• San Francisco Oy/

Vihreää siirtymää vauhdittava Capalo AI keräsi 500 000 euroa rahoitusta – yritys auttaa asiakkaitaan maksimoimaan joustavien energiavarojen arvon

Kuopiolaisstartupin teknologia optimoi energiavarastojen käytön eri markkinoilla kannattavasti tekoälyn, ennusteiden ja reaaliaikaisen datan avulla. Capalo AI pyrkii tekemään energiavarastoista entistä kannattavampia investointeja kiihdyttäen vihreää siirtymää.

KUOPIO (11.10.2023) Suomalainen energiateknologiaan keskittyvä startup Capalo AI on kerännyt 500 000 euron varhaisen vaiheen rahoituksen. Johtavana sijoittajana toimi Innovestor, jonka lisäksi rahoituskierrokselle osallistui Inventure. Capalo AI käyttää rahoituksen virtuaalisen voimalaitoksen ja monimarkkinaoptimointiin keskittyvän tekoälyn kehittämiseen sekä yrityksen tiimin kasvattamiseen rekrytoimalla lahjakkaita matemaatikkoja ja pilvipalveluasiantuntijoita.

Uusiutuvien energialähteiden suosio ja käyttöönotto ovat kasvussa globaalisti, minkä takia energiavarastot ja vaihtelevaan tuotantoon vastaaminen ovat kriittisessä roolissa vihreässä siirtymässä.

Sääolosuhteet tekevät uusiutuvan energian tuotannosta volatiilia, sillä tällä hetkellä ei ole olemassa mahdollisuutta ennustaa tarkasti, kuinka paljon sähköä pystytään tuottamaan. Capalo AI pystyy optimoimaan joustavien energiavarojen kuten energiavarastojen ja sähköautojen latauspisteiden käytön tekoälyn avulla. Capalo AI:n teknologian ansiosta säästä riippuvaisten uusiutuvan energialähteiden käyttöönotto voi kasvaa nopeasti, kun energiaverkon joustavuus optimoidaan vastaamaan tuotannon ja kysynnän muutoksiin.

Optimoinnin ansiosta energiamarkkinoiden tarjous- ja ostostrategiat ylläpitävät verkon tasapainoa paremmin. Samalla optimointi maksimoi asiakkaiden joustavien energiavarojen tuoton hyödyntämällä eri kassavirtoja yhtä aikaa. Tilanteesta hyötyvät siis niin kansalliset verkot kuin Capalo AI:n asiakkaat.

“Ratkaisumme maksimoi asiakkaidemme joustokapasiteetin arvon ja kiihdyttää samalla vihreää siirtymää. Monimarkkinaoptimoinnin ansiosta kantaverkot voivat ylläpitää verkon taajuuden tasaisena vaihtelevissa olosuhteissa. Tämän ansiosta enimmäkseen fossiilisia polttoaineita käyttäviä varavoimalaitoksia tarvitaan entistä vähemmän ja siten myös päästöjä syntyy vähemmän”, kertoo Capalo AI:n toimitusjohtaja ja perustajaosakas Henri Taskinen.

Capalo AI tekee jo yhteistyötä sijoitusyhtiö Exilion Tuulen kanssa, joka on yksi Suomen suurimmista tuulienergian tuottajista. Exilion Tuuli omistaa ja operoi kolmeatoista tuulipuistoa eri puolella Suomea. Yhtiöllä on myös 6,6 megawattitunnin akkuvarasto, ja se aikoo jatkaa investointeja uusiutuvien energian tuotannon kasvattamiseen Suomessa.

Capalo AI:lla on myös käynnissä useita yhteistyöneuvotteluja muiden pohjoismaisten asiakkaiden kanssa. Yhteistyö ruotsalaiskumppanin kanssa alkaa pian.

“Olemme yksi Capalo AI:n ensimmäisiä asiakkaita ja olemme erittäin tyytyväisiä heidän tekoälypohjaiseen optimointipalveluunsa. Alustan ansiosta olemme onnistuneet kasvattamaan huomattavasti joustavan energiavaran kannattavuutta mutkikkaasta toimintaympäristöstä huolimatta”, toteaa Exilionin sijoituspäällikkö Tommi Riski.

Innovestor ja Inventure näkevät Capalo AI:n tekoälyyn perustuvassa energia-alan optimointiratkaisussa merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Esimerkiksi tuulisella säällä uusiutuvan energian hinnat ovat alhaisia, minkä vuoksi energiamuodon taloudellinen hyöty jää heikommaksi eikä tuulivoimaan sijoittaminen ei ole niin tuottoisaa ilman tuotannon yhteydessä olevia energiavarastoja. Tämän vuoksi tuuliturbiinien luokse on rakennettu akkuja, joiden ansiosta energiaa voidaan jakaa verkkoon tasaisemmin.

“Capalon tiimin positiivinen asenne, vakuuttavat koulutustaustat sekä intohimo ratkoa nykypäivän energiaverkon haasteita ja mahdollistaa vihreän siirtymän tavoitteet vakuuttivat meidät. Tiimi on saavuttanut hienoja tuloksia lyhyessä ajassa, joten uskomme vahvasti, että he ovat entistä suurempien saavutusten partaalla. Meille sijoitus Capalo AI:hin ei ole vain taloudellinen päätös. Se on osa sitoutumistamme mahdollistaa parempi ja kestävämpi tulevaisuus. Emme ole vain osallistujia vihreässä siirtymässä – yhdessä asetamme sille tahdin”, sanoo Innovestor Venture Capitalin partneri Petri Laine.

Capalon toimitusjohtaja Taskinen näkee energiavarastojen optimoinnissa useita kasvumahdollisuuksia.

“Pelkästään Suomessa on 1 400 tuulivoimalaa – ja paljon uusia on tulossa. Jotta uusiutuvan energian kapasiteettia otetaan entistä enemmän käyttöön, tarvitsemme sähköverkkoon kaiken käytettävissä olevan joustavuuden. Eri sektoreilla on myös muita toistaiseksi hyödyntämättömiä mahdollisuuksia esimerkiksi sähköautojen lataamisessa. Alustamme tuo näille järjestelmille uusia kassavirtoja sekä kiihdyttää vihreää siirtymää”, sanoo Taskinen.

Lisätietoja:

Kuvia medialle

Henri Taskinen, toimitusjohtaja ja perustajaosakas

Capalo AI

henri.taskinen@capaloai.com

Petri Laine, Partneri

Innovestor Venture Capital

petri.laine@innovestor.fi

Tuomas Kosonen, Partneri

Inventure

tuomas@inventure.vc

Capalo AI

Capalo AI on energiateknologian startup, joka optimoi vihreään energiaan perustuvien energiavarastojen arvon eri markkinoilla. Tarjoamme asiakkaillemme tarkkaa ennustedataa tekoälyalustamme avulla. Lisätietoja osoitteessa www.capaloai.com.

Innovestor Tech Fund

Innovestor on suomalainen aikaisen vaiheen pääomasijoittamiseen ja kiinteistöihin keskittyvä sijoitusyhtiö. Tarjoamme myös Corporate Venturing -palveluita. Hyvien ideoiden tukeminen pääomalla ja kompetenssilla on panostuksemme yhteiskuntaan. Tuomalla yhteen yrittäjät, sijoittajat ja kumppanit, rakennamme vahvan yhteisön, jolla on positiivinen vaikutus. Missiomme on tehdä hyvää rahaa. Lisätietoja osoitteessa www.innovestorgroup.com.

Inventure

Inventure on varhaisen vaiheen sijoittaja, joka auttaa pohjoismaisia ja baltialaisia startupien perustajia viemään liiketoimintansa seuraavalle tasolle. Sijoitustemme arvo on yhteensä 377 miljoonaa. Kukoistamme epävarmuudessa ja olemme tukeneet yhtiöitä kuten Wolt, Swappie ja aiMotive niiden ensimmäisillä sijoituskierroksilla. Meidät löytää Helsingin ja Tukholman toimistoistamme sekä eri tapahtumista. Lisätietoja inventure.vc.