Tampereen Särkänniemi Oy lopettaa delfinaariotoiminnan

Tampereen Särkänniemi Oy:n hallitus on päättänyt, että yhtiö lopettaa delfinaarioliiketoiminnan ja sulkee delfinaarion. Nyt delfinaariossa keskitytään eläinten siirtoon liittyviin valmisteluihin, eikä näytöksiä enää pidetä.

Delfinaariosta tehdyt selvitykset osoittavat, että liiketoiminta on ollut jo pitkään kannattamatonta, ja kulurakenne on kestämätön. Vaikka asiakastyytyväisyys on yhä korkea, päätös on välttämätön, jotta huvipuiston toimintaa ja aluetta voidaan kehittää.

”Delfinaariotoiminnan taloudellinen kannattamattomuus ja yleinen asenneilmaston muutos eivät ole uusia ilmiöitä vaan ne ovat kehittyneet vuosien kuluessa. Ensisijaista on nyt, että eläinten loppuelämä turvataan parhaalla mahdollisella tavalla”, sanoo Tampereen Särkänniemi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Sofia Vikman.

Delfinaarioliiketoiminnan muutosselvityksen yhteydessä käytiin delfinaariohenkilökuntaa koskeneet yt-neuvottelut. Näiden neuvotteluiden päätöksenä kaikille työntekijöille tarjotaan korvaavaa työtä.

Särkänniemen delfinaariossa on tällä hetkellä neljä pullokuonodelfiiniä, jotka tullaan siirtämään eurooppalaisten yhteisesti hyväksyttyjen eläinhoitovaatimusten mukaisesti (EEP-ohjelma) toimivaan delfinaarioon tai merieläinkohteeseen. Selvitys uudesta paikasta on käynnissä, ja delfiinit siirtyvät uuteen paikkaan kevään 2016 aikana.

”Selvityksistä huolimatta tiedossamme ei ole delfiineille sellaista luotettavaa "vanhainkotivaihtoehtoa", jota on ehdotettu keskusteluissa. Sosiaalisille eläimille parasta on sijoittua muiden eläinten joukkoon”, sanoo Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä. ”Selvitämme perusteellisesti ja ennen kaikkea asiantuntijatietoon perustuen eri vaihtoehdot ja haemme eläinten, asiakkaiden ja tamperelaisten näkökulmasta parhaan ratkaisun”, jatkaa Tampereen Särkänniemi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Sofia Vikman.

Särkänniemi on etsinyt yhteistyökumppanin, joka aloittaa delfinaarion rakennuksessa kokonaan uuden toiminnan vuonna 2016. ”Rakennuksen uusi käyttötarkoitus on osa Särkänniemen strategian mukaista kehittämistyötä, jolla varmistamme puiston uudistumisen yhä houkuttelevampana ympärivuotisena kohteena. Tämä vahvistaa entisestään Särkänniemen korkeaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaiden tarpeiden yhä parempaa huomioimista”, sanoo Vikman.

Särkänniemen yhteistyökumppani järjestää delfinaariorakennuksen uudesta käyttötarkoituksesta erillisen  tiedotustilaisuuden keskiviikkona 28.10.2015 klo 11 Särkänniemen Planetaariossa.

Yhteystiedot:
toimitusjohtaja Miikka Seppälä, miikka.seppala@sarkanniemi.fi, puh.0207 130 201

Uusi toiminta delfinaariorakennuksessa

Kutsu tiedotusvälineille
Tiedotustilaisuus keskiviikkona 28.10.2015 kello 11.00, Särkänniemen Planetaario
Tilaisuuden jälkeen tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita lounaalle Ravintola Huvimajaan.