SANAKOlle CODIE-palkinto parhaasta uudesta koulutusratkaisusta

Lehdistötiedote Turku 21.5.2004 Julkaisuvapaa Lisätiedot toimituksille: Timo Vasankari, teknologiajohtaja, puh. 02-216 6506, timo.vasankari@sanako.com On-line tuotedemot toimituksille: Kari Rouhola, Product Business Manager for Virtual Systems, puh. 02-216 6514, kari.rouhola@sanako.com Kuvat ja grafiikka: Merja Jukola, Senior Marketing Manager, merja.jukola@sanako.com SANAKOlle CODIE-palkinto parhaasta uudesta koulutusratkaisusta SIIA:n (Software and Information Industry Association) jäsenet ovat äänestäneet turkulaisen SANAKO Oy:n Lounge 100 -tuotteen voittajaksi sarjassa "Best New Education Solution" - paras uusi koulutusratkaisu. Voittajat julkistettiin SIIA:n Codie-palkintojen 19. vuosittaisessa palkintoseremoniassa ja -gaalassa. Palkintogaala järjestettiin 18. toukokuuta San Franciscossa, Kaliforniassa. Vuoden 2004 Codie- palkintokilpailuun ilmoitettiin yli 800 tuotetta tai ratkaisua yli 600 yrityksestä, mikä on arvostetun kilpailun ennätys. Sanako Lounge 100 pääsi loppukilpailuun kahdessa kategoriassa, jotka olivat Best Post Secondary Education Solution ja Best New Education Solution. Sanakon teknologiajohtaja Timo Vasankari osallistui palkintoseremoniaan ja vastaanotti palkinnon yrityksen puolesta. Vasankari sanoi olevansa tyytyväinen Sanakon saamasta tunnustuksesta sellaisten johtavien ohjelmistoyritysten kuin Adoben, Macromedian, IBM:n, Googlen ja Symantechin rinnalla. Hän onnitteli kaikkia kumppaneita, jotka ovat osallistuneet tämän palkitun tuotteen kehittämiseen. "Sanakon tuotekehitys- ja markkinointitiimit ovat tehneet loistavaa työtä. Haluamme myös kiittää pilottikäyttäjiämme, erityisesti virtuaaliluokkaprojektin jäseniä Kalifornian osavaltion yliopistossa (CSU) Monterey Bayssä." SIIA:n johtaja Ken Wasch kommentoi tuloksia seuraavasti: "SIIA onnittelee Sanakoa voitosta Codie-palkintojen koulutusteknologian kategoriassa korkealuokkaisten kilpailijoiden joukossa.Tämä palkinto on tunnustus yrityksen tulevaisuuteen suuntautuneista tuotekonsepteista omalla alallaan." Sanakon toimitusjohtaja Jukka Ropposen mukaan Sanakon saama palkinto on seurausta yrityksen asiakaskeskeisyydestä. "Sanako Lounge 100 kehitettiin vastauksena asiakkaiden erityistarpeisiin, ja henkilöstömme on tehnyt tiivistä yhteistyötä loppuasiakkaiden kanssa koko kehitysprosessin ajan. Tämä todistaa, että olemme enemmän kuin teknologiayritys; keskitymme asiakkaisiin ja autamme heitä tulemaan tehokkaammiksi." SANAKO Lounge 100, virtuaalinen opetusympäristö, imitoi normaalin luokkahuoneen opetustilannetta, jossa käytetään ääntä, tekstiä, www- sivuja ja multimediatiedostoja. Korkealuokkaisten kielistudioratkaisujen globaalin markkinajohtajan kehittämä tuote vie oppimiskokemuksen fyysisen luokkahuoneen ulkopuolelle ja tukee yhteisöllistä oppimista opettajan ja oppilaiden olinpaikasta riippumatta. SANAKO Oy Turkulaisen SANAKO Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1961, jolloin ensimmäinen Tandberg-kielistudio toimitettiin asiakkaalle. Vuonna 1984 Teleste osti norjalaisen Tandberg Educationalin, ja vuonna 2001 yritys irtaantui MBO-kaupalla Teleste Educationalista. Yritys toimi syyskuuhun 2003 saakka nimellä Divace Oy, jolloin nimi muutettiin SANAKOksi. SANAKO on erikoistunut kielistudioiden, virtuaalioppimistuotteitten ja Internet- pohjaisten reaaliaikaisten kokous-ohjelmistojen myyntiin ja lisensointiin koulutussektorille ja yrityksille maailmanlaajuisesti. Yritys on yksityisessä omistuksessa ja työllistää noin 70 henkeä, ja sen arvioitu liikevaihto vuonna 2004 on noin 15 MEUR. Myynnistä noin 96 % menee vientiin. SANAKOn sijoittajaomistajat ovat Eqvitec Partners, Aboa Ventures, Keva ja Teleste. Yrityksellä on toimipisteet Turun lisäksi Espoossa, Leedsissä, Miamissa ja Shanghaissa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/21/20040521BIT00170/wkr0001.pdf