Väitös: päätöksentekomalli tekoälyn ja ihmisen tehokkaaseen yhteistyöhön kehitetty

Antellin tekoälysovellus ATSOn ja ihmisen välisen yhteistyön merkitystä päätöksenteossa tutkittiin Oulun yliopistossa toukokuussa hyväksytyssä väitöstutkimuksessa.

OULU (22.8.2024) – Oulun yliopistossa on hyväksytty toukokuussa tutkija, filosofian tohtori Nada Sanadin väitös dataperusteisesta päätöksenteosta (data-driven decision-making, DDDM). Osana väitöstutkimusta on ollut suomalainen henkilöstö- ja lounasravintolayritys Antell, jonka kehittämää ATSO-tekoälysovellusta tutkittiin erityisesti sen päätöksenteon kehittämisen ja palautteenkeruun osalta.

Antellin ATSO-tekoälysovellus otettiin alun perin käyttöön vuonna 2022. Sovellus käyttää ravintolakohtaista tietoa muun muassa eri ruokien menekistä, annoskoosta sekä erityisruokavalioista ja laatii näiden pohjalta ehdotuksen ruokalistaksi, jonka ravintolapäällikkö lopulta hyväksyy. ATSOa on käytetty esimerkiksi ilmastoystävällisempien ruokalistojen suunnitteluun Turussa.

Osana väitöstutkimusta Sanad on kehittänyt päätöksentekomallin, joka auttaa organisaatioita suunnittelemaan tekoälyä hyödyntäviä päätöksentekojärjestelmiä, tehostamaan ihmisen ja tekoälyn välistä yhteistyötä sekä tukemaan päätösten arviointia niiden tekemisen jälkeen. Jälkiarviointi on erityisen tärkeää, sillä se mahdollistaa jatkuvan oppimisen sekä palautteen huomioimisen tulevissa päätöksissä.

Ihmistenvälisessä yhteistyössä erilaisista virheistä oppiminen on suhteellisen helppoa, mutta kun mukaan otetaan tekoäly, eri vaikutusten huomioiminen ja palautteen keruu eri vaiheissa on haastavampaa. Tutkimusta varten Sanadin luoma päätöksentekomalli auttoi Antellia ymmärtämään päätöksentekoprosessin eri vaiheita paremmin. Samalla ATSO-tekoälysovelluksen rooli selkeytyi entisestään.

Uuden päätöksentekomallin avulla Antellilla pystyttiin hahmottamaan aiempaa paremmin, kuinka moni asia vaikuttaa päätöksentekoon. Myös syy-seuraussuhteiden havainnointi ja analysointi on nyt Antellin mukaan helpompaa.

“Tutkimuksen myötä saimme selkiytettyä, mitkä asiat vaikuttavat päätöksentekoon, mikä on datan ja tekoälysovelluksen rooli ja kuinka tärkeää on arvioida tehtyjä päätöksiä prosessin eri vaiheissa. Otimme käyttöön palautekyselyt, joiden avulla pystyimme kehittämään tekoälysovellustamme. Tekoälysovellusten käyttöönotossa törmätään usein ylioptimistisiin odotuksiin. Lopulta huomataan, että kaikkea tarvittavaa dataa ei olekaan laadukkaasti saatavilla ja että tekoälylläkään ei pysty kaikkea ennustamaan. ATSOn rooli on muuttunut enemmän tekoälyaputyökaluksi. Lopullisissa päätöksissä edelleen tarvitsemme vahvasti ravintolapäällikön ja tuotekehityksen ammattitaitoa”, sanoo Kaisa Puolitaival, toinen tutkimuksessa mukana olleista Antellin kehityspäälliköistä.

Toistaiseksi tekoälyn hyödyntämistä on tutkittu etenkin terveydenhuollossa, IT-alalla ja valmistavassa teollisuudessa, mutta ravintola-alalla tekoälytyökalujen käyttö on edelleen lapsenkengissä. Mahdollisuuksia ja potentiaalia on alalla kuitenkin paljon.

“Ravintola-alalla tekoälyn hyödyt ovat ainutlaatuisia ja aidosti käytännönläheisiä. Tekoäly pystyy käsittelemään ihmiseen verrattuna moninkertaisen määrän dataa, minkä ansiosta esimerkiksi monipuolisten ja vaihtelevien ruokalistojen kehittäminen on aiempaa helpompaa. Sen lisäksi Antellin tekoälytyökalu ATSOn avulla pystytään valitsemaan hiilijalanjäljeltään pienempiä ruokalajeja ja seuraamaan budjettia helpommin”, Sanad kertoo.

Puolitaival korostaa myös sitä, miten suuri vaikutus uusilla työkaluilla on esimerkiksi juuri ravintola-alan työntekijöiden ammatti-identiteettiin.

“Yritysten on tiedostettava, että tällaiset työkalut herättävät tietenkin myös ennakkokäsityksiä ja tunteita laidasta laitaan. Ravintolapäälliköiden ja tuotekehittäjien omaan osaamiseen pohjautuva ammatti-identiteetti on usein hyvin vahva, eikä sitä saa unohtaa”, Puolitaival kertoo.

Antell kannustaa myös muita ravintola-alan yrityksiä pohtimaan tekoälyn mukanaan tuomia hyötyjä realistisesti. Sanadin kehittämän päätöksentekomallin Puolitaival suosittelee ottamaan käyttöön heti kehityksen alkuvaiheilla.

“Tekoälytyökalujen käyttöönotossa eri päätöksentekijöillä on monenlaisia toiveita. Yritysten ei pidä pelätä tekoälyn käyttöönottoa, mutta käyttöönotto on suunniteltava huolellisesti. Päätöksentekomallin avulla projekti voidaan paloitella pienempiin, helpommin ymmärrettäviin osiin”, Puolitaival päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Mari Kähkönen
Kaupallinen johtaja, Antell
020 7702076
mari.kahkonen@antell.fi

Antell

Suomen maukkain lounas- ja henkilöstöravintolayritys Antell tarjoaa herkullisia makunautintoja noin 60:ssä ravintolassa ympäri maan. Tarinamme alkoi Oulussa jo 1880. Osaamisemme ytimessä on monipuolinen, hyvää tekevä ja herkullinen ruoka. Haluamme olla mukana rakentamassa ja tukemassa asiakkaidemme hyvinvointia. Perheyrityksemme palveluksessa työskentelee noin 300 osaavaa ammattilaista. Kehitämme ravintola-alaa hyödyntämällä antellilaisten rautaisen ammattitaidon tukena uusimpia teknologioita, kuten tekoälyä. Lisätietoja: www.antell.fi.