Uusi ympäristöystävällinen jäänestoneste

Uusi ympäristöystävällinen jäänestoneste Syksyyn mennessä SAS-konsernin viisi lentoyhtiötä siirtyvät uuteen, vastakehitettyyn jäänestonesteeseen. SAS on yhdessä valmistajan, Kilfrostin, kanssa onnistunut saamaan aikaan jäänestonesteen, joka ei sisällä Triasolia, eli ainetta, jonka hajoamisaika on pitkä ja joka kerääntyy ravintoketjuun. SAS-konsernin lentoyhtiöt käyttävät vuosittain noin 4 500 000 litraa jäänestonestettä. Neste estää jään muodostumisen siipiin ja on näin ollen välttämätöntä turvallisen lentotoiminnan kannalta. Suurin osa nestettä kerätään jäänestotoimenpiteen yhteydessä ja se käytetään uudelleen puhdistuslaitoksessa kierrätyksen jälkeen. Pienet määrät nestettä kulkeutuu kuitenkin lentokoneen mukana ja levittäytyy lentokentän lähialueille. - SAS on ensimmäisenä ilmailualan konsernina kehittänyt jäänestonesteen, jonka ympäristöominaisuudet ovat aikaisempia huomattavasti paremmat. Toivomme muidenkin lentoyhtiöiden ottavan meistä esimerkkiä ja siirtyvän Triasolia sisältämättömään jäänestonesteeseen, sanoo SAS-konsernin ympäristöpäällikkö Niels Eirik Nertun. Triasolittomuuden vaatimus on alun perin lähtöisin Norjan ympäristöviranomaisesta, Statens Forurensnings Tilsynet SFT:stä. Muissa Skandinavian maissa Triasol on edelleenkin jäänestonesteissä sallittava ainesosa. - Olemme päätyneet uuden jäänestonesteen käyttöön laajalla rintamalla, emmekä ole odottaneet uusia sääntöjä Tanskasta ja Ruotsista. Uusi neste on SAE-hyväksytty ja toivomme, että siitä tulee standardituote markkinoille, sanoo Niels Eirik Nertun. Triasolissa oli ruostetta ehkäisevä ominaisuus, mutta se on laajan tutkimus- ja kehitystyön jälkeen kyetty korvaamaan ympäristöä vähemmän kuormittavalla aineksella. SAS ottaa käyttöön uuden jäänestonestonesteen kaikissa SAS-konsernin lentoyhtiöissä syksystä 2003 alkaen. Lisätietoja antaa: Niels Eirik Nertun, ympäristöpäällikkö, SAS-konserni, puh. +47 648 178 12 tai matkapuhelin +47 957 178 12. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=28175 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00350/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00350/bild.html Pictures