Johanna Lahti nimitetään Ilta-Sanomien uudeksi vastaavaksi päätoimittajaksi

Johanna Lahti nimitetään 1.11.2019 alkaen Ilta-Sanomien uudeksi vastaavaksi päätoimittajaksi. Tapio Sadeoja siirtyy eläkkeelle vuodenvaihteessa.

Sanoma Lifestyle -yksikön vetäjänä tällä hetkellä työskentelevä Johanna Lahti, 47, nimitetään 1.11.2019 alkaen Ilta-Sanomien vastaavaksi päätoimittajaksi. Työhön perehtyminen alkaa jo 6.8., jolloin hän siirtyy Ilta-Sanomiin. Ennen nykyistä tehtäväänsä Lahti työskenteli 2010–2016 Me Naisten päätoimittajana ja toimituspäällikkönä ja sitä ennen pitkään Ilta-Sanomissa, muun muassa viihdetoimituksen, viikonvaihdeliitteen ja tv-lehden esimiehenä, Lontoon-kirjeenvaihtajana ja ulkomaantoimittajana. Koulutukseltaan Lahti on filosofian maisteri.

”Kiinnostus Ilta-Sanomien päätoimittajan tehtävää kohtaan oli ainutlaatuinen: meillä oli prosessissa mukana todella kovia hakijoita. Johannalla on vahva uutistausta, monipuolinen näkemys tarinankerronnasta eri kanavissa sekä pitkä johtajakokemus. Hän tuntee iltapäivälehtimaailman sekä tämän päivän featurejournalismin ja on ehdottomasti paras valinta rakentamaan niiden tulevaisuuden toimintaedellytyksiä Suomen suurimman uutismedian, Ilta-Sanomien johdossa”, linjaa Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Johdettavakseen Johanna Lahti saa huippukunnossa olevan tuotteen. Ilta-Sanomien lukijamäärät ovat kevään aikana rikkoneet ennätyksiä toisensa jälkeen, digitaalinen mainonta kasvaa ja tulos on kunnossa. Toimitus koostuu joukosta digitaalisen uutismedian huippuammattilaisia, joiden nopealiikkeisyyttä ja ammattitaitoa Tapio Sadeoja korosti, kun avautuvasta työpaikasta kerrottiin.

”Työskentelin Ilta-Sanomissa 13 vuotta, ja siellä oppimani uutisajattelu ja tekemisen tahti on minulla yhä selkäytimessä. Ilta-Sanomat on laadukas ja verevä uutismedia, johon suomalaiset luottavat kovimmissakin uutistilanteissa. Olen iloinen ja innostunut siitä, että pääsen mukaan tähän porukkaan”, kuvaa Johanna Lahti.

”Ilta-Sanomilla on kaikki suomalaiset tavoittavana uutismediana todella iso merkitys demokratian rakentajana. Se tarkoittaa vastuuta, mutta myös mahdollisuutta olla mukana luomassa yhtenäisyyttä ja jaettuja kokemuksia. Ilta-Sanomat tarttuu niin lukijoita huolestuttaviin kuin heille rakkaisiin asioihin ja vaikuttaa siihen, mistä ja miten kahvipöydissä puhutaan. Tätä haluan omalla työlläni tehdä yhä näkyvämmäksi”, Lahti jatkaa.

Johanna Lahden seuraaja Sanoma Lifestylen johtajaksi nimitetään myöhemmin.

Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia. Se tavoittaa viikossa 2,5 miljoonaa suomalaista (Kansallinen Mediatutkimus 2018). Kevään 2019 aikana Ilta-Sanomien päivän kävijäennätys on rikkoutunut useasti: Eurovaalien ja jääkiekon MM-finaalin jälkeisenä maanantaina Ilta-Sanomien palvelussa oli reilusti yli seitsemän miljoonaa käyntiä.