Yhdysvaltalaisyritys Deel loi tekoälyassistentin ratkomaan osaajapulaa

HR-alalle kehitetty tekoälytyökalu auttaa yrityksiä selvittämään sekunneissa eri maiden työlakisäädöksiä ja antaa tietoa palkanmaksusta.

Kansainvälisiin HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yhdysvaltalainen Deel on luonut HR-alalle tekoälyassistentin, jonka avulla helpotetaan ja nopeutetaan ulkomaisten osaajien palkkaamista ja samalla ratkotaan osaajapulaa. Lisäksi työkalu auttaa yrityksiä raportoinnissa ja budjettien seuraamisessa.

Deelin HR-ohjelmistoon luotu Deel IQ -tekoälyassistentti antaa sekunneissa tietoa muun muassa paikallisista työlakisäädöksista yli 150 maassa. Työkalu antaa myös tietoa eri maiden palkkatiedoista ja auttaa yrityksiä laskemaan todelliset työntekijäkustannukset. Se puolestaan auttaa yrityksiä seuraamaan budjetteja ja tekemään aiempaa nopeammin päätöksiä tulevista rekrytoinneista.

“Osaajien palkkaus globaalisti oli ennen aikaavievää, koska jokaisessa maassa on omat lait, palkkatasot ja työsuhde-edut, ja tietoa piti etsiä manuaalisesti useasta eri lähteestä tai kysyä meidän paikalliselta tiimiltä. Olemme ratkoneet tätä ongelmaa alusta lähtien, ja nyt tekoälyassistentin myötä tiedon etsiminen kokee suuren mullistuksen. Suomalaisyritys saa Deel IQ:n avulla tarvitsemansa tiedot esimerkiksi Ruotsin työlainsäädännöstä ja työntekijöiden kokonaiskustannuksista sekunneissa”, sanoo Deel Finlandin myyntijohtaja Erkko Puranen

Deel toivoo tekoälyn tuovan yhden ratkaisun osaajapulaongelmaan. Osaajien löytäminen on monelle suomalaiselle organisaatiolla kasvun este tai vähintäänkin hidaste, mutta usein tilanne olisi ratkottavissa kansainvälisellä rekrytoinnilla. Monissa yrityksissä kansainvälinen rekrytointi saatetaan kuitenkin kokea haastavana vähäisen tietämyksen takia.

Helmikuussa julkaistun Deelin  Global Hiring Report -raportin mukaan suomalaisyritysten kansainvälinen rekrytointi jäi selkeästi muiden Pohjoismaiden yritysten rekrytoinnista jälkeen. Ruotsalaisyritykset palkkasivat viime vuonna työntekijöitä ulkomailta yli kymmenkertaisen määrän verrattuna suomalaisyrityksiin.

“Suomessa monilla aloilla ei ole tarpeeksi kovan luokan osaajia, mutta globaalisti heitä kyllä löytyy. Maarajojen ylittävä palkkaaminen on nykypäivää, ja Deel tuo markkinoille jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla pyrimme tekemään sen mahdollisimman helpoksi. Tekoäly mahdollistaa sen, että jokainen yritys voi saada saman tien tarvittavan tiedon rekrytoinnista eri maissa”, Puranen jatkaa.

Deelillä on Suomessa noin 150 yritysasiakasta, joihin lukeutuu muun muassa RELEX Solutions.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Erkko Puranen

Myyntijohtaja, Deel Finland

erkko.puranen@deel.com

Deel

Deel on maailman johtava HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys, joka auttaa yhtiöitä palkkaamaan kenet vain, mistä vain. Deelin teknologia tarjoaa yrityksille palkkajärjestelyt, HR-palvelut, lainsäädännön, ja muut edut ja hyödyt joita tarvitaan globaalin tiimin palkkaukseen ja hallinnointiin.

Deelin järjestelmän avulla kuka vain voi itsenäisesti palkata työntekijöitä 150 maassa, jokaisen maan lainsäädäntö huomioonottaen – koko prosessi vie vain minuutteja. Yli 250 verotuksen, lainsäädännöön, kirjanpidon ja liikkumisen asiantuntijan avulla Deelin asiakkaat voivat valita kattavasta sopimuspohjapankista sopivan sopimuksen, ja se voidaan lähettää allekirjoitettavaksi yhdellä klikkauksella. Palkat voidaan maksaa 120 eri valuutalla.

Deelin perustivat vuonna 2019 Alex Bouaziz ja Shuo Wang Yhdysvaltojen San Franciscossa.

Lisätietoja: deel.com