SANAKO JA DISCENDUM YHTEISTYÖHÖN VERKKO-OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ

Lehdistötiedote Turku, Oulu, 15.4.2004 Julkaisuvapaa SANAKO JA DISCENDUM YHTEISTYÖHÖN VERKKO-OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ Oppimisteknologia-alan yritys Sanako Oy ja oppimisratkaisujen kokonaispalveluja tarjoava Discendum Oy ovat sopineet Sanakon kehittämän Forum äänineuvottelujärjestelmän integroinnista Discendum Optima verkko- oppimisympäristöpalveluihin. Discendumin toimitusjohtajan, Eric Roussellen mukaan Sanakon kehittämät tuotteet antavat merkittävää lisäarvoa Discendumin Optima palveluiden käyttäjille. Toimintavarmoina ja helppokäyttöisinä äänipalveluina ne sopivat erinomaisesti Optima-tuoteperheeseen. Yhdistämällä tuotteidensa ominaisuuksia Sanako ja Discendum luovat ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden, jota voidaan hyödyntää erityisesti vieraiden kielten opetuksessa, etäopetuksessa, etälukiotoiminnassa ja kansainvälisissä oppilaitosprojekteissa. Yrityssektorissa suurimpina hyödyntäjinä nähdään hajautettuina tiimeinä toimivat PK-yritykset. "Sanakolle Discendum on strateginen kumppani, jonka kautta pystymme tarjoamaan virtuaalituotteemme yliopistojen ja yritysten käyttöön", sanoo Sanakon liiketoiminnan kehitysjohtaja Raimo Körkkö. "Arvostamme erityisesti Discendumin henkilöstön tuomaa lisäarvoa ja osaamista verkko- oppimispalveluiden alalla" Lisätietoja Eric Rousselle Raimo Körkkö Discendum OySanako Oy 0400 587 373 02 216 6500 http://www.discendum.com http://www.sanako.com SANAKO Oy Turkulaisen SANAKO Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1961, jolloin ensimmäinen Tandberg-kielistudio toimitettiin asiakkaalle. Vuonna 1984 Teleste osti norjalaisen Tandberg Educationalin ja vuonna 2001 yritys irtaantui MBO-kaupalla Teleste Educationalista. Yritys toimi syyskuuhun 2003 saakka nimellä Divace Oy, jolloin nimi muutettiin SANAKOksi. SANAKO on erikoistunut kielistudioiden, virtuaalioppimistuotteitten ja internet- pohjaisten reaaliaikaisten kokousohjelmistojen myyntiin ja lisensointiin koulutussektorille ja yrityksille maailmanlaajuisesti. Yritys on yksityisessä omistuksessa ja työllistää noin 70 henkeä ja sen arvioitu liikevaihto vuonna 2004 on noin 15 MEUR. Myynnistä noin 96% menee vientiin. SANAKOn sijoittajaomistajat ovat Eqvitec Partners, Aboa Ventures, Keva ja Teleste. Yrityksellä on toimipisteet Turun lisäksi Espoossa, Leedsissä, Miamissa ja Shanghaissa. DISCENDUM Oy Oululainen Discendum Oy on syksyllä 2001 perustettu yksityinen tulorahoituksella toimiva yritys. Discendumissa työskentelee 8 henkilöä arvioidun liikevaihdon ollessa n. 800 000 ? tilikaudella 2004. Discendum Oy jatkaa Sonera Oyj:ssä kehitettyjen oppimisympäristöpalveluiden ja tuotteiden kehittämistä ja tarjoamista. Yrityksen avainhenkilöstö toimi ennen Soneralle siirtymistään omana tiiminään Oulun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa, jossa he kehittivät oppimisympäristöjä yliopiston ja sen sisaryhteisöjen tarpeisiin. Discendum Oy:n henkilöstö on ollut mukana verkko-koulutuksen kehittämisessä ja käytännön hyödyntämisessä sen syntyvuosista saakka yritys- ja yliopistomaailmassa. SANAKO Forum 100 - lisätietoja Sanako Forum 100:n avulla yritysten kouluttajat ja koulujen sekä yliopistojen opettajat voivat pitää reaaliaikaisia verkko-oppitunteja ja koulutusjaksoja virtuaalisessa oppimisympäristössä. Aito, ryhmässä tapahtuva oppiminen ja osaamisen jakaminen tapahtuu opettajan tai kouluttajan johdolla ja valvonnassa. Kouluttajalla on käytössään äänen, tekstin ja visuaalisen kommunikaation lisäksi monia opetustyökaluja oppituntien räätälöimiseen ja pitämiseen yksittäiselle henkilölle tai ryhmälle. Kouluttajan käytössä ovat normaalit luokkahuoneopetuksen metodit, kuten ryhmä- ja parikeskustelut. Yritykset, oppilaitokset ja opiskelijat voivat säästää matka- ja telekommunikaatiokustannuksissa SANAKO Forumin avulla. Oppilaat voivat sijaita fyysisesti kuinka kaukana tahansa ja silti olla vuorovaikutuksessa kouluttajan kanssa ja saada tukea ja apua opiskeluunsa. Forum 100 soveltuu myös virtuaalikokousten toteuttamiseen. Lisätietoja ja on-line-demonstraatio tuotteesta: www.sanako.com. Discendum Optima verkko-oppimisympäristö - lisätietoja Discendum Optima verkko-oppimisympäristö on Internetissä toimiva palvelu, joka tukee oppimista, projektitoimintaa, tiimityöskentelyä ja muuta yhteisöllistä toimintaa. Se tarjoaa toimintaympäristön erilaisten materiaalien luomiseen, kehittämiseen, esillepanoon ja tutkimiseen sekä mahdollisuuden monipuoliseen vuorovaikutukseen. Optima -palveluiden käyttämiseksi tarvitaan ainoastaan web-selain ja yhteys Internetiin. Lisätietoja tuotteesta www.discendum.com [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/16/20040416BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/16/20040416BIT00030/wkr0002.pdf