Huolellinen modernisointi ja toiminnallinen muutos Galleria Gallioselle

Tavoitteena oli muuttaa vanhat tavaratalotilat nykyaikaisemmaksi ja viihtyisämmäksi ostoskeskukseksi, mikä puolestaan antaa positiivista elämää naapurustolle ja kaupungille. Galleria Gallionen Uddevallassa sisältää kaikkea restauroinnista kaupallisiin arvoihin ja kaupunkisuunnitteluun. Muuttamalla huolellisesti vuoden 1968 rakennuksen nykyaikaisemmaksi kauppapaikaksi, jossa on suuret lasitetut osat, paikka on saanut uuden muodon ja siten myös uuden ilmeen. SAPA on Preconalin kautta toimittanut kaikki lasiosat ostoskeskukseen.

Vuonna 1968 valmistuneen ostoskeskuksen on suunnitellut arkkitehti Kornél Pajor. Hän sai inspiraationsa rakennukseen kansainvälisestä brutalismista, joka on peräisin ranskalaisesta béton brûtistä eli raakabetonista. Tämä oli jotain, jonka Pajor halusi sisällyttää, ja hän antoi siten julkisivuille maalaismaisen ilmeen betonilla. Uddevallassa sijaitseva Galleria Gallionen on viime vuosina tunnettu suljettuna ja vähemmän viihtyisänä rakennuksena. Samaan aikaan ostoskeskus on yleensä kaupungin tunnusmerkki, jossa asukkaat kokoontuvat ja paikallisella kaupalla on keskipisteensä. Siksi he halusivat tehdä jotain arkkitehtuurin kanssa, joka tuntuisi houkuttelevammalta vierailijoille ja kaupunkilaisille.

"Visiomme on, että kauppakeskus tarjoaa tulevaisuudessa edellytykset kutsuvammalle ja rikkaammalle katutilalle Uddevallan keskiosissa", sanoo Yes Arkitekter, joka on saanut tehtäväkseen muuttaa ostoskeskuksen uudeksi houkuttelevaksi paikaksi.

Galleria Gallionen on käynyt läpi useita restaurointeja vuosien varrella, mikä on myös luonut sille useita historian kerroksia. Vuonna 1990 tehtiin mittava remontti, jossa Domusta tuli osa rakennusta. Merkittävä muutos ulkoa oli myös 90-luvulla rakennuksen pitkänomainen parveke Drottninggataniin päin. Tämä rakennettiin osaksi sisätiloja ja rakennuksen ulkopuolella aiemmin ollut autoramppi poistettiin ja uusi sivusisäänkäynti lisättiin. Näistä muutoksista ja laajennuksista huolimatta näiden kerrosten alla maalaismainen betoni pysyi. Betoni, joka oli rakennuksen historiallisen arkkitehtuurin perusta.

Yes Arkitekter sai tehtäväkseen skaalata rakennuksen varaston ja aloittaa siitä, mikä oli säilynyt ja mikä oli tärkeää rakennuksen historian kannalta. Betoni kunnostettiin ja modernisointi tehtiin avaamalla seinät kadulle. Läpinäkyvyyttä lisättiin suurilla lasipinnoilla, joihin asennettiin SAPA 4150 julkisivu ja SAPA 2086 alumiiniovet. Suunnittelemalla ja rakentamalla lasista sekä alumiinista rakennus tuntuu nyt kutsuvammalta ja avoimemmalta.

Sapa-tuotteet: Julkisivu Sapa 4150 ja ovet Sapa 2086

Sapa-valmistaja: Preconal

Arkkitehti: Yes Arkitekter

Kuva:  Andreas Olsson

Press contact:

caroline.jonson@hydro.com

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.

Avainsanat: