ENSIMMÄISET 100 % KIERRÄTETYT ALUMIINISET RAKENNUSJÄRJESTELMÄT – VALMISTETTU HYDRO CIRCAL 100R KIERRÄTYSALUMIINISTA

Hydroon kuuluvasta SAPA:sta, joka on sitoutunut kestävään kehitykseen, on tullut ensimmäinen alumiinirakennusjärjestelmäyritys, joka valmistaa ovi-, ikkuna- ja lasijulkisivuprofiileja 100 % kierrätetystä alumiinista - Hydro CIRCAL 100R:stä. Uusi kierrätysmateriaali on valmistettu 100% kuluttajajätealumiinista. Tämä tarkoittaa, että on mahdollista määritellä profiilit, joiden hiilijalanjälki on lähes nolla (keskimäärin 0,5 kg CO2e/kg alumiinia) – alhaisin maailmassa.

Vahva tuki SAPA:lle omistajaltaan Hydrolta

Norjalainen alumiinikonserni Hydro on tällä hetkellä ainoa tuottaja maailmassa, joka pystyy toimittamaan tätä kierrätettyä alumiinia lähes nollahiilijalanjäljellä.

Konserni on perustanut oman kierrätyskanavan. Sen Dormagenin tehdas Saksassa kerää alumiinia ikkunoista ja julkisivuista elinkaaren päässä olevien rakennusten purkamisen aikana. Jätealumiini murskataan ja erotetaan kaikista vieraista ja ei-metallisista materiaaleista, ennen kuin alumiini silputaan pieniin osiin. Nämä "alumiinilastut" lähetetään sitten Hydron tehtaalle Clervaux'hun, Luxemburgiin, jossa niistä valmistetaan vähähiilisiä Hydro CIRCAL 100R ja 75R aihioita.

.

Uusi teknologia mahdollistaa oikean seoksen tarkan tunnistamisen, mikä tukee tämän rakennuslaatuisen 100% kierrätysalumiinin tuotannon, välttäen primäärialumiinin lisäämistä seokseen.

Tämä innovatiivinen kehitysaskel ja avain sen menestykseen on kehitetty hyödyntämällä Hydro CIRCAL 75R:n tuotannosta saatua tietoa. Hydro CIRCAL 75R on alumiinia joka sisältää vähintään 75% kierrätettyä kuluttajajätealumiinia ja se on ollut saatavilla vuodesta 2019 lähtien.

SAPA:n puristuslaitokset Touloisessa Ranskassa ja saksalainen puristuslaitos Bellenbergissä toteuttavat parhaillaan ensimmäisiä projektejaan Pariisissa, Ranskassa sekä Saksassa. Näitä kahta projektia varten on valmistettu yhteensä 130 tonnia Hydro CIRCAL 100R kierrätysalumiiniprofiileja. Näiden yhdistelmä aiheuttaa 65 tonnin hiilijalanjäljen, joka tarkoittaa 800 tonnia pienempää hiilijalanjälkeä verrattuna Euroopassa tuotettuun standardialumiiniin.

Press contact:

+ 46 73 681 01 52

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.