Lehdistötiedote Turku, 25.10.2005 Julkaisuvapaa Lisätiedot: Jukka Ropponen, CEO, puh. 0400-423910, jukka.ropponen@sanako.com Kuvat: Merja Jukola, Senior Marketing Manager, merja.jukola@sanako.com SANAKO Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ropponen johtaa yritysvaltuuskunnan vierailua Intiassa SANAKO Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ropponen on korkea-arvoisen yritysvaltuuskunnan johtajana, kun Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki matkustaa viralliselle vierailulle Intiaan. Kommentoidessaan pian alkavaa vierailua Jukka Ropponen mainitsee, että teknologia on nähty Intiassa jo usean hallituksen aikana keinona viedä kehitystä eteenpäin. Intian rooli teknologian ulkoistamisessa kasvaa, sillä maasta on tulossa nopeasti monikansallisten yritysten call centereiden suosittu sijaintipaikka. ”Tämä kehityssuunta on lisännyt kielenopetusjärjestelmiemme markkinapotentiaalia, joka kohdistuu erityisesti kuullunymmärtämistä, puhumista ja ääntämistä harjoittaviin ohjelmiin”, Ropponen kertoo. Sanakon toimitusjohtaja sanoo, että Sanakolla on laaja kokemus useista maista, joissa teknologiaa on käytetty edistämään henkilökohtaista ja kansallista kehitystä, ja tätä kokemusta voitaisiin tehokkaasti hyödyntää myös Intiassa. Yritysvaltuuskunta vierailee Intiassa 2.–7. helmikuuta. Ministeri Lehtomäen delegaatio tapaa Bangaloressa ja New Delhissä Intian hallituksen ja paikallisten yritysten edustajia. Valtuuskunnan johtajana Jukka Ropponen on ministerin virallisen edustajiston jäsen, ja hän edustaa suomalaista liiketoimintaa ministeritason kokouksissa, joihin osallistuminen on rajoitettu. Ropposen mukana vierailulla on Sanakon Aasian ja Tyynenmeren alueen aluepäällikkö Ville Lintervo. Vierailun aikana Sanako uskoo allekirjoittavansa uusia jakelijasopimuksia, jotka vahvistavat merkittävästi Sanakon asemaa alueen johtavana opetusteknologian tarjoajana. Lokakuussa Ropponen edusti Sanakoa liikemiesvaltuuskunnassa, joka oli mukana presidentti Tarja Halosen valtiovierailulla Japanissa. Lisäksi Ropponen osallistui yritysvaltuuskunnan vierailuun Australiassa kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen kanssa huhti-toukokuun vaihteessa. Sanakon toimitusjohtaja on aiemmin sanonut, että yrityksen mukanaolo tällaisissa korkea-arvoisissa yritysvaltuuskunnissa on tunnustus Sanakon maailmanlaajuisesta johtoasemasta korkealaatuisen opetusteknologian tuottajana. SANAKO Oy Turkulaisen SANAKO Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1961, jolloin ensimmäinen Tandberg-kielistudio toimitettiin asiakkaalle. Vuonna 1984 Teleste osti norjalaisen Tandberg Educationalin, ja vuonna 2001 yritys irtaantui MBO-kaupalla Teleste Educationalista. Yritys toimi syyskuuhun 2003 saakka nimellä Divace Oy, jolloin nimi muutettiin Sanakoksi. Sanako on erikoistunut kielistudioiden, virtuaalioppimistuotteitten ja Internet-pohjaisten reaaliaikaisten kokous-ohjelmistojen myyntiin ja lisensointiin sekä koulutussektorille että yrityksille maailmanlaajuisesti. Yritys on yksityisessä omistuksessa ja työllistää noin 80 henkeä. Arvioitu liikevaihto vuonna 2004 oli noin 12 MEUR ja myynnistä noin 96 % menee vientiin. Sanakon sijoittajaomistajat ovat Eqvitec Partners, Aboa Ventures, Keva ja Teleste. Yrityksellä on toimipisteet Turun lisäksi Espoossa, Leedsissä, New Yorkissa ja Shanghaissa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=66334&fn=wkr0001.pdf