Tiede-lehti kasvatti lukijamääräänsä – ”Ihmiset hakevat juuri nyt vastauksia isoihin kysymyksiin”, päätoimittaja sanoo

Tiede kiinnostaa jopa enemmän kuin urheilu ja viihde. Myös Tiede Luonto tavoittaa ison lukijajoukon.

Tiede vahvisti asemaansa Suomen suurimpana tiedelehtenä, selviää Kansallisen mediatutkimuksen tuoreista luvuista. Tieteen lukijamäärä kasvoi 5 000:lla edelliseen vuoteen verrattuna ja lukijoita on nyt 279 000. Tulos on poikkeuksellinen, sillä KMT:n lifestyle-lehtien top 20 -listassa on Tieteen lisäksi vain kolme muuta lehteä, jotka onnistuivat lisäämään printtilehden lukijamääräänsä.

”Ihmiset hakevat juuri nyt vastauksia isoihin kysymyksiin. Siitä hyviä esimerkkejä ovat koronavirus ja ilmastonmuutos. Luotettava, tutkimukseen pohjautuva tieto ja fiksu viihde selvästi puhuttelevat suomalaisia”, Tiede-lehden ja Tiede Luonnon päätoimittaja Jukka Ruukki sanoo.

Tiedetoimitus vastaa myös Helsingin Sanomien koronauutisoinnista, mikä on kerännyt poikkeusaikana paljon kiitosta.

”Tieteen tiedotus ry:n viime vuoden lopulla julkaiseman Tiedebarometrin mukaan tiede kiinnostaa suomalaisia jopa enemmän kuin urheilu ja viihde. Korona-aika on vahvistanut tiedesisältöjen arvostusta ja kysyntää entisestään. Tämä näkyy Tiede-lehden tilaajamäärän kasvuna", Sanoman brändistrategi Venla Männistö sanoo.

Tiede-lehti juhlii tänä vuonna 40-vuotissyntymäpäiviään. Juhlavuosi huipentuu 21. lokakuuta ilmestyvään juhlanumeroon.

”Tiede tuntee aiheensa ja kohderyhmänsä. Lehden menestys kertoo siitä, miten tiivis suhde laadukkaalla ja elämyksellisellä aikakaussisällöllä on lukijoihinsa. Tästä on hyvä jatkaa seuraavat 40 vuotta!” Ruukki sanoo.

Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa mukana ollut Tieteen sisarlehti Tiede Luonto sai KMT:n mittauksessa 164 000 lukijaa ja oli kuudella numerollaan harrastelehtien neljänneksi luetuin.

Kuvateksti: Tiede-lehden 40-vuotisjuhlanumero ilmestyy 21. lokakuuta.