Uusi kiihdyttämö yrityksille Suomesta Kiinaan – Jakamo voitti pitchauskilpailun

Mistä saada neuvoja ja rahoitusta Kiinan markkinoille menoon? Slushin yhteydessä järjestettävä From Nordics to China -tapahtuma avasi uuden yrityskiihdyttämön.

HELSINKI (29.11.2016) – Päivää ennen Slush-tapahtumaa yli 100 yrittäjää ja sijoittajaa kokoontuivat uuden yrityskiihdyttämön avajaisiin ja pitchauskilpailuun. Tapahtuman järjestivät pekingiläinen yrityshautomo COMB+ sekä helsinkiläinen sijoitusyhtiö Pivot5, ja pitchauskilpailuun valittiin kymmenen yritystä.

Kilpailun voitti Seinäjoelta lähtöisin oleva Jakamo, jonka verkkopalvelu helpottaa ja nopeuttaa yritysten välistä tiedonjakoa valmistavassa teollisuudessa. Jakamon palvelua käyttävät jo mm. Ruukki, Valmet, Outotec ja ABB.

“Olemme erittäin ilahtuneita pitchanneiden yritysten tasosta – monilla niistä on potentiaalia Kiinan markkinoilla,” kommentoi Ling “Leo” Zhu, pekingiläisen COMB+:n toimitusjohtaja. “Näemme Helsingin ja Pohjoismaat luonnollisena siltana Euroopan ja Kiinan välillä. Kenenkään ei tulisi yrittää yksin pääsyä Kiinan markkinoille, mutta onneksi hyvän kumppanin löytäminen on helpompaa kuin yleisesti ajatellaan”, hän jatkaa.

COMB+ on Pekingissä sijaitseva yrityshautomo, jonka kahdella kampuksella toimii satoja yrityksiä. Sen kumppaneina on laaja verkosto kiinalaisia sijoittajia, ja nyt se tarjoaa uutta kiihdytysohjelmaa, joka on suunnattu pohjoismaalaisille kasvuyrityksille. Pitchauskilpailun voittaja pääsee osallistumaan kiihdyttämön toimintaan viikoksi yhdessä COMB+:n ja Pivot5:n asiantuntijoiden kanssa.

Pivot5:n partneri Torsti Tenhunen toivottaa kiinalaisen kiihdyttämön ja sijoittajat tervetulleiksi Suomeen: “Aiemmin markkinatiedon, kumppaneiden ja sijoitusten saaminen Kiinasta on ollut haastavaa. Yhteistyössä COMB+:n ja heidän verkostonsa kanssa voimme nyt tarjota apua yrityksille ilman turhaa säätöä. Kutsuimme COMB+:n sekä kiinalaisia sijoittajia Slushiin tämän yhteistyön käynnistämiseksi.”

“Muutamat suomalaiset kasvuyritykset ovat jo menestyneet Kiinassa, kuten IndoorAtlas sekä Confidex. Suosittelemme muidenkin yritysten hakevan kiihdytysohjelmaamme, mikäli he ovat tosissaan Kiinan markkinan suhteen”, Tenhunen kehoittaa.

Muut avajaistilaisuudessa pitchanneet yritykset olivat Benete, Cumucore, Fourdeg, Heliostorage, MusiClock, Reverse Resources, OnniCare, Valfi sekä Valossa.

Yhteystiedot medialle:

Torsti Tenhunen

Partner, Pivot5

torsti.tenhunen@pivot5.vc

Lisätietoja ja kuvia tapahtumasta:

Media kit: https://goo.gl/9M2f08 (Dropbox)

Tapahtuman tiedot: http://www.slush.org/nordicstochina/

Järjestäjät:

COMB+ on sitoutunut rakentamaan ekosysteemiä globaaleille yrittäjille ja startupeille heidän unelmiensa toteuttamiseksi. Uuden sukupolven innovaatiohautomona COMB+:lla on ainutlaatuinen “alusta + sijoitus” liiketoimintamalli. Hautomo keskittyy teknologia- ja kulttuuriprojekteihin, erityisesti sellaisiin, jotka perustuvat alkuperäisiin ja uniikkeihin ideoihin. Maailmanlaajuisesti hautomolla on yli 20 strategista kumppania, 50 sijoituskumppania sekä 100 mentorin ja konsultin verkosto innovaatiotoiminnassa. COMB+:n kampukset sijaitsevat Chaoyang ja Fangshan -alueilla Pekingissä. www.combplus.com

Pivot5 tarjoaa liiketoiminnan kiihdytyspalveluita startupeille ja suuryrityksille uudentyyppisen ajattelun kehittämiseksi, sekä uusien, ketterien ja muuntautuvien liiketoimintojen rakentamiseksi. Yrityksen sijoituspalvelu-, kiihdytys-, hautomo- ja matchmaking-ohjelmat ovat auttaneet erikokoisia yrityksiä uudistumaan. Se keskittyy innovointiin ja sijoituksiin teknologiatiimeissä ja startupeissa media-, mobiili-, data-analytiikka-, IoT, kaupan ja opetuksen aloilla. Pohjoismaiden lisäksi Pivot5 on erikoistunut Kiinan markkinaan yhteistyössä pekingiläisen COMB+:n kanssa. www.pivot5.vc