Keksijän prototyyppi Pelle Peloton on nyt 50-vuotias

Report this content

Tiedotusvälineille1/2 28.5.2002 Keksijän prototyyppi Pelle Peloton on nyt 50-vuotias Suomi täynnä Pellen kaltaisia keksijöitä Tänä keväänä 50 vuotta täyttävä Pelle Peloton on Ankkalinnan innovaattori ja insinööri, keksijän prototyyppi. Carl Barksin luoma Pelle toimii omien ajatustensa innostamana ja mietintämyssynsä turvin. Suomalaisia voi hyvin verrata kekseliäisyydessään Pelleen, ainakin patenttihakemusten määrässä laskettuna. Pelle Peloton pystyy ratkaisemaan pulman kuin pulman. Pellen ehtymättömät älynväläykset sopivat Ankkalinnan ajattelumaailmaan jonkin verran epäkäytännöllisinä mutta aina toimivina. Pelle Pelottoman suurta kekseliäisyyttä voisi verrata suomalaisten innovaatiokykyyn. Suomalaiset patentoivat maailman neljänneksi eniten keksintöjä suhteutettuna väkilukuun. "Suomalaiset ovat kekseliästä väkeä: Suomi sijoittuu patenttihakemusten määrässä tilastomme mukaan neljänneksi koko maailmassa suhteessa väkilukuun. Ennen meitä ovat vain Japani, Saksa ja USA. Lisäksi Suomi on ehdoton ykkönen high tech -alan patenttihakemusten määrässä. Mielestämme tämä on tärkeä syy siihen, että Suomi pääsi irti 1990-luvun lamasta ja on nyt maailman kilpailukykyisin maa", Patentti- ja rekisterihallituksen viestintäjohtaja Leo Lehdistö kertoo. Pelle Pelottoman lisäksi myös suomalaisella patentilla ja PRH:lla on nyt juhlavuosi. Suomalainen patentti täyttää kesäkuussa eurooppalaisittainkin harvinaiset 160 vuotta. Patentti- ja rekisterihallitus on puolestaan edistänyt ja kehittänyt suomalaista innovatiivisuutta, yrittäjyyttä ja yhteistoimintaa jo 60 vuotta. Pellen keksinnöille olisi käyttöä todellisuudessakin Keksintösäätiön toiminnanjohtaja Kari Sipilä sanoo, että Pelle Peloton on mielenkiintoinen ja idearikas keksijä - luova, ennakkoluuloton, ongelmia ratkova, yhteiskuntaa kehittävä ja sitä paitsi ystävällinen ja yhteistyötaitoinen. "Hän on myös aikaansaava ja konkretisoi ideoitaan prototyypeillä. Ongelmiakin hänellä on: kaupallistaminen kangertaa eikä kustannuksista aina ole tietoa. Pellen keksinnöistä monelle olisi käyttöä reaalimaailmassa, mutta moni niistä menee myös fantasian tai science fictionin puolelle", Sipilä jatkaa. Keksintösäätiö edistää suomalaista keksinnöllisyyttä sekä neuvoo ja rahoittaa keksintöjen kehittämistä. Vuosittain lähes 17 000 suomalaista kysyy Keksintösäätiöltä neuvoja ideansa eteenpäin viemiseksi ja kaupallistamiseksi ( www.keksintosaatio.fi ). Hyviä esimerkkejä suomalaiskeksinnöistä ovat muun muassa Abloy-lukko, astiankuivauskaappi, ksylitoli ja sykemittari sekä kännykkään ja tietotekniikkaan liittyvät monet nykyoivallukset. Pelle Peloton keksii ja rakentaa ennen näkemättömiä laitteita eri tarkoituksiin. Sympaattisia keksintöjä ovat esimerkiksi automaattinen selkääntaputtaja ja höyrykäyttöinen selänraavin, mielenkiintoisia innovaatioita ovat myös mehiläiseksi muuttuva hunaja ja elävien olentojen äänenvaimennin. Pelle Peloton harrastaa kalastusta. Nuorena hän oli baseball-joukkueen tähtipelaaja. Erityisen tunnettu oli Pellen kiertopallo. Pellen isoisä oli nimeltään Petteri Peloton, joka auttoi Roope-setää tämän toimiessa jokilaivan kipparina. Pellen isä on Pietari Peloton ja veljenpoika on Tarmo. Pellen merkittävin keksintö on päähine nimeltä mietintämyssy. Aku Ankan 29.5. ilmestyvässä numerossa 22/2002 on liite Pellen hulluimmista keksinnöistä. Pellen kummallisia keksintöjä vuodesta 1952 lähtien: (Lähde: Maailman hauskin kuvasarjalehti, 2001) Ajan pysäyttävä sekuntikello Kävelevä tuoli Anti-Pelle-pilleri keksintöjen Leijuva puhujapönttö sivuvaikutuksia varten Automaattinen selkääntaputtaja Lentopiano Automatisoitu korrenkatkoja Mehiläiseksi muuttuva hunaja Elävien olentojen äänenvaimennin Mekaaninen tynnyrinvanne Hammastahnanpusertaja Mekaaninen vuorikauris Hotdoginpidin Melova ja kitaraa soittava kanootti Höyrykäyttöinen selänraavin Mykistäjä Itsestään pomppiva jojo Paahtomaissia tarjoileva nojatuoli Itsestään kävelevä keppi Pimeä valo Kaakatuskäyttöinen ruohonleikkuri Pitsanpäällystemieltymysten paljastin Kahvinsekoituslaite Puhuva koira Karvainen ovenripa Puhuvat kalusteet Kestohymy Puunmuotoiluruiske Kivimehunpuristin Sukanvalitsin Koiransuurennusaine Sähköinen banaaninkuorin Kosketusta hylkivät esineet Särkymätön saippuakupla Kuorsauskäyttöinen siivouskone Säästöpossunravistin Kupinnostin Taulusientenpuhdistaja Kuumaa jäätelöä valmistava kone Ylösalainen peili Kävelevä makuupussi Älykkyyskone Kävelevä polkupyörä Lisätietoja: Jukka Heiskanen, Sanoma Magazines Finland, puh (09) 120 5484. [REMOVED GRAPHICS] Kuvapyyntö: akuankka@bnl.fi tai BNL Euro RSCG/Johanna Aarnio, puh. (09) 7515 1100 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00300/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00300/wkr0002.pdf