/ Hyllie Terrace – Hiilineutraali toimisto vihreällä alueella

Hyllie on Malmön alue, joka jatkaa kasvuaan, ja Hyllie Terrace on seuraava osa kehitystä. Innovatiivisen ja jännittävän muotoilun ansiosta rakennus kohoaa, jossa minimalistisen julkisivun ja vihreiden luonnontilojen yhdistelmä luo upean kontrastin siihen, miten yleensä kuvittelet toimiston.

Hiilijalanjälki nollatasolla

Hyllie Terracen julkilausuttuna tavoitteena on saavuttaa nettonolla hiilipäästöt, ja tämän saavuttamiseksi on toteutettu useita luovia ratkaisuja sekä rakentamisen aikana että sen jälkeen. On käytetty muun muassa ilmastolle parempaa betonia, joka on pienentänyt ilmastojalanjälkeä helposti 40 %. Rakentamisen kompensoimiseksi ulkotilat ovat täynnä vihreitä kasveja, jotka hengittävät ja tulevat tärkeäksi ympäristöksi hyönteisille ja eläimille, mikä antaa vuokralaisille luonnollisen paikan toipumiseen. Toimistorakennuksessa on kauttaaltaan ympäristöajattelua, eikä mitään ole jätetty sattuman varaan.

Avainsana on ollut kestävä kehitys, joka on luonut yhden Ruotsin hiilineutraaleimmista toimistotiloista. Jokaisella toimittajalla on ollut vaatimus pystyä raportoimaan sekä käytettyjen tuotteiden päästöt että ilmastojalanjälki. Koska SAPA keskittyy kierrätettyyn alumiiniin ja sen hiilijalanjälki on neljä kertaa pienempi kuin Euroopassa keskimäärin, se edistää Hyllie Terracen tavoitetta nettonollahiilijalanjäljestä.

Kierrätetty ja pienempi hiilijalanjälki sekä sisällä että ulkona

Se ei ole vain betoni ja muut rakennusmateriaalit, joilla on vihreää ajattelua. Avoimen atriumin sisällä vierailijoita ja vuokralaisia tervehtivät betonin, puun ja nahan jätemateriaaleista valmistetut huonekalut. Sen sijaan, että vanha puu tai rakennusjäte olisi vain heitetty pois, sille on annettu luovasti uusi elämä huonekalujen ja kalusteiden muodossa. Kaikki tämä antaa kestävän ajattelun tulla etualalle eikä anna minkään mennä hukkaan.

GlasLindbergin Thomas Holmqvist kertoo, kuinka alakerran kokoaminen voi joskus olla haastavaa. "Projektissa on ollut teknisiä haasteita, kuten alaosa, jossa 6,5 metriä korkeat julkisivuosat kattavat sekä ensimmäisen että toisen kerroksen. Mutta löysimme ratkaisuja, joissa kaikki täyttää nyt sekä ääni- että valovaatimukset koko rakennuksessa."

Hyvinvointisertifiointi luo pitkäjänteistä kestävyyttä myös vuokralaisille

Sinun tarvitsee vain astua ulos ovista ymmärtääksesi, mikä vihreä keidas Hyllie Terrace on. Ulkotiloissa on mahdollisuus tavata ja vaihtaa ajatuksia samalla kun pidetään taukoa toimistotyöstä. Todiste siitä, että rakennus on luonut hyvät olosuhteet vuokralaisilleen, on hyvinvointisertifikaatin saavuttaminen. Rakennuksessa työskenteleviä ihmisiä on priorisoitu muun muassa integroidulla polkupyörähotellilla, jossa on mahdollisuus polkupyöränvuokraukseen, ja oman ravintolan muodossa, jolloin rakennus on hyväksi paitsi ympäristölle myös vuokralaisilleen. Siellä on myös tilaa suihkuille ja kaapeille niille, jotka haluavat suunnata puistoon lounaalle nopeaan harjoitteluun.

.

Jatkuva osa työtä kohti uutta ja kestävää kaupunginosaa

"Meille GlasLindbergillä tämä on ollut erittäin jännittävä projekti. Ennen kaikkea eri toimijoiden välinen yhteistyö on toiminut erittäin hyvin. Olemme Skanskan kanssa pystyneet ratkaisemaan yksityiskohdat yhteisymmärryksessä, mikä on helposti tehnyt rakennuksesta erittäin mukavan. Erityisesti eri osat, joissa on kokonaisia lasiosia. Siellä julkisivu pääsee oikeuksiinsa", GlasLindbergin Thomas Holmqvist sanoo

Hyllie Terrace todella asettaa riman sille, mitä vihreä toimistorakennus voi tarkoittaa. Selkeä visio yhdistettynä harkittuihin päätöksiin on johtanut sekä ilmastoälykkääseen rakennukseen, joka mahdollistaa tehokkaasti ja hyvin suunnitellulla tavalla ympäristön olevan osa toimistoa sekä sisältä että ulkoa. Paikka, jossa integroit vihreän ja uuden parhaalla mahdollisella tavalla.

Faktat:

SAPA-tuotteet: Ovi- ja ikkunaprofiilit 1086/2086 & julkisivu 4150

SAPA Tilaaja: GlasLindberg

Urakoitsija: Skanska

Arkkitehti: COBE Arkitektur

Valokuvaaja: Viktor Holm

/ SEURAA MEITÄ

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Ota yhteyttä:

Hydro Building Systems

Jonas Björklöf

Puh. +358 (0)9-8678280

E-mail: system.fi@hydro.com

www.sapabuildingsystem.fi

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.