Verkkomedia Startup100 julkaisee Suomen kattavinta ja läpinäkyvintä startup-tietokantaa yhdessä Startup-säätiön, Vainun ja Crunchbasen kanssa

Yhteistyön tavoitteena on uudistaa startup-tietokantaa, joka kattaa yritysten rahoituksen, irtautumiset ja konkurssit.

HELSINKI (01.12.2021) – Vuodesta 2013 asti suomalaisten startup-yritysten listauksia julkaissut Startup100 -verkkomedia on julkaissut Slushin yhteydessä uuden näkymän tietokannastaan. Sivulta voi nyt seurata suomalaisten startupien uusimpia rahoituskierroksia, irtautumisia sekä konkursseja tai yritysten lakkautuksia.

Tietokannan ylläpidon kumppaneina toimivat suomalainen SaaS-ohjelmistoyritys Vainu sekä amerikkalainen Crunchbase. Uudistuksen myötä verkkomediaa julkaiseva taustayhdistys Startup Finland ry aloittaa pitkäaikaisen kumppanuuden muun muassa Slushin omistavan Startup-säätiön kanssa

Julkisen tietokannan tarkoituksena on rohkaista yrityksiä tekemään aktiivisista, kansainvälistä markkinointia ja viestintää jo alkuvaiheessa. Lisäksi avoimesti jaettavan datan toivotaan tuovan lisää läpinäkyvyyttä startup-ekosysteemiin, jonka ytimessä ovat nuorten kasvuyritysten rahoituskierrokset, irtautumiset eli exitit, sekä epäonnistumiset.

“Startup100:n verkkolistaukset, suosittu uutiskirje ja sosiaalisen media kanavat ovat tuoneet sadoille startup-yrityksille ensimmäistä kertaa ansaittua näkyvyyttä verkossa. Olemme kuukausittain saaneet paljon rohkaisevaa palautetta, että tällaiselle listaukselle on tarvetta – yritykset ovat näkyvyyden lisäksi saaneet konkreettisia asiakas- ja sijoitusyhteydenottoja”, kertoo Startup100 -verkkojulkaisun perustaja ja sen taustayhdistyksen puheenjohtaja, Juhani Polkko.

“Kun kaupallinen media viime vuonna lopetti kattavan rahoituskierrosten listaamisen, tartuimme tuumasta toimeen. Meillä on valtavasti dataa startup-yrityksistä, josta olemme julkaisseet vain murto-osan. Tällä päivityksellä saamme tuotettua uutta hyödyllistä sisältöä sijoittajille, toimittajille sekä kaikille startup-yrityksistä kiinnostuneille”, Polkko jatkaa.

Startup-säätiön toimitusjohtaja Jouni Lounasmaa kommentoi yhteistyötä:

“Suomen startup-ekosysteemi on rakentunut reilussa kymmenessä vuodessa muutamista pioneeriyrityksistä nykyiseen kukoistukseensa, ja se on nyt maailman huippua – väkilukuun suhteutettuna olemme esimerkiksi pääomasijoitusten ja yli miljardin arvoisten yritysten tilastoissa kärkisijoilla”, Lounasmaa kertoo.

Startup Finland ry:nin tavoitteena on kehittää tulevien vuosien aikana Startup100 -verkkomediasta suomalaista startup-ekosysteemiä yhdistäväksi linkiksi, jonka pääkohderyhmiä ovat ulkomaiset sijoittajat, huippuosaajat sekä yrittäjät. Tavoitteena on siis osaltaan auttaa ratkaisemaan startup-yritysten kasvuun liittyvät suurimmat haasteet, jotka ovat skaalautumisvaiheen pääomasijoitukset sekä osaajien houkuttelu parhaimpiin yrityksiin.

“Ekosysteemiä tukee useita organisaatioita ja yhteisöjä, joista monilla on omat tietokannat startupeista. Yhteistyössä Startup100:n kanssa haluamme rakentaa kattavan ja laadukkaan yhteisen tietokannan, sekä julkaista dataa, joka tukee ekosysteemin kehitystä seuraavan 10 vuoden aikana. Uskomme, että seuraavassa vaiheessa huomio tulee kiinnittymään maailmaa parantaviin niin sanottuihin “impact” -startupeihin, joissa yhdistyy vastuullisuus ja nopea globaali kasvu”, Lounasmaa jatkaa.

Startup100:n tietokannassa on tällä hetkellä listattuna 2611 tuotepohjaista startup-yritystä, ja sen uutiskirjeen on tilannut noin 7000 suomalaisesta startup-ekosysteemistä kiinnostunutta henkilöä.

Juhani Polkko

Puheenjohtaja, Startup Finland ry