Uutta dataa: Yli puolet suomalaisista varaa ajan kauneus- tai hyvinvointialan salonkiin aukioloaikojen ulkopuolella

Book Salonin datan mukaan yrittäjät, jotka eivät käytä digitaalisia ajanvarausjärjestelmiä, menettävät mahdollisesti kymmeniä tuhansia euroja vuodessa sivu suun menneiden ajanvarausten takia.

HELSINKI (30.11.2021) – Suomalainen kauneus- ja hyvinvointialoille erikoistunut ajanvaraus-, kassa -ja maksupalveluntarjoaja Book Salon on julkistanut uutta dataa sen yli 1000 kauneus- ja hyvinvointialan yrityksen tietokannasta.

Uusi tieto osoittaa, että 52 prosenttia suomalaisista varaa aikansa salonkiin kello 17:00–09:00 välillä – suurin osa siis varaa aikansa salonkien aukioloaikojen ulkopuolella. Tämä tarkoittaa potentiaalisesti kymmenien tuhansien eurojen tulonmenetyksiä vuosittain niille alan yrityksille, jotka eivät käytä mitään digitaalista ajanvarausjärjestelmää.

“Joidenkin arvioiden mukaan jopa 65 prosenttia eurooppalaisista kauneussalongeista ei käytä mitään digitaalista ajanvarausjärjestelmää. Suomessa voidaan olettaa tämän prosentin olevan hieman maltillisempi. Suomessakin on kuitenkin tuhansia alan yrittäjiä jotka eivät käytä digitaalisia työkaluja, ja he menettävät viikoittain useita asiakkaita”, kertoo Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä.

“On henkisesti hyvin rasittavaa olla tavoitettavissa koko ajan – erityisesti jos elinkeino on siitä kiinni. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus sulkea puhelin ja olla tavoittamattomissa”, Myllylä jatkaa.

Koronaviruspandemian myötä ihmiset oppivat yhä paremmiksi asioimaan digitaalisesti. Valtaosa kauneus- ja hyvinvointisalonkien ajanvarauksista tehdään etukäteen – kadulta sisään kävelevät ihmiset ovat harvinainen tapa saada asiakkaita. Peruutusaikojen täyttäminen on ollut aiemmin lähes mahdotonta, mutta digitaalisten ajanvarausjärjestelmien myötä se on tehty yksinkertaiseksi.

Hiusviisikko-niminen hiussalonki otti käyttöönsä digitaalisen ajanvarausjärjestelmän vuonna 2019. Tätä ennen yritys luotti täysin kynä- ja kalenterijärjestelmään, jossa ajat täytettiin puhelinsoittojen perusteella. Puhelimen sointi katkaisi työnteon monta kertaa päivän aikana.

“Pelkäsimme, että asiakkaamme eivät osaisi käyttää digitaalista ajanvarausta, sillä he olivat tottuneita soittamaan ja varaamaan aikansa. Tämä huoli osoittautui turhaksi – saamme nykyään 70 prosenttia vähemmän puheluita, ja aikaa puhelimessa kuluu alle 10 minuuttia päivässä”, Hiusviisikon tiimi kertoo.

“Parasta tässä on se, että voimme pitää sunnuntait vapaapäivinä, sillä asiakkaat varaavat aikansa myös aukioloaikojen ulkopuolella. Olemme nykyään paljon rauhallisempia ja voimme käyttää vapaapäivät haluamiimme asioihin”, Hiusviisikko päättää.

Tiedotteessa käytetty data perustuu Book Salonin tietokantaan, jossa on yli 1000 kauneus- ja hyvinvointialan yritystä. Data on raportoitu ulos järjestelmästä ja analysoitu 4.11.2021.

Harri Myllylä, toimitusjohtaja

Book Salon

harri@booksalon.com

Mediapaketti ja -kuvat

Book Salon

Book Salon Oy on digitaalinen maksupalvelun välittäjä, joka on erikoistunut kauneus- ja hyvinvointialalle. Book Salon tarjoaa asiakkailleen korttimaksujen välittämisen lisäksi digitaaliset ja täysin integroidut ratkaisut ajanvarauksen, asiakashallinnan sekä kassanhallinnan tarpeisiin. Book Salon Oy on finanssivalvonnan valvoma maksupalvelun tarjoaja, ja sillä on yli 1000 tyytyväistä asiakasta.

Lisätietoja: www.booksalon.com