Nytt distributionskoncept ger lägre pris via Internet

Nytt distributionskoncept ger lägre pris via Internet SAS Airline har beslutat införa ett nytt distributionskoncept i Skandinavien (Sverige, Norge och Danmark) den 1 januari 2003. Då börjar flygbolaget tillämpa nettopriser och sänker samtidigt priserna med tidigare inbakade provisionsbelopp. Samtidigt börjar SAS Airline och resebyråer ta betalt för sina tjänster av kunderna, något som de flesta resebyråer i Skandinavien gör redan idag. Från nyår varierar alltså priset för SAS-resan beroende på kundens val av försäljningskanal och servicenivå. Hos SAS Airline blir det billigare att boka via Internet än via telefonförsäljningen. - Vi bedömer att konceptet leder till ökad priskonkurrens och effektivitet i resebranschen, vilket kommer resenärerna till godo, säger Søren Jespersen som ansvarar för SAS Airlines försäljning. Beslutet togs efter en omfattande dialog med resebyråer och branschföreningar. - Resebyråerna är SAS Airlines största och viktigaste försäljningskanal och vi satsar på långsiktigt samarbete med dem, säger Søren Jespersen. Därför är det särskilt glädjande att det nya upplägget har fått starkt stöd från de flesta inblandade parter. För ytterligare information vänligen kontakta: Tom Karlsson, kommersiell direktör, World Sales Region Finland, tel +358 20 585 56150 Palle Christensen, Vice President, World Sales Region Denmark, tel +45 2322 3030. Bjørn Lunde, Vice President, World Sales Region Norway, tel +47 9571 6412 Hans W Dyhrfort, Vice President, World Sales Region Sweden, tel +46 (08) 797 1544 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00210/wkr0002.pdf