Næringslivets Hus – Missä uusi kohtaa vanhan

Næringslivets Hus oli yksi Stavangerin ensimmäisistä rakennuksista, joissa oli lasijulkisivut. Kun oli remontin aika, heillä oli selkeä tavoite, että uuden ja vanhan julkisivun välillä ei heti näkisi eroa. SAPA on toimittanut projektiin alumiini-ikkunat ja lasijulkisivut Time Aluminium AS:n kautta.

Keskellä Stavangerin keskustaa, Lounais-Norjassa, on mahdollista löytää Næringslivets Hus. Yhdessä Breiavatnetin vieressä sijaitsevan Atlantic Hotelin kanssa rakennus on osa kaupunkikuvan kaunista kokonaisuutta.

Vaikka Stavanger on ollut ja on ehkä edelleen Norjan ja koko Pohjoismaiden nopeimmin kasvava kaupunki ja 1970-luvulta lähtien kaupunki tunnetaan samalla siitä, että se on hyvä säilyttämään vanhaa. Kaupungin vanhempi kaupunginosa on hyvin säilynyt ja useiden talojen kerrotaan olevan peräisin1800-luvun puolivälistä.

Kun Næringslivets Hus piti kunnostaa, se haluttiin tehdä kestävän kehityksen periaatteilla. Rakennus oli yksi ensimmäisistä Stavangerissa, jossa oli lasijulkisivut - ja ainutlaatuinen luonne oli säilytettävä.

"Arkkitehdille ja kaupungin antikvariaatille oli tärkeää, ettei julkisivun ilmeeseen tehty liikaa muutoksia", kertoo urakasta vastanneen Time Aluminium AS:n projektipäällikkö Per Sjuve.

Itse hanke, Næringslivets Husin kunnostaminen kesti useita vuosia. Uudet lasijulkisivut olisivat paikoillaan ja uudet seinäpinnat suljettaisiin ja eristettäisiin – koko rakennuksen toimistojen ollessa vielä käytössä.

"Tämä oli pieni haaste, että toimistot olisivat projektin aikana normaalissa käytössä ilman, että vuokralaisille aiheutuisi liikaa häiriötä. Mutta se toimi, emme saaneet yhtään valitusta koko remontin aikana, Per Sjuve sanoo.

Toinen haaste oli rakennuksen korkeus ja suoja – keskellä Stavangerin keskeisimpiä osia.

"Suunnittelimme nostavamme uudet lasijulkisivut työmaalle suurimmalla ajoneuvonosturilla, mutta onnistuimme saamaan ne paikoilleen manuaalisesti", Per Sjuve jatkaa.

Kiertotalousajattelu koskien Næringslivets Husin remontointia, painopiste ei ollut vain itse rakentamisessa, vaan myös sen jälkeen. Suuri osa vanhasta materiaalista, joka korvattiin, sai uuden elämän uusissa lähteissä.

Esimerkki tästä ovat vanhat massiivitiikkiset kaari-ikkunat. Næringslivets Husin jälkeen niiden täytyi ensin pysähtyä heinätaloon Hjelmelandissa, ne oli puhdistettava kumilistoista, varusteista, ruuveista ja nauloista - löytääkseen uuden elämän veteraaniveneen "Jø senfjord" ohjaushytin etuosasta. Ei mikä tahansa vene: Vene, jonka restaurointiin National Heritage Board varasi jopa 20 miljoonaa Norjan kruunua.

Kun Næringslivets Husin remontti on valmis, Per Sjuve Time Aluminium AS:stä on erittäin tyytyväinen tulokseen.

"Olemme erittäin tyytyväisiä sekä toteutuksesta että tuloksesta. Næringslivets Husin elämään sisältyy erityisesti sen kokonaisuus, jonka monet ihmiset kohtaavat päivittäin. Ensi silmäyksellä, kun remontti oli valmis, oli vaikea nähdä eroa uuden ja vanhan julkisivun välillä. Ja juuri niin me kaikki halusimme sen!

SAPA-tuotteet: SAPA 1086 ikkuna (olemassa olevien ikkunoiden vaihto) ja SAPA 4150 lasijulkisivu.

SAPA-tuottaja: Time Aluminium AS

Kuva: Adam Stirling

caroline.jonson@hydro.com

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.

Avainsanat: