/ Maalaismainen arkkitehtuuri ja kestävyys ovat ominaisia Kjelleparkenille

Kjelleparken on terveyskeskus, jossa terveys lausutaan isoilla kirjaimilla. Hyvinvointikeskus on ympäröity maalaismaisemalla, jossa kasvillisuus kukoistaa ympäristössä. Muotoilu on perustunut ympäristöön, kun taas geometriaa ovat leimanneet hoidon tarpeet suorituskyvyn ja helpon saavutettavuuden suhteen. Suunnitteluprosessissa oli jo mukana ympäristöystävälliset materiaalit, jotka kestävät muuttuvaa trendiä sekä energiatehokkuusluokitukseksi on saavutettu luokka A. SAPA on toimittanut ikkunat ja ovet Kjelleparkeniin Umbra Produkter AS:n kautta.

TERVEYS oli huomion keskipisteenä, kun Kjelleparken avasi porttinsa ulkomaailmalle vuonna 2017. Tämä terveyskeskus sijaitsee maalaismaisessa ympäristössä Tønsbergin kaupungin ja Jarlsbergin kartanon välissä. Täältä löydät kiropraktikon, terveysklinikat ja uuden ensiapuhuoneen, joka pystyy tarjoamaan hoitoa Tønsbergille ja 6 muulle yhteisölle. Tämän lisäksi paikan päällä on myös muuta terveysteen liittyvää toimintaa kuten apteekit ja työnhakijoiden osaamiskeskus. Pitämällä kaikki toiminta terveydellisenä, yhdistykset voivat tuoda iloa ja hyötyä toisistaan.

Maalaismaisema

Täällä väestö löytää kohtaamispaikan, jossa hoitotyö ja terveys kulkevat käsi kädessä. Hyvän palvelun ja ystävällisen henkilökunnan ansiosta kävijät voivat kokea mukaansatempaavan ja miellyttävän tapaamisen yhdessä rauhallisen ympäristön ja tyylikkään muotoilun kanssa. Suhde maalaismaisemaan on vaikuttanut määräys- ja valmistumisprosessin aikana muotoiluun, korkeuteen ja materiaaleihin. Rakennuksen sisustussuunnittelun toteutuksessa suurin vuokraaja nousi ratkaisevaksi tekijäksi ja kestäviä materiaaleja, joilla on visuaalinen ilme sekä trendien kestävyys, tuli olla arkkitehdin huomion kohteena.

– Rakennuksen suurin vuokraaja on ensiapupoliklinikka, joka on myös vastannut rakennuksen geometriasta. Logistiset vaatimukset potilasvirralle ja turvallisuudelle ovat tiukat ja siellä on erilliset sisäänkäynnit yleisölle, ambulanssille, poliisille ja infektioyksikölle, kun taas henkilökunnalla on kokonaisuus, jossa nopea pääsy paikalle on ollut tärkeä tekijä. Asiakkaalla on ollut tavoitteena rakennus, jossa on hyvätt ja kestävät materiaalit sekä ilme, joka kestää muuttuvia trendejä. Pääosa massasta on verhottu tiilillä, kun taas poikittaiset säleet ja ja yksityiskohdat on verhottu luonnonvärisillä eri levyisillä puupaneeleilla, kertoo KB Arkitekter.

Kasvillisuusvyöhyke

Myös maatalousviranomaisille ja suojeluviranomaisille on ollut tärkeää asettaa selkeä raja kaupunkiympäristön ja kauniin maiseman välille kasvillisuusvyöhykkeen kautta. Vyöhykkeestä on muodostunut rakennuksen pintavesien ohjaaja sekä energiapuisto, jossa puro laskeutuu pohjavesialueen läpi kulkevalle polulle ja virtaa ulos maatalousalueen yli. Sen vuoksi Kjelleparken huolehtii maiseman ympäristön eduista ja saa muodostaa vähemmän kuormitusta alempana olevilta alueilta.

Rakennuksessa on 15 energiakaivoa, jotka on porattu 250 metrin syvyyteen ja jotka sijaitsevat alueen pohjois- ja osittain itäosassa aivan kasvillisuusvyöhykkeen vieressä. Kaivot tuottavat Kjelleparkenille sekä lämpöä että jäähdytystä mm. lämpöpumppujen energialla. Rakennus on myös energiansäästöluokka A:ssa, joka kertoo, että Kjelleparken on rakennettu vahvalla ympäristöajattelulla.

– Rakennus vaimentaa laajaa maisemaa ja sisältää aluekaavan nauhamaisen itä- länsisuuntaisen tavoitteen avata näkymää metsäisen kukkulan ja viljelymaiseman välillä. Kohti pohjoista maatalousaluetta mentäessä on puskurivyöhyke, joka on myös rakennuksen energiapuisto sekä avovirta, joka käsittelee pintavettä alueelle, KB Arkitekter kertoo.

Lisätiedot:

SAPA tuotteet: Ikkunat SAPA 1086 ja Ovet SAPA 2086

SAPA valmistaja: Umbra Produkter AS

Arkkitehti: KB Arkitekter

Valokuvaaja: KB Arkitekter

caroline.jonson@hydro.com

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.

Avainsanat: