• San Francisco Oy/

Työnhakupalvelu MeetFrank helpottaa työllistymistä koronaepidemian aikana – listaa työpaikat, joissa voi työskennellä etänä

Anonyymi työnhakupalvelu MeetFrank on lisännyt palveluunsa uuden ominaisuuden etätyömahdollisuuden korostamiseksi. Koronaviruksen leviämisen seurauksena yritysten listaamien avoimien työpaikkojen määrä on vähentynyt merkittävästi, mikä hankaloittaa monen työtä etsivän elämää. MeetFrank rohkaiseekin työvoimaa tarvitsevia yrityksiä ilmoittamaan avoimista työpaikoista, joissa työntekijä voi työskennellä etänä.

“Olemme MeetFrankissa huomanneet, että monet yritykset ovat keskeyttäneet rekrytoinnin täysin. On kuitenkin myös yrityksiä, joilla on tässä tilanteessa entistä isompi tarve osaajille. Haluamme varmistaa, että työnhakijat löytävät nämä työpaikat ja voivat hakea niihin sekä työskennellä niissä etänä", kertoo MeetFrankin toimitusjohtaja ja perustaja Kaarel Holm. ”Haluamme auttaa vaikeassa tilanteessa olevia työnhakijoita ja siksi tarjoamme käyttäjille ilmaisen pääsyn MeetFrank-palveluun työmarkkinoita mullistavan kriisin aikana. Kutsumme myös kaikki yritykset liittymään mukaan ja luomaan toivoa, että työelämä pyörii edelleen”, Holm jatkaa.

MeetFrank-sovelluksen uuden etätyösyötteen avulla työnhakijat voivat selata työpaikkailmoituksia ja hakea avoimiin tehtäviin, joissa voi työskennellä etänä. Yritykset voivat kertoa avoimen työpaikan etätyömahdollisuudesta rastimalla yhden ylimääräisen ruudun julkaistessaan työpaikkaa palvelussa.

Yritysten julkaisemien avoimien työpaikkojen määrä on vähentynyt merkittävästi viimeisen viikon aikana. Monet MeetFrank-palvelua käyttävät yritykset ovat väliaikaisesti keskeyttäneet kaikkien avoimien työpaikkojen julkaisun. Palveluun lisättiin maaliskuussa viikoittain 38 prosenttia vähemmän avoimia työpaikkoja verrattuna helmikuuhun.  Aktiivisten avoimien työpaikkojen kokonaismäärä palvelussa on laskenut 13 prosenttia. Luvut kertovat kokonaistilanteesta kaikissa maissa, joissa MeetFrank-palvelua käytetään.

Etätyömahdollisuuden tarjoavat työpaikat kiinnostavat työnhakijoita entistä enemmän kaikissa maissa, joissa on MeetFrank-sovelluksen käyttäjiä. 45 prosenttia kaikista palvelussa 16.3.2020 tehdyistä työhakemuksista kohdistui tehtävään, jossa työskennellään etänä. Luku on viisinkertainen verrattuna tavanomaiseen helmikuun päivään aiempina vuosina. Tällä hetkellä noin 10 prosenttia palvelussa avoimena olevista työpaikoista on etätyötä.

Koronaviruksen talousvaikutuksista huolimatta kaikki yritykset eivät keskeytä rekrytointia. “Ruokakaupat etsivät aktiivisesti lisätyövoimaa vastaamaan kasvavaan kotiinkuljetusten kysyntään. Myös yritykset, jotka tarjoavat etätyötä helpottavia palveluita ja viihdetuotteita, ovat ryhtyneet palkkaamaan enemmän ihmisiä. Kriisin vaikutus työmarkkinoihin tulee näkymään vahvasti tulevien kuukausien aikana, mutta etätyön osalta toiveikkuutta on paljon”, MeetFrankin Suomen maajohtaja Martyna Kosmala sanoo.

Virolaisen startup-yrityksen kehittämän sovelluksen on ladannut yli 43 000 suomalaista. Marraskuussa 2017 Slush-tapahtumassa lanseeratulla MeetFrankilla on jo yli 300 000 käyttäjää pääosin Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Saksassa.

Lisätietoja:

Martyna Kosmala, Country Manager
MeetFrank Finland
martyna@meetfrank.com

Kaarel Holm, CEO, MeetFrank OÜ
kaarel@meetfrank.com

Kuvia median käyttöön:

MeetFrank media kit

MeetFrank-sovellus perustuu älykkääseen Frank-nimiseen chatbotiin, joka yhdistää työnhakijat ja työpaikat automaattisesti. Työnhakijalle palvelu on täysin anonyymi – työnantaja saa hakijan tiedot vasta kun hän ilmoittaa olevansa kiinnostunut tehtävästä. Sovellus näyttää myös suoraan työnhakijan profiiliin sopivien työpaikkojen keskipalkan.

MeetFrank on vuonna 2017 perustettu startup-yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Tallinnassa. Sovelluksella on yli 300 000 käyttäjää kansainvälisesti. Suomessa palvelu lanseerattiin Slush 2017 -tapahtuman virallisena rekrytointialustana, ja yrityksistä palvelua ovat käyttäneet mm. Futurice, F-Secure, Accenture, Smartly ja Bolt (ent. Taxify). Sovellus toimii iOS- ja Android-laitteilla.

Lisätietoja: https://meetfrank.com/