräedun vaikutuksia pyöräilyyn.

Pyöräetu on ollut vuodesta 2021 lähtien verovapaata vuodessa 1 200 euroon asti. Tavoitteena on lisätä Suomessa pyöräilyä vuoteen 2030 mennessä 30 prosenttia ja näin vähentää liikenteen päästöjä. Tuoreen selvityksen valossa tavoitteet voidaan ylittää kirkkaasti.

Suomalainen pyöräetua palveluna tarjoava GoByBike toteutti helmi-maaliskuussa 2023 kyselytutkimuksen, johon vastasi yli 5 000 pyöräedun käyttäjää. Kyseessä on tähän mennessä laajimmasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin pyöräedun vaikutusta pyöräilyyn. Verottajalta saadun tiedon mukaan noin 38 000 suomalaista työntekijää hyödynsi verovapaata pyöräetua vuoden 2022 lopulla.*

Tuloksien mukaan pyöräedun hyödyntäminen lisää merkittävästi pyöräilyä. 82 prosenttia työsuhdepyörän hankkineista vastaajista kertoo pyöräilevänsä aikaisempaa enemmän. 18 prosenttia ei pyöräile enemmän tai koe eroa aikaisempaan pyöräilymäärään. Pyöräedun positiivista vaikutusta tukee myös se, kun vastaajilta kysyttiin, miten heidän pyöräilymääränsä on muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana: 73 prosenttia vastasi pyöräilevän huomattavasti enemmän tai enemmän kuin aikaisemmin.

Kevät- ja kesäkuukausina pyöräillään urakalla, mutta yllättävän useat ovat löytäneet myös talvipyöräilyn

Kevät- ja kesäkuukausina (huhti-elokuussa) 77 prosenttia vastanneista pyöräilee useita kertoja viikossa ja noin 19 prosenttia noin viikottain. Vain noin 4 prosenttia pyöräilee kuukausittain, harvemmin tai ei lainkaan.

Tilanne muuttuu talvikuukausina (loka-maaliskuussa), jolloin reilut 25 prosenttia vastanneista pyöräilee useita kertoja viikossa, reilu 31 prosenttia noin viikoittain tai kuukausittain ja reilu 23 prosenttia ei pyöräile lainkaan.

“Nämä tulokset osoittavat, että epäilyt siitä, vaikuttaako pyöräetu positiivisesti suomalaisten pyöräilytottumuksiin, voidaan unohtaa. Pyöräetua käyttävät pyöräilevät merkittävästi aiempaa enemmän, ja pyöräedulla on tärkeä rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä. Ympäristön lisäksi pyöräilyn lisääminen parantaa myös yksilön hyvinvointia ja kansanterveyttä. Erilaiset edut saatetaan kokea monimutkaisena tai epäselvänä, mutta positiivisesti pyöräedun kohdalla tätä haastetta ei näytä olevan. Vastanneista lähes 80 prosenttia koki pyöräedun selkeäksi ja kertoi ymmärtävänsä, miten se toimii. Nämä tulokset ovat todella toivoa herättäviä, kun Suomessa pyritään vähentämään liikenteen päästöjä ja edistämään kansanterveyttä”, sanoo GoByBiken perustaja Heikki Tiittanen.

Työsuhdepyöräedun piirissä on arviolta jo yli 20 prosenttia suomalaisista työntekijöistä. Suomessa on tämän vuoden loppuun mennessä arviolta enemmän työsuhdepyöriä kuin työsuhdeautoja. GoByBike lisäksi arvioi, että työsuhdepyörien määrässä saatetaan ylittää tänä vuonna jopa 100 000 pyörän raja.

GoByBike toteutti tutkimuksen helmi-maaliskuussa 2023, ja siihen vastasi yli 5 000 pyöräetua hyödyntävää työntekijää pyöräetua työntekijöilleen tarjoavista organisaatioista.

* Tilasto perustuu GoByBiken verottajalta pyytämään dataan

Kuvat medialle

Heikki Tiittanen

Co-founder, GoByBike

Heikki@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu Suomen suurin pyöräedun tarjoaja, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 25,4 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.