Korvatunturillakin luetaan Aku Ankkaa Joulupukki ehtii myös Ankkalinnaan

Report this content

Tiedotusvälineille 21.11.2002 1(2) Korvatunturillakin luetaan Aku Ankkaa Joulupukki ehtii myös Ankkalinnaan Suomen suosituinta sarjakuvalehteä luetaan innokkaasti Korvatunturillakin. Jouluna pukki ehtii myös Ankkalinnaan, mutta mihin aikaan, se riippuu Karhukoplan liikkeistä... Aku Ankka on Korvatunturin luetuimpia lehtiä ja keskiviikko kovasti odotettu päivä myös Joulupukin pajalla. "Mediatonttu laati juuri listan suosituimmista lehdistä ja Aku Ankka yltää kärkikolmikkoon heti Ratiritirallaa-lehden ja Daily Reindeer Newsin jälkeen", lahjakiireiden keskeltä tavoitettu Joulupukki kertoo. Pukki itse pitää erityisesti Akusta ja Carl Barksin klassikoista. Pikkutonttujen mielestä Milla Magia on jännittävä ja porovaljakon johtotähti Petteri on ihastunut Don Rosan vauhdikkaisiin tarinoihin. Karhukopla ei saa sähköviilaa Jouluyön tuoksinassa pukki tonttuineen piipahtaa aina myös Ankkalinnassa. "Jos väki on Mummo Ankan tilalla, ehdimme sinne jo aattoiltana ja Hanhivaaraan vasta joulupäivänä tai sitten toisin päin", Joulupukki kertoo. Matkaa saattaa kuitenkin hidastaa Karhukoplan etsintä, sillä lahjat toimitetaan toki heillekin. "Jos Karhukopla on vapaalla jalalla, saattaa kolmikon löytämiseen tuhraantua jokunen tovi", pukki tuskailee ja lähettää tilaisuuden tullen terveisiä 176-671:lle: "Toivomasi luumutorttu on tulossa, mutta sähköviila vaihdetaan kyllä sähköhammasharjaan!" Ankkalinnan joulunvietosta voi lukea uudesta "Hyvä Ankka joulun tuopi" - sarjakuvakirjasta, johon on koottu Carl Barksin jouluisimmat Aku Ankka - klassikot. Punaisen nutun salaisuus Soitto Korvatunturin kuumalinja-numeroon paljastaa myös Joulupukin punaisen nutun salaisuuden: "Punainen nuttu on vaatturitontun taattua käsialaa, ilokseni se näkyy silloin tällöin myös Aku Ankassa. Punainen on lämmön ja sydämellisyyden väri, se tuo mieleen Lapin ruskan ja revontulet. Sitä paitsi punainen väri sointuu hyvin Petterin nenään", Joulupukki luonnehtii. "Punaisesta väristä on myös se hyöty, että aamun kiireessä ei unohdu yöpuku päälle, Yöllä käytän nimittäin yönsinistä asua, johon kuuluu kaunis tähtimyssy", pukki paljastaa. Punapukuisen Joulupukin ikuisti ensimmäisen kerran vuonna 1931 ahvenanmaalaista sukujuurta oleva taiteilija Haddon Sundblom. Suomessa punapukuinen Joulupukki nähtiin ensimmäisen kerran vuonna 1951 Aku Ankan ensimmäisen numeron kannessa. Aku Ankan sivuille herttainen pukkihahmo löysi tiensä Carl Barksin siveltimestä. Pukki piipahtaa joulukatujen avajaisissa Näinä päivinä kaupunkien joulukadut jälleen avataan ja tunnelmalliset jouluvalot syttyvät ikkunoihin. Kiireistään huolimatta Joulupukki lupaa ennättää katujen avajaisiin. Hän pitää sitä tärkeänä etenkin perheen pikkuväen vuoksi. "Odottaminen saattaa tuntua kovin pitkältä, mutta malttia vain, kyllä aatto taas tulee. Nyt kannattaa askaroida lahjalistat huolella. Ja muistakaa, että jos listan jättää tontun noudettavaksi, niin lasi mehua ja pipari ilahduttavat salaista kulkijaa", Joulupukki vinkkaa ja rientää takaisin pajan hyörinään. Lisätietoja: Aki Hyyppä, toimittaja Joulupukki Aku Ankka santa.claus@santaclausoffice.com Sanoma Magazines Oy www.santaclauslive.com Puh. (09) 120 5306 aki.hyyppa@sanomamagazines.fi Painokelpoiset värikuvat ja tiedote sähköisessä muodossa: akuankka@bnl.fi [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] Kuva 1. Joulupukki esiintyiKuva 2. Joulupukin punainen puku tuo mieleen ensimmäisen Aku Ankan Lapin ruskan ja revontulet. kannessa vuonna 1951. Kuva 3. Joulupukki ehtii aina myös Ankkalinnaan. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00470/wkr0002.pdf