Yli 40 kaupungissa toimiva suomalaisyritys Skipperi keräsi 7 miljoonan euron rahoituksen tehdäkseen veneilystä saavutettavampaa, edullisempaa ja helpompaa

Suomalainen veneilyalan startup Skipperi laajentaa Yamaha Motorsin johtaman rahoituskierroksen avulla toimintaansa Australiaan ja Yhdysvaltoihin.

Suomalainen veneiden vuokravälityspalvelu Skipperi kertoo keränneensä 7 miljoonan euron rahoituksen. Rahoituskierrosta johti Yamaha Motor, ja sille osallistuivat myös Baltiska Handels Sverige, Matu Capital ja HP Capital. Yhtiö aikoo laajentaa kansainvälistä toimintaansa Australian Brisbaneen ja lukuisiin eri kaupunkeihin Yhdysvalloissa. Lisäksi rahoituksen avulla vahvistetaan teknologiatiimiä ja parannetaan alustan toimivuutta entisestään.

Veneen omistaminen ja säilyttäminen on usein liian kallista, eivätkä monet siksi pääse nauttimaan veneilystä niin usein kuin haluaisivat. Skipperi haluaa tehdä veneilystä helppoa, edullista ja vaivatonta. Yhtiö tarjoaa kaksi erilaista palvelua, joiden avulla yhä useampi pääsee vesille turvallisesti.

Skipperi Fleet on sovelluksen avulla toimiva veneiden yhteiskäyttöpalvelu, jossa jäsenet voivat käyttää yli 400 venettä kuudessa eri maassa kausikohtaisella kuukausimaksulla. Fleet-palvelun käyttöönotto ei vaadi erillistä rekisteröitymismaksua, eli jäsenet maksavat kuukausimaksun lisäksi vain polttoainekustannukset. Skipperi Rent on vertaisvuokrauspalvelu, jossa veneenomistajat voivat vuokrata veneitään toisille päteville veneilijöille.

Anna-Leena Raijn ja Kristian Raijn perustama Skipperi haluaa tuoda lisää naisia veneilyharrastuksen pariin. Jäsenistössä on enemmän naisveneiljiöitä kuin miehiä, ja Skipperi tekee yhteistyötä naisveneiljäjärjestöjen, kuten ruotsalaisen She Captainin kanssa.

“Haluamme tehdä veneilystä saavutettavampaa ja varmistaa, että kaikille on tilaa yhteisössä. Veneily on perinteisesti nähty paljon aikaa vievänä ja kalliina harrastuksena. Kyselyiden mukaan yli 53 prosenttia jäsenistöstämme on liittynyt palveluun siksi, että oman veneen omistaminen on liian kallista. Haluamme saada entistä enemmän ihmisiä turvallisesti vesille, ja rahoituksen avulla pääsemme laajentamaan toimintaamme uusille markkinoille”, kertoo toinen Skipperin perustajista, toimitusjohtaja Kristian Raij.

Veneen varaaminen, pääsy satamaan ja veneen käyttöönotto onnistuu helposti Skipperin sovelluksen kautta. Lähes kolmasosa (73,5 %) Fleet-palvelun käyttäjistä rekisteröityi palveluun alun perin sen helppouden vuoksi. Veneilyn päätyttyä käyttäjän tulee tankata veneen tankki täyteen, jotta se on valmis seuraavalle käyttäjälle. Veneet on varusteltu erikokoisin pelastusliivein ja tarpeellisin turvavarustein.

Skipperi on vastuussa veneiden kunnossapidosta, varusteista, vakuutuksista ja saatavuudesta. Varmistaakseen veneilyn turvallisuuden Skipperi tarjoaa koulutuksia Skipperi Academyn kautta. Lisäksi kaikkien rekisteröityvien on läpäistävä Skipperin veneilykoe, tai heillä on entuudestaan oltava hallussaan vaadittavat luvat.

“Haluamme kannustaa aloittelijoita kokeilemaan veneilyä rohkeasti. Pysäköinnin harjoittelemisessa ei ole mitään hävettävää. Osa veneilijöistä suhtautuu tuomitsevasti aloittelijoihin, mistä haluamme ehdottomasti eroon”, Raij jatkaa.

“Skipperi on meille tärkeä kumppani”, kertoo Yamaha Motorin Chief General Manager of Marine Business Operations Toshiaki Ibata. “Skipperi on ainoa teknologia-alan yritys, joka on itse kehittänyt toimivan digitaalisen alustan, jonka avulla yhä useampi pääsee nauttimaan veneilystä. Veneilykerhot ovat useimmille liian kalliita ja epäkäytännöllisiä. Toivomme, että yhteistyömme jatkuu ja että jatkuvasti kehittyvä jakamistalous vahvistuu sijoituksemme myötä.”

Data ja tekoäly veneilyn kehittämisen tukena

Skipperin veneissä käytetään geo-aitoja ja tekoälyä. Geo-aitojen avulla käyttäjiä voidaan varoittaa matalista vesistä, nopeusrajoituksista, vaarallisista alueista sekä rauhoitetuista alueista. Geo-aidat hyödyntävät veneiden karttaplottereiden GPS-signaalia, ja plotteri ilmoittaa esimerkiksi nopeusrajoituksen noudattamattomuudesta varoitusäänen kera. Tekoäly puolestaan auttaa havaitsemaan veneeseen tulleet vauriot, joista se ilmoittaa huoltohenkilökunnalle.

Yhtiön keräämien tietojen perusteella ruotsalaisveneilijät osuvat kiviin 1,9 kertaa suomalaisia useammin ja 2,3 kertaa norjalaisia useammin. Miehet osuvat kiviin 7 prosenttia todennäköisemmin kuin naiset, ja tanskalaiset ovat ruotsalaisia 10 prosenttia parempia pitämään potkureista parempaa huolta.

Vuonna 2022 Fleet-palvelun kautta tehtiin yli 40 500 venevarausta. Keskimääräinen ajoaika oli 3,8 tuntia ja keskimääräinen etäisyys 16 merimailia. Koska Skipperin veneitä voi vuokrata lyhyitäkin matkoja varten, käyttäjät pystyvät tukemaan alueiden saaristojen paikallisia yrityksiä entistä paremmin. Skipperin mahdollistama kiertotalous hyödyttää myös kaupunkeja, jotka ovat myöntäneet Skipperille suuren kysynnän laituripaikkoja, sillä Skipperin avulla sataman käytöstä voivat nauttia yksittäisen perheen sijaan sadat käyttäjät.

Vuonna 2017 perustettu Skipperi on kerännyt yhteensä 12,6 miljoonaa euroa rahoitusta ja toimii tällä hetkellä yli 40 lokaatiossa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kristian Raij

toimitusjohtaja & toinen perustajista, Skipperi

kristian@skipperi.fi

Skipperi

Skipperi on vuonna 2017 Suomessa perustettu, nopeasti kasvava veneilyalan startup. Kehitämme helppoja ja kestäviä tapoja tehdä veneilystä saavutettavaa ja edullista, jotta mahdollisimman moni voisi kokea ainutlaatuisia kokemuksia vesillä.

Skipperi on kerännyt yhteensä 12,6 miljoonaa euroa rahoitusta ja toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, TAnskassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa. Lisätietoja: www.skipperi.fi.