Juha Merinen SANAKOn myyntijohtajaksi

Lisätietoja: Raimo Körkkö, VP Business Development, +358400522959 Juha Merinen, Sales Director, +358407402231 Juha Merinen on aloittanut SANAKO Oy:n myyntijohtajana 8.8.2005. Merinen tulee Sanakolle Toshiban Europe GmbH:n palveluksesta, jossa hän toimi Nordic Branch Managerina. Merinen vastaa myynnin ja jakelukanavien kehittämisestä tavoitteenaan kehittää Sanakon myynti- ja partneriverkostoa ohjelmisto- ja palvelutuotteiden jakelun suuntaan, tukemaan uusien modulaaristen ohjelmistopohjaisten opetusjärjestelmien ja e-learning-ratkaisujen myyntiä. Sanakon jakelijaverkosto kattaa yli 60 maata ympäri maailmaa, asiakkaita on yli sadassa maassa. Sanakon globaali myynti on jaettu neljään alueeseen: Americas, Asia Pasific, Europe Middle East & Africa ja United Kingdom. Juha Merisen kokemus IT-maailmasta tuo Sanakolle tarvittavaa osaamista perinteisten kielistudioiden kehittyessä täysin ohjelmistopohjaisiksi ja virtuaalisiksi, jolloin tietotekniikan näkökulma korostuu asiakkaan päätöksenteossa. Toshiban Suomen Country Managerina Juha Merinen vastasi myynnin, markkinoinnin, tuen/huollon, verkoistumisen yms. kokonaisuuksien osalta liiketoiminnan strategioiden ja toimintamallien kehittämisestä. Merinen on aiemmin työskennellyt myös Dell Computer Oy:ssä myynnin johtotehtävissä, mm. Development Director –nimikkeellä vastaten Dellin suurten kansainvälisten asiakkuuksien kokonaisprosessien, asiakashallinnan ja myynnin johtamiseen sekä kehittämiseen liittyvistä asioista. SANAKO Oy SANAKO on erikoistunut kielistudioiden, multimediaa hyödyntävän opetusohjelmistojen, virtuaalioppimistuotteitten ja verkossa tapahtuvan yhteistoimintatyökalujen myyntiin ja lisensointiin koulutussektorille ja yrityksille maailmanlaajuisesti. Yritys on yksityisessä omistuksessa ja työllistää noin 80 henkeä ja sen arvioitu liikevaihto vuonna 2005 on noin 12 MEUR. Myynnistä noin 96% menee vientiin. SANAKOn sijoittajaomistajat ovat Eqvitec Partners, Aboa Ventures, Keva ja Teleste. Yrityksellä on toimipisteet Turun lisäksi Dubaissa, Espoossa, Leedsissä, Lyonissa, New Yorkissa ja Shanghaissa. Turkulaisen SANAKO Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1961, jolloin ensimmäinen Tandberg-kielistudio toimitettiin asiakkaalle. Vuonna 1984 Teleste osti norjalaisen Tandberg Educationalin ja vuonna 2001 yritys irtaantui MBO-kaupalla Teleste Educationalista. Yritys toimi syyskuuhun 2003 saakka nimellä Divace Oy, jolloin nimi muutettiin SANAKOksi.