Teräksestä alumiiniin, kun kulttuurimerkitty Rånåsfoss Kraftstasjon tarvitsi uusia ikkunoita

Rånåsfoss Kraftstasjon, joka sijaitsee Nesin kunnassa Vikenin itäpuolella Norjassa, on erikoisrakennus monestakin syystä. Sillä on pitkä historia, joka koetaan rakennuksessa olevan museon kautta. NorDanin kautta SAPA on toimittanut Vintage-ikkunoita, joissa vanhempi tunne on vahvistunut ja siten myös säilyttänyt historiansa.

Kuva, jossa näkyy sisätiloissa, seinä, ikkuna, maalattu

Automaattisesti luotu kuvaus

Voimalaitos on tuottanut uusiutuvaa energiaa 100 vuoden ajan ja nykyään osa rakennuksesta on kulttuurimerkitty. Arkkitehtonisesti se on kaunis ja erittäin yksityiskohtainen rakennus, jossa on suuret, majesteettiset lasijulkisivut ja ikkunat, jotka tulevat melkein alas aina veden reunaan asti.

Voimalaitoksen ensimmäinen konehalli, Rånåsfoss 1, on se osa rakennusta, joka on nyt listattu ja jota tullaan jatkossa käyttämään museona. Kun konehalli on kunnostettava, he halusivat tehdä sen äärimmäisen huolellisesti ja kestävästi.

"Tavoitteena oli säilyttää rakennuksen alkuperä tai mahdollisimman lähellä sitä", kertoo NorDanin projektipäällikkö Ole Petter Mandt.

Ennen kaikkea juuri ikkunat olivat remontin tarpeessa, sillä vanhat ikkunat olivat huonossa kunnossa. Koska ne olivat teräksestä, ne oli nyt korvattava kestävällä alumiinilla. Maasta käsin ei näe mitään eroa, mutta hieman lähempää näkee, että lasi ja profiilit ovat uusia. Itse ilme on hyvin säilynyt, kun taas ikkunan vaihto tekee nyt koko salista energiatehokkaamman.

Kuva, jossa näkyy ikkunoita

Automaattisesti luotu kuvaus Kuva, jossa näkyy ulkoilu, kivi, vanha, sementti

Automaattisesti luotu kuvaus

Ole Petter Mandt arvosti työskentelyä tämän projektin parissa:

"On uskomattoman palkitsevaa työskennellä suojeltujen rakennusten kanssa. Rånåsfoss Kraftstasjon on erittäin tärkeä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Täällä Norjassa olemme erittäin ylpeitä vesivoimastamme ja puhtaasta energiastamme.

Kuva, jossa näkyy ulkoilu, rakennus, kivi, kävelytie

Automaattisesti luotu kuvaus Kuva, jossa näkyy ikkunat, rakennus

Automaattisesti luotu kuvaus

Hän kuvailee Rånåsfoss 1:n varsinaista remonttia haastavaksi, mutta onnistuneeksi:

"Ennen remonttia haasteena oli, miten pystyimme säilyttämään rakennuksen alkuperäisen ilmeen, mutta samalla täyttämään samat eristysvaatimukset kuin uudisrakennuksessa", hän selittää ja jatkaa:

"Mutta koska se oli erittäin aikaa vievä prosessi, jossa oli paljon suunnittelua, toteutus paikan päällä oli erittäin hyvä. Olemme hyvin tyytyväisiä tuloksesta nyt sen jälkeen.

Ole Petter Mandt kertoo lisäksi, että tarina Rånåsfoss 1:n takana on ajankohtaisempi kuin koskaan.

- Ronosfoss 1: n turbiinit olivat viimeiset, jotka natsi -Saksa toimitti ennen kuin ne kiellettiin Saksan sodan seurauksena. Tällä hetkellä Eurooppa on jälleen sodassa, jossa energia on aseena.

Kuva, jossa näkyy ruohoa, ulkoilua, puita, taivasta

SAPA-tuote: SAPA 1086 Vintage ikkuna

SAPA Valmistaja: NorDan

Valokuvaaja: Adam Stirling

caroline.jonson@hydro.com

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.

Avainsanat: