SANAKOlle uusi toimitusjohtaja

SANAKOn toimitusjohtaja Jukka Ropponen lähtee yrityksestä välittömästi. Ropponen aloitti Sanakon toimitusjohtajana tammikuussa 2003 ja luotsasi yritystä nimenvaihdos- ja brandimuutosprosessin aikana. Sanakon johto, hallitus ja henkilökunta haluavat kiittää Jukka Ropposta hänen panoksestaan kuluneina vuosina ja toivottavat hänelle kaikkea hyvää jatkossa hänen uudessa tehtävässään. SANAKOn talousjohtaja Matti Laakso on nimitetty väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi. Nämä muutokset tapahtuvat vaiheessa, jolloin Sanakon liiketoiminta on vankalla perustalla ja organisaatio hyvässä kunnossa. Viime vuosien aikana yritys vaihtoi nimensä ja brandinsä Divacesta Sanakoksi, uudelleenmääritteli strategiansa ja toteutti muita muutoksia strategian mukaisesti. Uuden ohjelmistoalustan kehitysprojekti on alkanut, jakelijaverkostoa on laajennettu, läsnäoloa USA:n markkinoilla on vahvistettu yritysoston kautta ja uusi markkinointisuuntautunut lähestyminen on otettu käyttöön. Strateginen fokus tulee edelleen olemaan johtavan markkina-asemamme säilyttämisessä edistyksellisten kielenoppimisratkaisujen alueella korkeamman asteen oppilaitoksissa sekä uusien ohjelmistopohjaisten tuotteitten kehittämisessä sekä jakelijaverkoston laajentamisessa. SANAKO Oy SANAKO on erikoistunut kielistudioiden, multimediaa hyödyntävän opetusohjelmistojen, virtuaalioppimistuotteitten ja verkossa tapahtuvan yhteistoimintatyökalujen myyntiin ja lisensointiin koulutussektorille ja yrityksille maailmanlaajuisesti. Yritys on yksityisessä omistuksessa ja työllistää noin 80 henkeä ja sen arvioitu liikevaihto vuonna 2005 on noin 12 MEUR. Myynnistä noin 96% menee vientiin. SANAKOn sijoittajaomistajat ovat Eqvitec Partners, Aboa Ventures, Keva ja Teleste. Yrityksellä on toimipisteet Turun lisäksi Espoossa, Leedsissä, New Yorkissa ja Shanghaissa. Turkulaisen SANAKO Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1961, jolloin ensimmäinen Tandberg-kielistudio toimitettiin asiakkaalle. Vuonna 1984 Teleste osti norjalaisen Tandberg Educationalin ja vuonna 2001 yritys irtaantui MBO-kaupalla Teleste Educationalista. Yritys toimi syyskuuhun 2003 saakka nimellä Divace Oy, jolloin nimi muutettiin SANAKOksi.