Uusi FinnHELP-palvelu vastaa terveydenhuollon ammattilaisten henkiseen väsymiseen ja henkilöstöpulaan kriisitilanteessa

Rekisteröitymällä ilmaiseen verkkopalveluun, terveydenhuollon ammattilaiset ja opiskelijat näkevät reaaliaikaisesti avoimet tehtävät oman alueensa sairaanhoitopiirissä.

Ensihoidossa ja päivystyksessä työskentelevien hoitajien ja lääkäreiden järjestö Finn’EM on tänään lanseerannut uuden FinnHELP-verkkopalvelun auttamaan koronaviruskriisin keskellä toimivia terveydenhuollon yksiköitä. Palvelu auttaa löytämään osaajia akuuttiin henkilöstövajaukseen sekä tukemaan akuuttihoidon ammattilaisia työperäisissä kriiseissä poikkeuksellisen raskaana aikana.

FinnHELP-palvelun idea syntyi yhden viikonlopun aikana verkossa järjestetyssä Hack the Crisis -tapahtumassa, jossa ohjelmoijat ja verkkopalveluiden kehittäjät saivat ratkaistavakseen koronakriisin tuomia valtavia haasteita yhteiskunnalle.

“Monessa yksikössä ennestään haastava työntekijätilanne kärjistyi, kun useat työntekijät joutuivat karanteeniin, sairaslomille, koulutukseen tai rakentamaan uusia kohorttilinjastoja mahdollisia koronapotilaita varten. Lisäksi uupuminen kriisitilanteeseen näkyy jo nyt, sillä monet sairaalan prosessit on jouduttu rakentamaan täysin uudestaan ja usein ylitöinä iltaisin, viikonloppuisin ja öisin. Tämä vaikuttaa koko tiimiin”, kuvailee Finn’EM-järjestön perustaja ja puheenjohtaja Eeva Tuunainen palvelun tarvetta.

“Meillä Finn’EM:ssä on koko maan kattava verkosto akuuttihoidon saralla ja siten henkilöstön resursoinnin tarpeen kartoittaminen onnistui muutamassa päivässä. Kansallisen kriisiterapiaringin rakentaminen on meille uutta, mutta olemme jo kahden vuoden ajan järjestäneet tähän liittyvää koulutusta ja aihealue kuuluu yhdistyksemme tärkeimpiin toimintaperiaatteisiin. Olemme onneksemme huomanneet, että terapeutit ympäri maata ovat ottaneet yhteyttä ja ilmoittaneet olevansa käytettävissä”, Tuunainen jatkaa.

Palvelussa ovat jo mukana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä Porvoon ja Hyvinkään päivystykset (HUS), Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystys (KYS), Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän päivystys (Siun sote), Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän päivystys ja ensihoito (Kainuun sote), Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän päivystys (Sosteri), Satasairaalan päivystys, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin päivystys (KSSHP) sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin päivystys (OYS).

Verkkopalvelu tarjoaa myös mahdollisuuden hakeutua akuutin työperäisen kriisin purkuun kriisityön ammattilaisen kanssa. Akuuttia kriisiapua pystytään tarjoamaan heti MIELI ry:n kriisikeskusverkoston avulla. Rakenteilla on myös ilmoittautuneista kriisityön ammattilaisista koostuva oma rinki, josta terveydenhuollon ammattilaiset voivat hakea apua.

Eeva Tuunainen, Lääketieteen Tohtori, Akuuttilääketieteeseen erikoistuva lääkäri
puheenjohtaja, Finn’EM ry
eeva.tuunainen@finnem.fi

Media kit - kuvia (Google Drive)

Tietoja järjestöstä:

Finn’EM Ry on 2017 perustettu ensihoidossa ja päivystyksessä työskentelevien hoitajien ja lääkäreiden voittoa tavoittelematon järjestö. Yhdistyksellä on noin 600 jäsentä ympäri Suomen. FinnEM Ry tukee koulutusta, kansainvälisyyttä ja työssä jaksamista. Yhdistyksen kantava ajatus on, että hyvinvoiva päivystyksen ja ensihoidon ammattilainen luo ympärilleen potilaskeskeisen työympäristön.

Uusi FinnHELP-verkkopalvelu: https://finnhelp.fi/
Lisätietoja järjestöstä: https://www.finnem.fi/