Kiinnostus kilpapelaamista kohtaan kasvaa – Ilta-Sanomien esports-sivusto on  viisinkertaistanut suosionsa

Kiinnostus esportsia kohtaan kasvaa kaikista lajeista nopeiten. Puolet 18–29-vuotiaista miehistä on kiinnostunut sen seuraamisesta. Ilta-Sanomat tarjoaa kilpapelaamista koskevia uutisia päivittäin esports-sivustollaan.

Tiedote 19.10.2018

Ilta-Sanomien esports-sivusto perustettiin kesällä 2015. Viimeisen kahden vuoden aikana osion sivunäytöt ovat viisinkertaistuneet, ja trendi on kasvava.

”Ilta-Sanomat on ainut päivittäin esports-aiheista uutisoiva iso suomalainen uutismedia. Tarjoamme luettavaa kilpapelaamisesta ja pelaamisesta kiinnostuneille. Toimittaja Nico Hartikaisen luotsaaman esports-sivustomme lukijoista valtaosa, noin 80 %, on miehiä ja lähes 80 % on alle 35-vuotiaita”, kertoo Tomi Aakula, Ilta-Sanomien head of games and partnerships.

Sponsor Insightin mukaan esports on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen. Noin puolet 18–29-vuotiaista miehistä pitää lajia melko tai erittäin kiinnostavana.

Kilpapelaamista koskevien uutisten lisäksi Ilta-Sanomat järjestää IS Cup -peliturnausta. Kolmas IS Cup pelataan marras- ja joulukuun aikana, ja siinä kisataan NHL 19- ja FIFA 19-urheilupelien Suomen mestaruudesta. Ilta-Sanomat toteuttaa turnauksen yhteistyössä NHLGamerin, SJK eSportsin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu SEAMKin kanssa.

”Tällä hetkellä tutkimme mahdollisuuksia laajentaa IS Cupia muihin peleihin”, Aakula kertoo.

Ilta-Sanomat on myös vahvasti mukana kahdesti vuodessa järjestettävässä Assembly-pelitapahtumassa sekä GameXpossa, joista on tehty päivittäin 8−10 tuntia suoraa lähetystä IS Streamcornerin Twitch-kanavalle. Turussa pelataan tällä viikolla torstaista lauantaihin Grail Quest -pelifestareilla. ISTV näyttää päätöspäivän eli lauantain ratkaisupelit suorana.

2.−4. marraskuuta järjestettävässä GameXpossa Ilta-Sanomat on mukana toista kertaa. Suomen kärkikastin striimaajat viihdyttävät katsojia IS Streamcornerissa sekä itse tapahtumassa että kotikatsomoissa kolmen päivän ajan. IS Stremcornerin ohjelmaa voi seurata livenä messujen ajan osoitteessa twitch.tv/streamcorner. GameXpossa pelataan lisäksi IS Cupin NHL 19 6vs6 -turnauksen finaali sekä NHL 19 1vs1 -turnauksen paikalliskarsinnat.

GameXpossa jaetaan myös GameXpo Award -palkinto. Palkinto annetaan henkilölle, yritykselle tai yhteisölle, joka on omalla panoksellaan vaikuttanut pelialan kehittymiseen. Tuomaristossa on mukana Ilta-Sanomien edustajana Sanoma Gamesin Thomas Arento.

Tutustu Ilta-Sanomien esports-sivustoon https://www.is.fi/esports

Kuvat:

Streamcorner: IS Streamcorner on vakiinnuttanut paikkansa Assembly-ohjelmassa. (Kuva kesältä 2018) Kuva: Jussi Jääskeläinen

IS Cup: IS Cup 3:ssa kruunataan Suomen mestarit kolmessa turnauksessa. Palkintorahaa jaetaan 15 000 euroa.

Assembly: Assemblyilla isoja peliturnauksia seuraa paikan päällä sadat katsojat ja netissä tuhannet. (Kuva kesältä 2018) Kuva: Jussi Jääskeläinen

Viestintäpäällikkö Ritva Lassila, Sanoma Media Finland, p. 040 561 5201

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.