Holiday Inn Tampere - Central Station -hotellille myönnetty Joutsenmerkki

Holiday Inn Tampere - Central Station -hotellille myönnetty Joutsenmerkki

Holiday Inn Tampere - Central Station -hotellille myönnettiin tammikuun lopulla tunnettu ja arvostettu pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki. Holiday Inn ja Holiday Inn Express -hotelleja on maailmalla yli 4200 – Holiday Inn Tampere - Central Station on nyt ensimmäisten joutsenmerkittyjen hotellien joukossa. Hotelli panostaa erityisesti ruokahävikin vähentämiseen ja lajittelun kehittämiseen.

Suomessa InterContinental Hotels Group -hotelliperheen Holiday Inn-, Hotel Indigo- ja Crowne Plaza -hotelleja operoi Scandic Hotels Oy. Scandic on valinnut ympäristömerkikseen Joutsenmerkin, koska sen muita sertifiointeja tiukemmat kriteerit haastavat ympäristötyössä kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan. Joutsenmerkki takaa, että hotellissa muun muassa tarjotaan runsaasti kasvisruokia ja luomutuotteita, tehdään aktiivisesti toimenpiteitä ruokahävikin pienentämiseksi, suositaan ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita, pidetään energian- ja vedenkulutus alhaisena sekä lajitellaan jätteet ja vähennetään niiden määrää. Myös IHG:n Journey to Tomorrow -ohjelma ja järjestelmät tukevat hyvin Scandicin tavoitteita ja Joutsenmerkin kriteereitä

”Joutsenmerkin hakuprosessi oli upea kokemus, jossa näkyi tiimimme korkea sitoutumisen aste ympäristötyöhön. Tiimimme motivaatiosta ja arvoista kertoo paljon, että ympäristöasiat ja niiden kehittäminen yksikössämme on valittu vuosittain hotellin toimintasuunnitelmaan”, kertoo hotellinjohtaja Tomi Mönkkönen. ”Holiday Inn Tampere - Central Stationilla on jo valmiiksi useita toimivia kokonaisuuksia, joista jatkuvan kehityksen tavoitteina näemme ruokahävikin vähentämisen ja lajittelun kehittämisen entisestään."

Joutsenmerkin kriteerit tiukentuneet

Joutsenmerkin hotelli- ja majoituspalveluiden kriteerit uusiutuivat viime vuonna, minkä seurauksena kriteeristöön on tullut tiukennuksia ja kokonaan uusia vaatimuksia. Joutsenmerkin tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 94 prosenttia suomalaisista tunnistaa merkin.

”Joutsenmerkin hakuprosessi Holiday Inn Tampere - Central Stationin kanssa oli erinomaisen sujuva. Hotellin henkilökunnasta välittyi koko prosessin ajan aito innostus ja kiinnostus Joutsenmerkkiin ja oman toiminnan kehittämiseen”, Joutsenmerkin asiantuntija Annika Hämäläinen iloitsee.

Scandicin tavoitteena on hakea Joutsenmerkkiä kaikkiin hotelleihin vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä hetkellä 80 prosentilla hotelleista on Joutsenmerkki. Suomessa miltei puolet Scandic-, IHG- ja Hilton-hotelleista on nyt joutsenmerkitty. Tampereella joutsenmerkittyjä hotelleja tällä hetkellä ovat Holiday Inn Tampere Stationin lisäksi Scandic Tampere City, Scandic Tampere Station sekä Scandic Rosendahl.