Sony esitteli 4K- ja 3D-uutuuksia IBC 2011 -messuilla

Report this content

SonyProfessional esitteli Amsterdamin perinteisillä IBC 2011 –ammattimessuilla peräti kolme uutta kameramallia ja useita merkittäviä uudistuksia elokuva- ja broadcast-tuotantojen työnkulkuun sekä materiaalien arkistointiin.

Sonyn uusi digitaalinen elokuvakamera F65 CineAlta sai ensi-iltansa keväällä Yhdysvalloissa NAB 2011 –messuilla. Kamera vastaa kuvanlaadultaan 65-millistä filmikameraa ja siinä on lukuisia parannuksia 4K-tuotannon työnkulkuun.

F65 CineAlta -kamerassa on 8K-resoluution kuvailmaisin

F65-kameran suorituskyky pohjautuu Sonyn äskettäin kehittämään 8K-kuvailmaisimeen. Se tarjoaa natiivin HD-, 2K- ja 4K-resoluution, joten kuvanlaadun tekninen pohja kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Ainutlaatuinen 8K CMOS –kuvailmaisin sisältää 20 megapikseliä ja F65 tuottaakin korkeamman kuvanlaadun, kuin mikään muu erilliskamera. Häikäisevän resoluution lisäksi kamerassa on ISO 800 -herkkyys, pieni kohina, suuri dynamiikka ja erittäin laaja väriavaruus, joka sopii IIF-ACES-työnkulkuun.

Kamera pystyy syöttämään 16-bittisen lineaarisen RAW-lähtösignaalin jopa viiden megabitin sekuntinopeudella helposti telakoitavaan SR-R4 SRMASTER™ -korttitallentimeen. Monipuolisesta tekniikasta huolimatta F65 on pienempi ja kevyempi kuin F35, joten sitä on helppo käyttää esimerkiksi Steadicamilla.

Muita tärkeitä ominaisuuksia:
• Varma SRMemory™-tallennusmedia telakoitavalla SR-R4 SRMASTER™ -korttitallentimella
• 60 minuutin RAW-tallennus yhden teratavun SRMemory-kortille (24 f/s)
• Liiketoistoon optimoitu suljin, joka sisältää neljä harmaasuodinta.

SRMASTER™-tallenninsarja kasvaa

Neljällä korttipaikalla varustettu SR-R1000, SR-R1 ja SRPC-5 esiteltiin jo NAB-messuilla. IBC:ssa tallenninsarjaa jatkettiin erittäin nopealla uutuusmallilla SR-PC4, joka suunniteltiin erityisesti SRMemory™-korttia käyttävään F65-kameraan. Jopa viiden gigabitin bittivirtaan sekunnissa yltävä tallennin sopii kaikkein vaativimpaan elokuva- ja broadcast-tuotantoon ja siinä on monipuoliset dataliitännät, kuten fx GbE, 10GbE ja eSATA. SRMemory™-kortit ovat kapasiteetiltaan 256, 512 tai 1000 gigatavua.

Sonyn uusi HD-kamera loistaa live-tuotannoissa

HDC-2500-studiokamera on ensimmäinen, jonka kotelo on kestävää mutta kevyttä hiilikuitua, mikä kestää paremmin kuin muovi tai magnesium. Kamerassa on 16-bittisillä A/D-muuntimilla varustettu HD-signaalinkäsittely.

HDC-2500 korvaa edeltävän HDC-1500-mallin, mutta on taaksepäin yhteensopiva. Esimerkiksi 1500-kameraan hankitut HDLA-objektiivisovitteet ja 3D-live-tuotantoihin tarvittavat T-sovittimet ovat edelleen käyttökelpoisia.HDC-2500-kameran vakiovarustukseen kuuluu 3G-kuitusiirtovalmius, joka mahdollistaa 12-bittisen 4:4:4-videosignaalin siirtämisen jopa neljän kilometrin päähän. Kuidun kautta voidaan siirtää sekä pää- että apukameran kuva samanaikaisesti. Tämä helpottaa esimerkiksi golfkisojen kuvausta, jossa väylän viheriötä kuvaavan kameran lisäksi tarvitaan apukamera hiekkabunkkeriin.

3G-kuitusiirron merkittävä etu on myös hidastuksiin tarvittava 1080/100i-datasiirto – 2x kuvanopeus kuuluu HDC-2500-kameran vakiotoimintoihin.

TD300 yhdistää HD- ja 3D-tuotannon

Sony PMW-TD300 on Sonyn ensimmäinen 3D-olkapääkamera. XDCAM EX –tuotesarjaan kuuluvan kameratallentimen hienouksiin kuuluu 3,5" 3D LCD-näyttö, jonka katsomiseen ei tarvita erikoislaseja.

Kamera tukee sekä 2D- että 3D-tuotantoa, mikä tekee siitä ihanteellisen työkalun esimerkiksi dokumentteja, musiikkivideoita ja lyhytelokuvia tuottaville yhtiöille ja freelancereille.

PHU-220R moninkertaistaa XDCAM-tallennusajan

Sonyn uusi PHU-220R-kiintolevytallennin on kapasiteetiltaan kaksinkertainen edeltäjäänsä PHU-120K-malliin verrattuna. 220 gigatavun kiintolevylle sopii korkeimmalla laadulla peräti 730 minuutin yhtäjaksoinen tallenne. PHU-220R on täydellinen lisävaruste XDCAM-malleille PMW-EX1R, PMW-F3 ja PMW-320/350/500.

Lisää OLED-näyttöjä

Sony laajentaa OLED-näyttömallistoaan BVM-F-sarjalla, johon kuuluvat 16,5" BVM-F170 ja 24,5" BVM-F250. Molemmissa käytetään Sonyn TRIMASTER EL –teknologiaa, jonka ansiosta tummienkin sävyjen toisto on huippuluokkaa. Näytöissä on Full HD -tasoinen (1920x1080) 10-bittinen RGB-ohjain ja näyttöjen liitännät kattavat neljän korttipaikan ansiosta nykyiset ja tulevat tarpeet.

Sony XMPilot hallinnoi metatietoa

Sony XMPilot on kehitetty parantamaan työnkulkua XDCAM-kameroissa, joita käytetään lähetys- ja tuotantoympäristöissä. XMPilot Planner –ohjelma mahdollistaa metatiedon tarkan ennakkosuunnittelun ja lähettämisen joustavasti kameroihin sähköpostilla, WiFi-yhteydellä, USB-johdolla tai tiedostojen suoralla kopioinnilla. Tuotantotilanteessa metatiedon hallinta käy erittäin joustavasti vaikka älykännykän tai tablettitietokoneen avulla, ja loggausaikoja voidaan lyhentää dramaattisesti.

Sonylta myös uusia mediaratkaisuja

Sonyn Disk Archive Storage System on kustannustehokas arkistointiratkaisu, joka pystyy käsittelemään usean eri järjestelmäsukupolven mediatallenteita. Se perustuu samaan optiseen teknologiaan kuin DVD ja Blu-ray. Järjestelmä tuodaan markkinoille vuonna 2012.

Sony PFD100TLA on XDCAM-kameroihin sopiva kolmikerroksinen optinen levy, jonka kapasiteetti on 100 GB. Levylle sopii noin kolme tuntia ohjelmaa käytettäessä MPEG HD422 –formaattia nopeudella 50 Mb/s.

Sony laajensi myös muistikorttivalikoimaansa 64 gigatavun SxS PRO _kortilla SBP-64A, joka mahdollistaa kaksinkertaisen bittinopeuden – jopa 1,2 Gb/s yhdessä ExpressCard-asemassa.

Lisätiedot: Sony Finland, Jouni Niiniaho, puh. 020 742 1200, jouni.niiniaho@eu.sony.com

Uutiskirje:Käy sivulla www.sonybiz.net/subscribe, ja varmista itsellesi aina ajankohtaiset Sony-ammattilaisuutiset.

Sony Professional
Sony Europe -yhtiöön kuuluva Sony Professional on johtava AV/IT-ratkaisujen toimittaja monilla liiketoiminnan aloilla, mukaan lukien ammattitasoinen tv-tuotanto ja siinä käytettävät tallennusmediat, videovalvonta ja vähittäiskauppa sekä kuljetusala ja julkisten tilojen viestintä. Sony Professional toimittaa tuotteita, järjestelmiä ja sovelluksia, jotka mahdollistavat digitaalisen, yrityksille ja niiden asiakkaille lisäarvoa tuottavan audiovisuaalisen sisällön luomisen, muokkaamisen ja jakelun. Sony Professionalilla on yli 25 vuoden kokemus innovatiivisten ja laadukkaiden tuotteiden valmistajana. Sonyn Professional Services tarjoaa asiakkailleen asiantuntemusta ja järjestelmäosaamista kanssa ympäri Euroopan. Sony toimittaa yhteistyössä johtavien paikallisten kumppaniyritysten kanssa ohjelmistot ja laitteistot, jotka mahdollisimman hyvin vastaavat asiakkaiden liiketoiminnallisia tarpeita. www.pro.sony.eu

Seuraa meitä Twitterissä: www.twitter.com/sonyproeurope