"Uusi" Olav Kyrres Gate 22 edustaa aikakautta

Kun Olav Kyrresin portti 22 oli remontin tarpeessa, se haluttiin tehdä huolellisesti. Rakennus säilyisi jossain määrin, kun taas uudet osat, joissa on esimerkiksi lasijulkisivu, koristaisivat hanketta. Tuloksena oli avoimempi ja viihtyisämpi paikka, jolla on samalla paljon historiaa. SAPA on toimittanut Time Aluminium AS:n kautta lasikatot ja lasijulkisivun projektiin.

Bergen, tai "vuonojen sydän", kuten kaupunkia myös kutsutaan, on Norjan toiseksi suurin kaupunki. Silti on monia, jotka kuvaavat kaupungin viehätystä kuin pikkukaupungissa. Kun talot tarttuvat rinteisiin, kapeisiin mukulakivikujiin ja kuuluisiin nähtävyyksiin, ei ole vaikea ymmärtää, miksi niin monet ihmiset rakastavat kaupunkia.

Bergenin keskustan keskeltä on löydettävä Olav Kyrresin portti 22 – OK22. Postmodernistityylinen rakennus, jossa on muun muassa toimistoja ja kauppoja. OK22 vie suuren osan korttelista, ja kun oli aika kunnostaa rakennus, se haluttiin tehdä vahvasti ympäristöpainotteisesti.

Celia Glanfield on Mad Arkitekterin arkkitehti ja hän sanoo, että Olav Kyrres Gate 22: n kunnostaminen oli jännittävä projekti, jossa oli kyse oikean tasapainon löytämisestä rakennuksen, naapuruston ja kaupungin välillä - uuden ja vanhan välillä.

"Tämä rakennus on alun perin 80-luvulta ja edustaa aikaa, joka on ennakoitu tyylillä, josta on keskusteltu viime aikoina. Mielestäni se on mielenkiintoinen haaste, koska se sai meidät ajattelemaan eri tavalla", Celia Glanfield sanoo.

Hän uskoo, että vastaavia rakennuksia usein puretaan vain koska ne ovat liian vanhoja, pelkästään vain korvattavaksi uudemmalla ja nykyaikaisemmalla.

"Mutta valitsimme erilaisen lähestymistavan OK22:een, koska näemme rakennuksen ja sen omaperäisyyden osana kulttuuriperintöä. Se edustaa aikaa, jolloin se rakennettiin, ja on siten osa kaupungin historiaa.

Tuloksena oli, että uuden ja jo olemassa olevan oli yhdistyttävä, mikä on nyt "uusi" Olav Kyrres Gate 22.

"Olemme säilyttäneet ainutlaatuisia kohdekohtaisia elementtejä, kuten maantieteellisiä muotoja lattia-alueilla, ikkunoissa ja seinissä. Ne kertovat tarinan rakennuksesta", Celia Glanfield selittää.

Mutta rakennuksen muuttaminen tällä tavalla ei ole vain ruusuilla tanssimista, hän sanoo.

"Muutos- ja muutosprojekteista tekee erityisen haastavia se, että työskentelet uusille rakennuksille suunniteltujen sääntöjen ja määräysten kanssa. Esimerkiksi korkeammat vaatimukset äänieristykselle, päästöille ja niin edelleen. Samalla työskennellään rakenteiden parissa, jotka on suunniteltu historialliselle rakennus- ja asumistasolle.

Nämä olivat kuitenkin juuri niitä haasteita, joita Celia Glanfield rakasti tässä projektissa.

"Se todella vaati meitä syventymään historiallisen aikakauden esteettisiin ja toiminnallisiin sääntöihin ja yhdistämään sen sitten tulevaisuuteen tavalla, joka kunnioitti aikaa.

Nykyään "uusi" Olav Kyrres Gate 22 on edelleen kokous ja työpaikka monille ihmisille. Remontti on merkinnyt sitä, että rakennus on muutettu nykyaikaiseksi toimistotilaksi ja parannettu sen suhteen, kuinka kiinteistö kohtaa kaupungin ja kadun ulkopuolella. Sisäänkäynnillä kohtaat suuremman lasijulkisivun, joka toivottaa sinut tervetulleeksi taloon miellyttävällä tavalla.

"Samalla olemme mielestäni onnistuneet säilyttämään rakennuksen oman identiteetin käyttämällä sitä mahdollisimman paljon alkuperäisestä. Uuden ja vanhan välillä ei ole selvää eroa – saimme juuri sen tasapainon, jonka halusimme tehdä, sanoo Celia Glanfield.

SAPA-tuotteet: SAPA 5050 lasikatto ja Sapa 4150 lasijulkisivu.

SAPA-tuottaja: Time Aluminium AS

Arkkitehti: Mad Arkitekter

Kuva: Adam Stirling

caroline.jonson@hydro.com

/ TIETOA SAPA:sta

SAPA on yksi Euroopan suurimmista alumiinisten rakennusjärjestelmien toimittajista. SAPA tarjoaa arkkitehdeille, suunnittelijoille, metallivalmistajille, sijoittajille ja asunnonomistajille maailmanlaajuisesti kattavan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja esteettisesti miellyttäviä alumiinijärjestelmiä julkisivuille, ikkunoille, oville ja rakennuksiin integroiduille aurinkokennoille.

SAPA on Hydron tuotemerkki, maailmanlaajuisesti integroitu alumiiniyritys, jolla on tuotanto-, myynti- ja markkinointitoimintoja koko arvoketjussa - bauksiitista, alumiinioksidista ja energiantuotannosta alumiinin tuotantoon, valssattuihin tuotteisiin, suulakepuristukseen ja kierrätykseen.  Yhtiön pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on noin 35 000 työntekijää yli 40 maassa ympäri maailmaa. Hydrolla on yli vuosisadan kokemus uusiutuvan energian tuotannosta, teknologian kehittämisestä ja yhteistyöistä useiden yritysten kanssa vuosien varrella.

Avainsanat: